Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Einde van hoofdvergisting?

Gestart door Lange Möpper, 02-12-2015 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

abroeders

Citaat van: Lange Möpper op 06-12-2015  00:23 uHmmmm wel geheveld... en nu?  Geeft nog wel af en toe een blubje, dus denk week dat er nog CO2 in de mandfles zit.
Komt helemaal goed, je hebt een mandfles met weinig kopruimte. 9,5 liter in 10 literfles. De zuurstof is daar zo in verdreven. Je kon nog gewoon overhevelen, want je bier was nog niet uitvergist.
Nu in de mandfles moet je wel gaan wachten tot het helemaal uitvergist is. Hierna kun je je fles nog wat koeler gaan zetten om het bier wat helderder te krijgen. Maar eerst uitvergisten op dezelfde temperatuur als je hoofdvergisting.

Jacques

Citaat van: Lange Möpper op 06-12-2015  00:23 uHmmmm wel geheveld... en nu?  Geeft nog wel af en toe een blubje, dus denk week dat er nog CO2 in de mandfles zit.
Hoe kan ik nu verder gaan?

Wachten tot hij helemaal niet meer blupt?
En dan? Hoe doe ik de suiker er door voordat ik ga bottelen?

Gewoon laten staan. En wachten tot het bier helemaal uitgegist is.

De suiker kun je op twee manieren toevoegen:
- opnieuw overhevelen in een bottelvat. Weeg het vat vooraf en na het vullen met het bier. Bepaal de hoeveelheid bottelsuiker en voeg deze toe opgelost in minstens 2 keer water qua gewicht dan de suiker Voorzichtig roeren.
- voeg aan de schoongemaakte en gedesinfecteerde flessen die je gebruikt voor het bottelen van het bier een schepje suiker. Afhankelijk van het gewenste koolzuurgehalte en de grootte van de flessen (ik ga voor het gemak uit van 30 cl) hoor je tussen de 1,7 en 2,5 g kristalsuiker toe te voegen. Doe wel eerst de suiker in de flessen om overschuimen te voorkomen.

Om wat meer inzicht te krijgen in het verloop van de vergisting geef ik hier een plaatje.

De hoofdgisting is voorbij als de hoeveelheid gistcellen niet meer toeneemt, de daling van het SG langzamer verloopt, de temperatuur afneemt (in een gistkast met verwarming en koeling niet waarneembaar) en de pH toeneemt door het vrijkomen van relatief basische aminozuren (autolyse). Het meest ideale moment van overhevel bevindt zich in het groene gebied. De gistcellen zetten dan zich vooraf op de bodem en er is koolzuurvorming.

Op de site van Lalleman Danstar kun je mooi zijn dat het verloop van de vergisting per gist kan verschillen.
Ik geef hier het verloop van de Belle Saison.

De knik in de blauwe lijn geeft de overgang aan tussen de hoofd- en nagisting.
Duidelijk te zien is dat de gistcellen naar de bodem van het gistvat gaan zodra de hoofdgisting is afgelopen. De groene lijn, die aangeeft de hoeveelheid cellen dat in het bier zweeft, gaat steil omlaag.
Je kunt ook de pH zien stijgen (rode lijn). Sinds ik een nauwkeurige pH-meter heb zie ik dit ook steeds bij mijn brouwsels.

Vergelijkbare Topics (7)

35973

Reacties: 3
Gelezen: 1329

18150

Gestart door Hai

Reacties: 31
Gelezen: 11920

1144

Reacties: 8
Gelezen: 10393

31119

Reacties: 5
Gelezen: 1612

21428

Gestart door AvonW

Reacties: 5
Gelezen: 4565

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.