Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisting met WLP650 (Brett Bruxellensis)

Gestart door hans_nwk, 08-12-2015 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

hans_nwk

Voor het brouwen van een Orval-achtig bier heb ik zondag na de hoofdgisting met een andere gist het jongbier naar een mandfles geheveld en de WLP650 toegevoegd.

Ik zie op veel plaatsen dat een temperatuur van 15 °C wordt aangeraden voor de nagisting. Hoeveel invloed heeft de temperatuur met de Brett?
Maakt het veel uit voor smaak als deze op 16 of 17 °C staat?

Ik vraag dit omdat ik een kamer heb die nu ongeveer 16/17 °C is en ik de gistkast dan vrij kan houden.

Gaat dit een andere smaak opleveren dan 15 °C of is het met brett iets minder gevoelig dan met de biergisten?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Hans

brucero

Heb daarstraks mijn ervaringen met de wlp650 gepost in de topic "white labs- brett clausennii"
Hier heb je ze nog eens
Wat ik bij wlp650 (orvalbrett) gedaan heb is het volgende. Eerst het bier primair vergist met de nottingham en na twee weken het buisje van white labs toegevoegd en het bier 1,5 maand laten nagisten bij 16 graden. In dit uiteindelijk bier was de brett aanwezig maar het was ook nog te zoet naar mijn mening Sg 1008. Dan heb ik terug hetzelfde bier gebouwen en in de secundaire vergisting de slurry gebruikt van de eerste versie en 3 maanden gecontroleerd hergist bij 22 graden, Sg was 1001 en dit is wat het moest zijn. Nu ga ik de volgende week de slurry van het tweede bier ( dat reeds drie maand in de koelkast staat ) gebruiken voor mijn derde bier en terug op 16 graden laten hergisten
De hoeveelheid bier is steeds rond de 35 liter.

ciesvandekwis

Hier vind je al wat info:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27977.msg429255.html#msg429255

Na hevelen is het vooral een kwestie van tijd geven. Orvalkuur is enkele maanden (ik reken min. 3). 17° zal geen probleem zijn. Op het einde evt naar 15° zakken voor 2-tal weken en laatste week koudhoppen + coldcrashen en bottelen. Lectuur zegt dat Orvalbrett best teert op een suikerarm milieu.

brucero

Laatste week koudhoppen cies? Bij Orval doen ze dat toch tijdens de hoofdgisting.

seed7

Hans,

16-17°C is geen enkel probleem.

Mijn ervaring is wel dat als die echt warm staat, ruim boven kamertemperatuur dat het dan heel erg "muizig" kan gaan ruiken. Op den duur verdwijnt dat dan weer.

Ingo

hans_nwk

Citaat van: brucero op 08-12-2015  10:52 uHeb daarstraks mijn ervaringen met de wlp650 gepost in de topic "white labs- brett clausennii"
Hier heb je ze nog eens
Door de titel van het topic gemist, bedankt!
Citaat van: brucero op 08-12-2015  10:52 uWat ik bij wlp650 (orvalbrett) gedaan heb is het volgende. Eerst het bier primair vergist met de nottingham en na twee weken het buisje van white labs toegevoegd en het bier 1,5 maand laten nagisten bij 16 graden. In dit uiteindelijk bier was de brett aanwezig maar het was ook nog te zoet naar mijn mening Sg 1008.
Zijn dit door te vroeg bottelen geen bommetjes geworden?

hans_nwk

Ingo en Cies ook bedankt!
Ik hoef met 17 °C dus mijn gistkast niet te bezetten en deze de energierekening op te laten drijven.

Groet,
Hans

brucero

Citaat van: hans_nwk op 08-12-2015  12:13 uZijn dit door te vroeg bottelen geen bommetjes geworden?
Nee zeker niet, deze zijn nu ruim zes maanden gebotteld en alles is perfect behalve dat er wat teveel restzoet aanwezig is.

hans_nwk

Citaat van: brucero op 08-12-2015  12:48 uNee zeker niet, deze zijn nu ruim zes maanden gebotteld en alles is perfect behalve dat er wat teveel restzoet aanwezig is.
Dat is anders dan ik op basis van wat ik gelezen heb over de brett zou verwachten namelijk dat die gewoon doorgaat.

Hopelijk wordt die van mij met alleen het buisje wat droger. Voor het hevelen was het SG 1.010, ik verwacht/hoop dat de brett daar nog flink wat van af haalt!

brucero

Ik heb deze gebotteld met de f2 en is ondertusse weeral twee maanden geleden dat ik er eentje opengetrokken heb, msch deze week nog eentje nuttigen.

Brouwers

Ik heb laatst een Orval-achtig biertje gebrouwen. Heb deze 4 maanden laten nagisten met het depot van 2 flesjes Orval. Deze is doorgegaan tot 1.000 bij mij. Heb alleen suiker toegevoegd bij het bottelen en de hergisting is verder prima verlopen, na 3 weken waren de flessen al op druk.

ciesvandekwis

Citaat van: brucero op 08-12-2015  11:01 uLaatste week koudhoppen cies? Bij Orval doen ze dat toch tijdens de primaire vergisting.
Ze koudhoppen bij de lagering, allez, zeggen ze toch op hun website:
http://www.Orval.be/nl/8/Brouwerij-van-Orval

Maar daar zetten ze dan weer geen temperatuur bij. Koudhop en smaak zal afhangen van temperatuur en dosering veronderstel ik.

brucero

Citaat van: Brouwers op 08-12-2015  14:48 uIk heb laatst een Orval achtig biertje gebrouwen. Heb deze 4 maanden laten nagisten met het depot van 2 flesjes Orval. Deze is doorgegaan tot 1.000 bij mij. Heb alleen suiker toegevoegd bij het bottelen en de hergisting is verder prima verlopen, na 3 weken waren de flessen al op druk.
Mag ik ook weten met welke gist de primaire vergisting was? Want op het Vlaams Hobbybrouwforum heeft er ook iemand die resultaten behaald maar hij zei er wel niet bij dat hij de primaire vergisting met een Saison had gedaan!

Brouwers

Citaat van: brucero op 08-12-2015  16:23 uMag ik ook weten met welke gist de primaire vergisting was? Want op het Vlaams Hobbybrouwforum heeft er ook iemand die resultaten behaald maar hij zei er wel niet bij dat hij de primaire vergisting met een Saison had gedaan.!!
Ik heb de WLP500 (Chimay) gebruikt. Deze was doorgegaan tot 1.010.  Het lageren heeft op kamertemperatuur plaatsgevonden, en was vanwege de zomer iets van 20-24 graden geweest. Proef en ruik niets muizigs verder, maar zou niet weten wat ik me daarvan moet voorstellen.

brucero

Weeral het bewijs dat een brett warmte nodig heeft[emoji106]

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 08-12-2015  10:40 uVoor het brouwen van een Orval-achtig bier heb ik zondag na de hoofdgisting met een andere gist het jongbier naar een mandfles geheveld en de WLP650 toegevoegd.

Ik zie op veel plaatsen dat een temperatuur van 15 °C wordt aangeraden voor de nagisting. Hoeveel invloed heeft de temperatuur met de Brett?
Maakt het veel uit voor smaak als deze op 16 of 17 °C staat?

Het is niet vreemd dat dit aanbevolen wordt. Bij Orval wordt de hoofd-, na- en hergisting bij 15 ºC uitgevoerd.
De hoofdgisting wordt overigens niet uitgevoerd met een Brett. Deze wordt pas tijdens de nagisting geënt.

hans_nwk

De Brett zit er nu bijna 4 weken in. Na ongeveer 3 weken werd een witte pellicle zichtbaar.

Ik heb nog geen blubje kunnen betrappen in het waterslot. De Brett wordt geacht nog wat weg te eten en daar horen ook wat blubjes bij. Hoe lang duurt het bij anderen voordat het waterslot iets doet? Ik verwacht toch op een gegeven moment een blubje per uur of zo.

SG meten heb ik nog niet gedaan na start van de hergisting met Brett. Dat ga ik ergens in februari pas doen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe het bij anderen verloopt.

Groet,
Hans

hans_nwk

Zo ziet de mandfles er ondertussen uit:

Op 6-12-2015 is de Brett erbij gegaan, op 13-12 was het SG van 1.010 gezakt naar 1.007.

De pellicle was door het monsternemen verstoord en weer teruggegroeid naar wat er nu op de foto staat.
Ik hoop in elk geval dat dat de Brett is en niks anders. :weetniet:

Begin volgende maand heeft de Brett 4 maanden de tijd gehad bij ongeveer 17  ºC en wil ik hem gaan bottelen.

Ik vertrouw er maar op dat hij dan ver genoeg is om zonder gevaar te bottelen.

Wat ik tot nu toe gelezen heb geeft me het idee dat ik ondanks het lange lageren zonder bottelgist moet kunnen bottelen, de Brett zal de hergisting op fles wel voor elkaar krijgen.
Klopt dat of zijn er mensen met andere ervaringen?

Groet,
Hans

Brouwers

Inderdaad, hergisting gaat prima na 4 maanden in de mandfles. Verwacht niet dat het na 2 weken op druk is. Ik had de mijne na een week of 4-6 geproefd, was toen al een heel eind op druk zover ik me kan herinneren

Correctie had hem na 3 weken al geproefd, volgens untappd zat er toen al aardig wat koolzuur op

hans_nwk

Dit bier is niet bedoeld om snel te drinken dus een maand wachten op de eerste keer proberen is niet erg. Bedankt voor je antwoord!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.