Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vragen naar aanleiding van prijwinnend Sinterklaasbier

Gestart door KiwiRon, 16-12-2015 02:12 u

Vorige topic - Volgende topic

KiwiRon

Dit topic is afgesplitst van het oorspronkelijke topic. Het board Bewezen recepten is een eregalerij. Het board is niet bedoeld om discussies te voeren over brouwsels die gebrouwen worden aan de hand van een prijswinnend recept.

Citaat van: JOT op 26-06-2005  12:36 uHierbij het recept voor een lekker Sinterklaasbier
Met dit recept heb ik op het ONK 2005 de eerste prijs gehaald in klasse V.

Het recept is voor 20 liter

Storting:
3800 gram Pale Ale (7 EBC)
60 gram Amber (50 EBC)
140 gram Cara-Muenich (120 EBC)

Maischen:
90 minuten bij 67 graad Celcius

Koken:
60 minuten koken met 25 gram East Kent Goldings (6% alfazuur) + 1000 gram Kandij Donker
Tijdens de laatste 15 minuten toevoegen: 10 gram East Kent Goldings + 10 gram koekkruiden + 10 gram Iers Mos

Vergisten:
Safale-04

Extra:
Voor het bottelen nog 7 gram koekkruiden meekoken met de bottelsuikeroplossing.

Met vriendelijke groeten,
Johan Tiegelaar.

Citaat van: JOT op 27-06-2005  18:37 uDe begin SG was 1053 en de eind SG was 1008.
De kruiden die ik gebruikt heb zijn Baukje Koekkruiden. Het was al een iets ouder potje dus als je verse kruiden gebruikt misschien iets minder toevoegen.

Het keuringsrapport gaf aan
Geur: Kaneel: Zwak
         Hoppig: Matig
         Moutig: Zwak

Smaak: Kaneel: Zwak
            Hoppig: Matig
            Moutig: Zwak

Basissmaak: Bitterig Zoetig

Mondgevoel: Matig Droog / Matig samentrekkend

Nasmaak: Matig Bitter / kruidig

Opmerkingen: Mooi in balans. Kruiden herkenbaar, maar toch subtiel.

Mijn brouwsel had een laag van 'smurrie'.  Heb de brew overgeheveld naar een 2de emmer samen met de suiker en kruiden oplossing.  Maar wat smurrie is  mee de flessen in gegaan.  Dezelfde ervaring gehad?  Mogelijke redenen?

Dit was na een week gisten op 20 graden en 2 dagen op 17 graden.   Begin SG was 1065, eind SG was 1030.  Proefde wat en was wel blij met het resultaat zo verre, dus hopelijk zal die smurrie zich oplossen of in de bodem van de fles blijven.

KiwiRon

Ook een vraag hoe lang het in de fles moet zijn voordat het gedronken kan worden?  3 weken?

lennart0r

Eind SG van 1030? Was dit na het toevoegen van bottelsuiker? Bottelen na negen dagen gisting? Is dit jaar eerste brouwsel? Ik begin me een beetje zorgen te maken... Pas op voor spontaan ontploffende flesjes!!

Na twee weken op de fles kun je er al eentje lostrekken om te proeven, maar (ook afhankelijk van het biertype) komt hij in de weken daarna echt op smaak.

tdp

Het is me niet geheel helder wat je vragen precies zijn. Wel sluit ik met bij lennart0r aan, dat een eind SG van 1030 aan de hoge kant is.
Hoe heb je dit gemeten, met een hydrometer of met een refractometer. Wanneer je het met een refractometer afleest, moet je dit nog corrigeren namelijk. Je zou niet d eerste zijn die dit vergeet :)

heb je een foto van de laag 'smurrie'? Is dit niet gewoon de gistkoek die onder in je vat zit? Gist slaat uiteindelijk neer in het gistvat, afhankelijk van de gist gaat dit (heel) snel tot langzaam. Dat er wat meekomt in je flesjes bij het bottelen is niet direct een ramp, ik probeer het zelf altijd wel tot een minimum te beperken.

Wanneer je een biertje kunt opentrekken is erg afhankelijk van het gebrouwen bier. Sommige bieren wil je zo vers mogelijk al drinken, bijvoorbeeld na 1 à 2 weken, andere soorten laat je langer (weken/maanden). Om de smaakveranderingen te proeven is het wel goed om zo af en toe een biertje te proberen, ook op fles kan er nog van alles met je bier gebeuren qua smaak. Gewoon  na een week of 2, 3 eentje in de koelkast zetten, en proberen!

Groet,
de TDP

Vergelijkbare Topics (7)

29794

Reacties: 3
Gelezen: 1667

2743

Reacties: 46
Gelezen: 20274

17612

Reacties: 5
Gelezen: 2444

34997

Gestart door Thom

Reacties: 1
Gelezen: 1311

41162

Reacties: 12
Gelezen: 1205

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.