Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Op welke temperatuur gist toevoegen

Gestart door RayVelcoro, 12-12-2015 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Citaat van: Bananeman1968 op 15-09-2016  21:50 uTHE TEMP AT WHICH WE PITCH | EXBEERIMENT RESULTS!

Pitch cool, always! This will limit unwanted ester production. I always chill my wort to 2˚ below my intended fermentation temp.

http://brulosophy.com/2014/12/15/the-temp-at-which-we-pitch-exbeeriment-results/

:nut:  (haha)

De uitkomst van hun experiment was juist dat het niet uitmaakt. Dacht zeg het wel bij :p.

Jacques

Citaat van: Oscar op 15-09-2016  23:23 uBehalve bij... ;)  (kenners weten het antwoord)

De regel koelen tot onder de vergistingstemperatuur voor het enten gaat om esters en hogere alcoholen te beperken gaat in principe altijd op.

Er zijn echter biertypen die gebaat zijn wat meer esters en hogere alcoholen.
En als je aan spontane vergisting doet en het wort buiten zet om te koelen en tegelijk te enten is het natuurlijk weer een ander verhaal...

epo

Ik wil voor de 1e keer met een blik Coopers €lager een ondergistend bier brouwen. Heb daarbij Saflager S-23 dry lager yeast gekocht. Verder doe ik er 500 g glucose en 500 g muntons spraymalt bij.
Ga het vergisten laten plaatsvinden in mijn koelkast op 12 ºC.
Moet ik nu de inhoud van het blik, gemengd met water en de glucose en malt verwerken zoals in de gebruiksaanwijzing van het blik, dus met heet water. Ik kom dan uit op rond de 23 ºC . Ik begrijp dat de gist toegevoegd moet worden een paar graden lager dan de te vergisten temperatuur. Dus in mijn geval toevoegen bij 11 ºC.
Kan ik, om op de gewenste temperatuur te komen, tot 23 ltr bijvullen met ijswater? Vervolgens in de koelkast zetten en dan op 11 ºC de gist er bij? Dient dit ook binnen een bepaalde tijd te gebeuren?
Het start SG is begrijp ik uit de topics 1040. Klopt het dat ik dan bottel bij een SG van 1010?
Laatste vraag. Als ik in de fles gebotteld heb, moet de nagisting dan op 20 ºC of kan dit ook op 12 ºC ?

Jacques

Citaat van: epo op 11-02-2017  17:24 uIk wil voor de 1e keer met een blik Coopers €lager een ondergistend bier brouwen. Heb daarbij Saflager S-23 dry lager yeast gekocht. Verder doe ik er 500 g glucose en 500 g muntons spraymalt bij.
Ga het vergisten laten plaatsvinden in mijn koelkast op 12 ºC.
Moet ik nu de inhoud van het blik, gemengd met water en de glucose en malt verwerken zoals in de gebruiksaanwijzing van het blik, dus met heet water. Ik kom dan uit op rond de 23 ºC . Ik begrijp dat de gist toegevoegd moet worden een paar graden lager dan de te vergisten temperatuur. Dus in mijn geval toevoegen bij 11 ºC.
Kan ik, om op de gewenste temperatuur te komen, tot 23 ltr bijvullen met ijswater? Vervolgens in de koelkast zetten en dan op 11 ºC de gist er bij? Dient dit ook binnen een bepaalde tijd te gebeuren?
Het start SG is begrijp ik uit de topics 1040. Klopt het dat ik dan bottel bij een SG van 1010?
Laatste vraag. Als ik in de fles gebotteld heb, moet de nagisting dan op 20 ºC of kan dit ook op 12 ºC ?

Natuurlijk kun je voor een snelle afkoeling ijswater gebruiken.
Ent de gist nadat het wort op de gewenste temperatuur is.
Nagisten kan bij 12 ºC. Om zeker te zijn dat je geen diacetyl in je bier hebt is het goed ook 2 à 3 dagen de temperatuur te verhogen tot 16 ºC (zogenaamde diacetylrust).

Het eind SG is vooral afhankelijk van de hoeveelheid gist die je ent. Hoe lager de temperatuur des te meer gist je moet enten voor een goede vergistingsgraad.
Waar je precies op uitkomt is afwachten. Op het forum wordt vaak geschreven dat de gist niet de gebruiksaanwijzing kan lezen. Zie ook dit artikel uit de wiki behorende bij dit forum over vergistingsgraad.

En verder raad ik je aan om de zoekfunctie van het forum te gebruiken. Daarnaast kun je kijken bij de tags. Heel wat vragen zijn namelijk al beantwoord...

Vergelijkbare Topics (7)

36209

Reacties: 13
Gelezen: 2797

29577

Gestart door Thamerdal

Reacties: 25
Gelezen: 8323

21765

Reacties: 8
Gelezen: 4244

11708

Reacties: 21
Gelezen: 7880

24101

Reacties: 1
Gelezen: 1560

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.