Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting van 1.054 naar 1.020 in 1 dag?

Gestart door remolen, 20-12-2015 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Ben gisteren met mijn schoonvader aan het brouwen geweest. (Erg gezellig) Wij maakten ons vandaag zorgen omdat het waterslot niet tekeer ging zoals ik dat verwachte en gewend ben. Toen gemeten omdat ik zeker wilde weten of er wel iets gebeurde en SG was van 1.054 al naar 1.020 gezakt dus zeker wel flink actie geweest afgelopen nacht!

Ik had een giststarter gemaakt van moutextract een klein beetje gistvoeding en wat dode gist (gekookt) Met korrelgist van S-04 fermentis safeale
In een Erlenmeyer (mijn eerste giststarter) en een magneetroerder. Er zat een flinke laag gist in die 3 dagen koel heeft gestaan op de brouwdag uit de koelkast was gehaald om op kamertemperatuur te komen. De starter was iets aan de grote kant omdat ik ook hier al onzeker over was. Ik had een liter met een sg van 1.040 gebruikt voor de starter..

Nu mijn vragen.

Kan het zijn dat er domweg zo veel gist in zat dat de vergisting stormachtig is verlopen?
Wat kan anders de reden zijn van een zo snelle vergisting? Kan ik smaakafwijkingen verwachten..

Groet Rene

ps de rest van de brouwgegevens van gisteren vind je elders in een topic op dit forum.

Brouwers

Teveel gist zorgt voor een cleaner bier.
Maar waarom heb je een giststarter gemaakt met een korrelgist? Het is toch makkelijker om een extra zakje toe te voegen?

Edit
Net even recept bekeken, dit had ik denk ik nog wel met 1 zakje aangedurfd denk ik. Tweede zakje was meer dan voldoende geweest.

remolen

Citaat van: Brouwers op 20-12-2015  19:51 uTeveel gist zorgt voor een cleaner bier.
Maar waarom heb je een giststarter gemaakt met een korrelgist? Tis toch makkelijker om een extra zakje toe te voegen?

Extra zakje is ook extra kosten. Daar wil ik ook een beetje op letten. Maar als ik de wortextract bereken die ik nu gebruikt heb heb je denk ik wel gelijk. Maar volgende keer wil ik graag wat wort invriezen zodat dat voor de volgende batch te gebruiken is als giststarter vloeistof.

groet Rene

Jacques

Citaat van: remolen op 20-12-2015  19:54 uExtra zakje is ook extra kosten. Daar wil ik ook een beetje op letten. Maar als ik de wortextract bereken die ik nu gebruikt heb heb je denk ik wel gelijk. Maar volgende keer wil ik graag wat wort invriezen zodat dat voor de volgende batch te gebruiken is als giststarter vloeistof.

Ingevroren wort kost ook geld...

Gedroogde gist kost niet zo heel veel. Het mooie is dat je gedroogde gist kunt afwegen met een goedkoop weegschaaltje waarmee je op 0,1 g nauwkeurig kunt afwegen. (Kijk op ebay "scale 0,1 g".)
Wat je te veel hebt gooi je weg.
Eventueel kun je een aangebroken zakje gist bewaren als je een goed vacuümapparaat hebt, maar die zijn wel redelijk kostbaar. Hier in huis wordt het vacuümapparaat behoorlijk veel gebruikt voor het langer kunnen bewaren van diverse levenswaren.
Uiteraard gebruik ik hem ook voor het nieuw vacuüm verpakken van hop.
Op termijn verdien je deze investering terug.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.