Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Datum op etiket, hoe?

Gestart door pim1980, 10-12-2015 08:38 u

Vorige topic - Volgende topic

pim1980

Misschien een bijzonder domme vraag, maar wij zitten met het volgende:

We willen binnenkort flessen gaan vullen. Dan gaat het niet over enkele flessen maar tientallen/honderden op een dag. De fles wordt met een etiketteermachine voorzien van een stickeretiket. Vraag is alleen: wat is nou een slimme manier om de houdbaarheidsdatum erop te krijgen?
Aantal opties:
- Ieder etiket handmatig stempelen. Lijkt ons geen optie.
- Etikettenrollen bestellen voorzien van datum. Is niet handig want dan moet je iedere keer andere etikettenrollen bestellen.
- Stempeltje op de kroonkurk als de flessen bij elkaar staan. Nooit gezien, maar seriematig enigszins wel mogelijk. Maar blijft dat zitten?
- Etikettenrol door een printertje halen die een datum erop print. Iemand een voorbeeld?

Misschien zijn er mensen die het gouden idee hebben!

rwiegers

Het meest eenvoudige is een thermal transfer printer te gebruiken. Zo'n printer gebruikt een inktlint voor zowel papier als plastic labels. Kan voor grotere hoeveelheden roll-to-roll opgezet worden.

Battum80

Afhankelijk van de houdbaarheid, kan je kiezen voor een maand codering (MMM-JJJJ) dit is vrij gebruikelijk in bierland. Zo hoef je niet elke keer andere labels te maken. Je zou, als je THT lang is ook een keer per kwartaal kunnen wisselen.

Wat je ook wel eens ziet op etikeken is een tabel met 12 maanden en een aantal jaargangen waar een gaatje in wordt gemaakt of een hoekje uit wordt gehaald. (Links op onderstaande label)

pim1980

Ja die datumstreepjes hadden we ook al bedacht, maar dat lost het probleem niet op. Want hoe krijg je per etiket dan die streepjes gemarkeerd als ze op een rol zitten...

wilbertd

Citaat van: rwiegers op 10-12-2015  08:55 uHet meest eenvoudige is een thermal transfer printer te gebruiken. Zo'n printer gebruikt een inktlint voor zowel papier als plastic labels. Kan voor grotere hoeveelheden roll-to-roll opgezet worden.

Moet je voor zo'n printer niet speciaal 'thermal' geschikt papier gebruiken?
(dacht ik mij zo te herinneren van vroeger)
En gebruikt geen inkt maar hitte (vandaar de naam 'thermal')

rwiegers

Citaat van: wilbertd op 10-12-2015  10:04 uMoet je voor zo'n printer niet speciaal 'thermal' geschikt papier gebruiken?
Nee, voor een TT printer is dat niet nodig

pim1980

Citaat van: rwiegers op 10-12-2015  08:55 uHet meest eenvoudige is een thermal transfer printer te gebruiken. Zo'n printer gebruikt een inktlint voor zowel papier als plastic labels. Kan voor grotere hoeveelheden roll-to-roll opgezet worden.

Had je reactie nog niet gezien. Dank je, zal me er in verdiepen, want zo even heel vlug bekeken zie ik nog niet precies hoe het werkt.

seed7

Citaat van: wilbertd op 10-12-2015  10:04 uMoet je voor zo'n printer niet speciaal 'thermal' geschikt papier gebruiken?
En gebruikt geen inkt maar hitte (vandaar de naam 'thermal')

Het is Thermal Transfer, daarbij wordt met warmte inkt van een lint overgezet op het papier. Ideaal voor variabele gegevens maar duur voor grote oplagen door de hoge slijtage van de printkoppen.

Bij gewone Thermische printers heb je inderdaad papier nodig waar tussen de vezels bolletjes met was zitten waarin weer de inkt is opgesloten. Bij het smelten van het bolletje komt de inkt vrij (beetje simplistisch weergegeven).

Ingo (houdbaar tot: zie binnenkant dop)

Oscar

Citaat van: seed7 op 10-12-2015  11:40 uhoudbaar tot: zie binnenkant dop

:lol: :lol: :lol: ;D

Niels B.

Hoeveel flessen per batch?

pim1980

Citaat van: Niels B. op 10-12-2015  16:41 uHoeveel flessen per batch?
Tot wel 2700 in geval van 33cl flesjes. 1200 in geval van 75cl flessen.

Niels B.

Citaat van: pim1980 op 10-12-2015  17:07 uTot wel 2700 in geval van 33cl flesjes. 1200 in geval van 75cl flessen.

Dan kun je toch wel stickers kopen met een datum erop?

Oscar

Citaat van: Niels B. op 10-12-2015  17:14 uDan kun je toch wel stickers kopen met een datum erop?

Theoretisch wel, maar etiketten of sticker zijn goedkoper naarmate de aantallen groter zijn. ;) Dus het best te bestellen in wat grotere hoeveelheden en zoveel mogelijk datum onafhankelijk... Maar in dit geval zou ik wel voor die oplossing kiezen. :)

Niels B.

Citaat van: Oscar op 10-12-2015  17:20 uTheoretisch wel, maar etiketten of sticker zijn goedkoper naarmate de aantallen groter zijn. ;) Dus het best te bestellen in wat grotere hoeveelheden en zoveel mogelijk datum onafhankelijk... Maar in dit geval zou ik wel voor die oplossing kiezen. :)

Goed plannen, kan je ook stickers op de staffel kopen. Met 3000 per keer gaat dat ook hard.

Oscar

Citaat van: Niels B. op 10-12-2015  18:39 uMet 3000 per keer gaat dat ook hard.

Ik bestel ze altijd per 10.000 stuks... :-)

pim1980

We denken dat we het toch bij ouderwets handwerk houden.

Op het moment dat we de fles in de etiketteermachine leggen met 1 hand, in de andere hand het cijfer/datumstempel gebruiken. Etiket komt er fles voor fles op, dus de handeling om een stempel te zetten moet een makkelijke handeling kunnen worden. Nu nog zorgen dat de stempelinkt niet uitsmeert op een stickeretiket!  8)

Cor

Citaat van: pim1980 op 10-12-2015  17:07 uTot wel 2700 in geval van 33cl flesjes. 1200 in geval van 75cl flessen.

Wow, dan ben je toch geen hobbybrouwer meer? Dit zijn 112 kratten, da's anderhalve pallet! Wel leuk dat kleinere profi's hier ook op het forum zijn :).

Als je met een batch van max. 50 liter werkt zijn etiketten onbegonnen werk. Verschillende kleuren doppen werkt wel, en dan bijhouden welke kleur welk brouwsel (datum) was.

Wat ook werkt: voor je een nieuw biertje maakt, eerst zorgen dat de vorige (bijna) op is...

Groeten,
Cor.

Vergelijkbare Topics (7)

41387

Gestart door pee

Reacties: 15
Gelezen: 1660

28364

Reacties: 2
Gelezen: 1696

9615

Reacties: 13
Gelezen: 6908

32723

Gestart door Mechels

Reacties: 17
Gelezen: 6773

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.