Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Begindensiteit 1080 met Mangrove Jack's M07 British Ale

Gestart door leo18, 04-12-2015 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

leo18

Wie heeft al voldoende ervaring met 'Mangrove Jack's M07 British Ale'?
Vandaag een brouwsel gemaakt en na koken kwam ik op een densiteit van 1080, en dan nog zonder toevoegen van enige suiker! (blijkbaar had ik beter iets meer spoelwater kunnen gebruiken). Hieraan heb ik Mangrove Jack's M07 British Ale toegevoegd. Die heeft een alcohol tolerantie van tot 7-9% abv. Zou dit goed verlopen of gaat de gist te vroeg afsterven door het te verwachten hoge alcoholgehalte?

goom

Je kunt twee dingen doen in mijn optiek.
Water toevoegen tot een lagere dichtheid. Nadeel is dat je bitterheid afneemt.
Of niet verdunnen en zo toepassen.
Ik denk dat beiden opties mogelijk zijn met die gist.
Tweede opties heeft de gist het zwaarder, maar zal iets langer duren voor het uitgegist is.

Eric v B

Da's mooi, een antwoord goom zonder dat we gemaand worden een of ander scheikundeboek te gaan lezen of een cursus scheikunde te gaan volgen.

Bedankt voor deze positieve bijdrage! Hier is het forum voor bedoeld.

leo18

Citaat van: goom op 05-12-2015  11:16 uJe kunt twee dingen doen in mijn optiek.
Water toevoegen tot een lagere dichtheid. Nadeel is dat je bitterheid afneemt.
Of niet verdunnen en zo toepassen.
Ik denk dat beiden opties mogelijk zijn met die gist.
Tweede opties heeft de gist het zwaarder, maar zal iets langer duren voor het uitgegist is.

Dus je denkt dat ik niet hoef te vrezen voor afsterven van de gist door te hoog alcoholpercentage? Vermoedelijk kom ik zeer dicht bij de bovengrens van 9% uit. Ik heb wel vrij veel gist toegevoegd, zo'n 20 gram voor 19 à 20 liter wort.
Stel dat ik toch water toevoeg, best aanzuren of niet (de pH zit bij ons rond de 7,8). En best nu zo snel mogelijk, of net na de hoofdgisting, ... ?

Jacques

Met deze gist heb ik testjes gedaan. Dat was met wort van 1070 en 1057.
Bij het wort met een begin SG van 1070 een vergistingsgraad gehaald van 63%.
Bij SG 1057 was dat 67%.

Ik zou voor de zekerheid water toevoegen. Maar ook zo'n 500 ml onverdund laten vergisten om te kijken waar je op uit komt.

leo18

Citaat van: Jacques op 06-12-2015  20:21 uMet deze gist heb ik testjes gedaan. Dat was met wort van 1070 en 1057.
Bij het wort met een begin SG van 1070 een vergistingsgraad gehaald van 63%.
Bij SG 1057 was dat 67%.

Ik zou voor de zekerheid water toevoegen. Maar ook zo'n 500 ml onverdund laten vergisten om te kijken waar je op uit komt.

Interessant voorstel Jacques. Maar ik heb gisterenochtend al 1,2 l water toegevoegd omdat ik vreesde dat het alcohol- % misschien al te hoog ging oplopen en ik te laat zou komen.

Ik schat dat ik nu met een begin-SG zit van +/- 1074.  Als ik dan een vergistingsgraad haal van 63%, komt dit dan neer op een eind-SG van 1027 of begrijp ik het verkeerd? Dat lijkt me nog vrij hoog.

Jacques

Citaat van: leo18 op 07-12-2015  21:03 uInteressant voorstel Jacques. Maar ik heb gisterenochtend al 1,2 l water toegevoegd omdat ik vreesde dat het alcohol- % misschien al te hoog ging oplopen en ik te laat zou komen.

Ik schat dat ik nu met een begin-SG zit van ± 1074.  Als ik dan een vergistingsgraad haal van 63%, komt dit dan neer op een eind-SG van 1027 of begrijp ik het verkeerd? Dat lijkt me nog vrij hoog.

Jammer, want dit soort testjes zijn eenvoudig uit te voeren...

Bij een vergistingsgraad van 63% kom je inderdaad uit op een eind SG van 1027.
Niet voor niets beweer ik dat maischschema's niet zo heel belangrijk zijn, je gistkeuze is veel belangrijker als het gaat om je vergistingsgraad.

leo18

Vandaag dinsdag heb ik na 4 hele dagen gisten bij constant ongeveer 17°C (vrijdag gebrouwen) al eens geheveld en ik zit op een SG van 1022. Dus dat lijkt me een vergistingsgraad van zo'n 70%, ook al denk ik dat daar niet veel meer gaat bijkomen want de activiteit is sinds vanmorgen minimaal.

leo18

Ik zie nog ongeveer elke 45 seconde een blubje door het waterslot. Daarom zou ik morgen of overmorgen al durven gaan bottelen, maar is dat niet erg vroeg zo amper een week na de brouwdag?

goom

Waar zoveel haast met overhevelen.
Je hebt net 4 dagen gegist.
Neem meer tijd daarvoor.

Jacques

Citaat van: goom op 09-12-2015  14:54 uWaar zoveel haast met overhevelen.
Je hebt net 4 dagen gegist.
Neem meer tijd daarvoor.

Met overhevelen nadat de hoofdgisting is afgelopen is niet zo veel mis. Je raakt dan veel gistcellen kwijt terwijl er nog voldoende gistcellen in oplossing zijn voor het tot een goed einde brengen van de nagisting (halen goed eind SG en reductie van diacetyl en acetaldehyde).

Jeukstaardt

En je wilt wat CO2 op je bier in je nagistingsvat

leo18

Ook wilde ik zeker zijn dat het toegevoegde water zich goed vermengd had met het jonge bier. Dat staat intussen rustig verder te gisten: alle ± 40 seconden een blubje door het waterslot. Dus ja, blijkbaar voldoende CO2 in het vat. En nog minstens enkele dagen wachten met bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.