Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Einde van hoofdvergisting?

Gestart door Lange Möpper, 02-12-2015 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Lange Möpper

Onzeker als ik als beginneling ben begin ik toch weer te twijfelen. Daarom nog eén keer vragen.

Mijn batch staat sinds vorige week woensdagavond te gisten met 1335 Wyeast Brittish Ale II.

Het vat is 30 liter en de batch 9,5.
Het slangenwaterslot brobbelt om de 50 sec.

Wat denken jullie, is de hoofdvergisting ongeveer te einde en kan ik gaan overhevelen naar mijn mandfles voor de nagisting?

abroeders

Zoals ik begrepen had brobbelde het eerst iedere 25 sec. Dan is het brobbelen nu drastisch aan het afnemen en zal de hoofdvergisting snel ten einde zijn. Je kunt daarna overhevelen naar je mandfles omdat er toch nog wat CO2 gevormd word om je jongbier te beschermen tegen zuurstof. Pas met het overhevelen op dat je zo weinig mogelijk zuurstof opneemt. Het jongbier niet laten kletteren of langs de rand van de mandfles laten lopen. Zorg dat je steriele slang onderin je mandfles ligt en blijft liggen tijdens het hevelen.
En uiteraard zo weinig mogelijk gist meenemen.

Oscar

Citaat van: Lange Möpper op 02-12-2015  22:23 uWat denken jullie, is de hoofdvergisting ongeveer te einde

NEE !!!

Lange Möpper

Citaat van: Oscar op 03-12-2015  01:33 uNEE !!!

Daar is geen woord Frans bij Oscar.
Kun je een beetje meer uitleggen?
Waarom nog niet, en hoe lang moet ik nog wachten?

abroeders

Ik denk dat Oscar bedoeld dat op dat moment wat je schetste de hoofdvergisting nog niet ten einde was. Als de hoofdvergisting al echter de helft van de hoeveelheid CO2 produceert, dan duurt het niet lang meer voordat deze eindigt.
Hoe lang, dat weet alleen de gist zelf, of je moet het gedrag van de gist door ervaring en jouw specifieke situatie heel goed kennen.
Wachten dus totdat de hoofdvergisting klaar is. Het bluppen moet echt significant afgenomen zijn. Dus bijna stil, maar nog niet helemaal.

Als Oscar iets anders met NEE bedoeld, dan ben ik ook heel benieuwd wat hij hiermee bedoels. Helaas zegt alleen 'nee' niet zoveel.

homoeccentricus

Voor mij betekent neen dat je moet "weten" dat de hoofdvergisting beëindigd voor je wat dan ook doet. En dat kan je enkel weten door te meten met een hydrometer of refractometer. Een vuistregel is dat je een tijdje dezelfde densiteit moet meten, bv drie dagen of zo. En dat die densiteit uiteraard in de lijn van de verwachtingen ligt. In geval van twijfel is geduld een schone deugd. En in andere gevallen soms ook.

abroeders

Citaat van: homoeccentricus op 03-12-2015  11:33 uVoor mij betekent neen dat je moet "weten" dat de hoofdvergisting beëindigd voor je wat dan ook doet. En dat kan je enkel weten door te meten met een hydrometer of refractometer. Een vuistregel is dat je een tijdje dezelfde densiteit moet meten, bv drie dagen of zo. En dat die densiteit uiteraard in de lijn van de verwachtingen ligt. In geval van twijfel is geduld een schone deugd. En in andere gevallen soms ook.

Nee, niet mee eens. Lange Möpper wil hier na de hoofdvergisting overhevelen naar een mandfles om hier de navergisting te laten plaatsvinden. Hij wil de grote hoeveelheid gist kwijtraken, de navergisting in een mandfles laten plaatsvinden en zijn primaire vergistingsvat vrij hebben voor zijn nieuwe brouwsel.

Pas als in de mandfles de navergisting achter de rug is, dit inderdaad door de vuistregel die je hierboven schetst, kun je gaan coldcrashen, lageren, bottelen of wat je ook van plan bent.

Overhevelen naar een mandfles mag dus niet meer als het bier helemaal is uitvergist. Er moet nog minimale vergistingsactiviteit zijn zodat CO2 gevormd wordt en zijn jongbier beschermd blijft voor oxidatie.

homoeccentricus

OK, je hoeft het niet met me eens te zijn, maar die "mag dus niet meer" en al de rest is wel jouw regel en jouw methode, laat dat duidelijk zijn. Hierover bestaat helemaal geen consensus, verre van zelfs.

abroeders

Citaat van: homoeccentricus op 03-12-2015  11:57 uOK, je hoeft het niet met me eens te zijn, maar die "mag dus niet meer" en al de rest is wel jouw regel en jouw methode, laat dat duidelijk zijn. Hierover bestaat helemaal geen consensus, verre van zelfs.
Maar voor de duidelijkheid:

1. Dit is niet mijn regel of methode, ik laat mijn brouwsel in het gistvat zitten totdat deze geheel is uitvergist. Een discussie of je wel of niet de navergisting in een apart vat wil laten plaatsvinden of hoe dat ik de navergisting uitvoer is hier niet aan de orde.
2. Topic starter Lange Möpper, wil de hoofdvergisting in vat 1 en de navergisting in een mandfles doen, na de navergisting wil hij gaan lageren/bottelen.

Deze discussie gaat over vraag nummer 2. Kun jij dan eens een gefundeerd antwoord geven aan TS wanneer dat hij moet overhevelen naar de mandfles om hier de navergisting te laten plaatsvinden. Als het bier helemaal is uitvergist is er ook geen navergisting meer. Of een grote groep brouwers, waaronder ikzelf, niet (meer) overhevelen na de hoofdvergisting is hier niet relevant. Er zijn genoeg discussies gaande dat bijvoorbeeld voor het voorkomen van autolyse juist wel overgeheveld dient te worden na de hoofdvergisting. Ik heb nergens gelezen 'Dat dit niet meer mag'.

homoeccentricus

Die "mag dus niet meer" verwijst naar jouw "Overhevelen naar een mandfles mag dus niet meer als het bier helemaal is uitvergist", ik doe zelf geen uitspraak over wat al dan niet mag.  :)

En ik doe dat ook niet, overhevelen voor navergisting om zogenaamd autolyse te vermijden, dus veel meer kan ik hier niet aan toevoegen. Het is jammer dat hierover op dit forum geen consensus bestaat. Je moet je a.h.w. identificeren als behorende tot een bepaald kamp om advies te geven of een vraag te stellen.

abroeders

Citaat van: homoeccentricus op 03-12-2015  12:40 uHet is jammer dat hierover op dit forum geen consensus bestaat. Je moet je a.h.w. identificeren als behorende tot een bepaald kamp om advies te geven of een vraag te stellen.

Iedere brouwer mag zijn eigen werkwijze er op na houden toch? Ondanks dat een werkwijze van de advies vragende brouwer niet jouw of mijn werkwijze is, kun je toch een advies vormen naar de vraagsteller toe toe. In dit geval bestaat er wat mij betreft wel consensus over dat er nog vergistingsactiviteit moet zijn als je overhevelt naar een mandfles voor navergisting.
Met alle respect vind ik dat ik tot nu toe de enige ben die een begrijpbaar antwoord gegeven heeft aan de vraagsteller in deze draad. Als anderen een andere mening zijn toebedeeld zijn of ander advies willen geven aan de vraagsteller mogen zij uiteraard dat ook kenbaar maken. Het tot een bepaald 'kamp' behoren slaat wat mij betreft kant nog wal.

On Topic:
Om nog even richting Lange Möpper te reageren. Het volgende artikel in de WIKI geeft je wat informatie over het navergistingstraject: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren

Lange Möpper

Heren, heren, heren...

Ik ben een beginneling, onzeker ook, wil het liefste niet door brouwsel verliezen door iets verkeerd te doen. (Hij ruikt al zo lekker namelijk ;)

En de nagisting op de mandfles leek mij het handigste.
Dan kan ik mijn vat weer gebruiken voor een nieuw brouwsel.
Heb daarvoor twee mandflessen aangeschaft. (En die lijken ook eens

Rest mij te zeggen dat ik al jullie adviezen heel erg nodig ben een waardeer!

Waarom kiezen jullie er voor niet over te hevelen?

homoeccentricus

OK, mij allemaal goed. Toch wil ik er nog even op wijzen dat de wiki-pagina waar jij naar verwijst helemaal niet zegt dat het goed is om over te hevelen voor de hoofdgisting voorbij is. Dus die "consensus" moet van ergens anders komen.

abroeders

Citaat van: Lange Möpper op 03-12-2015  13:13 uWaarom kiezen jullie er voor niet over te hevelen?

Een paar redenen waarom ik niet overhevel:
1. Ik ben lui, ik bedoel hiermee te zeggen, als het voor mijn gevoel niet nodig is, doe ik het liever niet.
2. Risico op oxidatie.
3. Ik ervaar geen smaakafwijkingen door autolyse of iets dergelijks, mijn bier staat door voldoende gist toe te voegen maar maximaal 2 weken op de gist, inclusief coldcrash.

homoeccentricus

Citaat van: abroeders op 03-12-2015  13:23 uEen paar redenen waarom ik niet overhevel:
1. Ik ben lui, ik bedoel hiermee te zeggen, als het voor mijn gevoel niet nodig is, doe ik het liever niet.
2. Risico op oxidatie.
3. Ik ervaar geen smaakafwijkingen door autolyse of iets dergelijks, mijn bier staat door voldoende gist toe te voegen maar maximaal 2 weken op de gist, inclusief coldcrash.

He, we zijn het eigenlijk voorkomen eens met mekaar  (behalve dan dat jij lui bent, daar kan en wil ik me niet over uitspreken), wie had dat kunnen denken?

abroeders

Citaat van: homoeccentricus op 03-12-2015  13:16 uOK, mij allemaal goed. Toch wil ik er nog even op wijzen dat de wiki-pagina waar jij naar verwijst helemaal niet zegt dat het goed is om over te hevelen voor de hoofdgisting voorbij is. Dus die "consensus" moet van ergens anders komen.

Volgens mij praten we langs elkaar heen. :nut:

1. Ik heb nooit gezegd dat het goed is over te hevelen voordat de hoofdvergisting voorbij is. Mijn standpunt was, als je al overhevelt, dat je overhevelt, na de hoofdvergisting maar wel als er nog enige vergistingsactiviteit plaatsvind. Dus niet wachten tot het bier helemaal uitvergist is.

2. De "consensus" waar ik het over had was dat 'als' je overhevelt, je het moet doen op het moment dat er nog wel 'iets' van vergisting plaatsvind zodat er CO2 gevormd wordt ter bescherming van je overgevelde bier tegen oxidatie. Deze consensus komt niet van de Wiki, maar van mijn gevoel. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, ik wacht met overhevelen totdat de vergisting echt helemaal is stilgevallen en ga lageren met een laag zuurstof op mijn bier.

3. Ik heb nooit gezegd dat het wel of niet goed is om over te hevelen. Dit is een hele andere discussie. Ook de wiki laat ruimte om de brouwer naar eigen inzicht te laten beslissen of overhevelen wel of niet gewenst is met al zijn voor- en tegens. Als de brouwer in kwestie wel wil overhevelen, wat de reden dan ook is, kun je ondanks dat je voor of tegenstander hiervan bent, wel een best-practise hiervoor geven.

homoeccentricus

Dit is allemaal de schuld van Oscar. Had die gewoon gezegd "NEE !!! want..." dan zou deze discussie nooit hebben plaatsgevonden, en zouden wij nu niet uitgeput en vol bulten en blauwe plekken uitgeteld in de hoek liggen.

abroeders

Citaat van: homoeccentricus op 03-12-2015  14:00 uDit is allemaal de schuld van Oscar. Had die gewoon gezegd "NEE !!! want..." dan zou deze discussie nooit hebben plaatsgevonden, en zouden wij nu niet uitgeput en vol bulten en blauwe plekken uitgeteld in de hoek liggen.

HAHAHAA  :bokser:

Nee hoor, even goede vrienden, ik waardeer jouw bijdragen aan het forum, en velen met mij.. Ik kan vaak met je lachen en lees altijd met plezier je mijmeringen..  ;D

Wat ik wel jammer vind is dat vaak, zeker bij beginnende brouwers, er soms heel kort geantwoord wordt, bijvoorbeeld 'NEE' zonder enige onderbouwing over het hoe en waarom, waarbij de bedoeling van het antwoord dan naar mijn idee ook nog eens onduidelijk is.

Sander van Dijk

Citaat van: abroeders op 03-12-2015  13:42 uVolgens mij praten we langs elkaar heen. :nut:

1. Ik heb nooit gezegd dat het goed is over te hevelen voordat de hoofdvergisting voorbij is. Mijn standpunt was, als je al overhevelt, dat je overhevelt, na de hoofdvergisting maar wel als er nog enige vergistingsactiviteit plaatsvind. Dus niet wachten tot het bier helemaal uitvergist is.

2. De "consensus" waar ik het over had was dat 'als' je overhevelt, je het moet doen op het moment dat er nog wel 'iets' van vergisting plaatsvind zodat er CO2 gevormd wordt ter bescherming van je overgevelde bier tegen oxidatie. Deze consensus komt niet van de Wiki, maar van mijn gevoel. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, ik wacht met overhevelen totdat de vergisting echt helemaal is stilgevallen en ga lageren met een laag zuurstof op mijn bier.

Ik ben het inderdaad met je eens dat het beter is (als je wilt overhevelen) dit te doen als er nog enige activiteit is, zodat er na het overhevelen weer een koolzuurdeken boven het jongbeer komt. Wat je ook kunt doen is een paar scheppen suiker toevoegen na het overhelen. Dan vormt er zich ook weer wat koolzuur. Maar het is volgens mij inderdaad beter om iets eerder over te hevelen als er nog enige activieteit is.

Markiej87

Dag Lange Möpper,

Terwijl alle ego's hier jouw topic nog even gebruiken om hun gelijk te halen, zal ik je even helpen.

Je kunt nu prima overhevelen, als je dat wilt. Hoe groot is de fles waarin je gaat overhevelen? Als deze (veel) groter is dan 10 liter ben je beter af om het in de mandfles van je hoofdvergisting te laten zitten. Dat komt omdat je bij overhevelen in een vat met zuurstof gaat hevelen, en nu zit je vat vol met CO2. Dat beschermt je bier tegen oxidatie, een naar verouderingssmaakje wat je niet in je bier wilt hebben.

Succes! :)

EvdBroek

Citaat van: Lange Möpper op 02-12-2015  22:23 uWat denken jullie, is de hoofdvergisting ongeveer te einde en kan ik gaan overhevelen naar mijn mandfles voor de nagisting?

Zo even voor de duidelijkheid. De hoofdvergisting lijkt op het einde te lopen en je kunt gewoon overhevelen. Maar je zou ook nog 1 of 2 dagen kunnen wachten. Laat je niet bang maken voor oxidatie.... niet iedereen proeft dit ;-)

Lange Möpper

Vanavond dan daadwerkelijk overgeheveld. SG gemeten en stiekem een beetje geproefd. Moet zeggen... hij wordt best heel lekker. Zat ook een klein beetje koolzuur in.

Begin SG was 1065.
Tussentijdse 1015
Denk dat de vergisting inderdaad niet lang meer zal duren, toch?

Hoe lang denken jullie dat ik ongeveer moet nagisten?

Voor een biertje met 6,5% alcohol is hij heerlijk fris.
Rogge en Cascade is volgens mij een goede combi gebleken.
Volgende batch van dit recept nog even met de hoeveelheden goochelen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-12-2015  01:33 u
Citaat van: Lange Möpper op 02-12-2015  22:23 uWat denken jullie, is de hoofdvergisting ongeveer te einde
NEE !!!

Echt wel!

De hoofdgisting duurt maar een paar dagen en gaat langzaam over in de nagisting.

Overhevelen hoor je te doen als er nog voldoende activiteit om oxidatie te voorkomen. Als de vergisting bijna geheel is afgelopen (met één blup per 50 seconde ben je ergens aan het eind) kun je beter niet overhevelen. Laat echter het bier niet te langer op de gist staan als de vergisting helemaal is afgelopen.
Hoewel sommige beweren dat het allemaal meevalt met autolyse is dit wel iets om in de gaten te houden. Tests hebben laten zien dat de pH sterk omhoog gaat als je het bier op de gist laat staan. Deze stijging wordt veroorzaakt door autolyse.

Lange Möpper

Citaat van: Jacques op 05-12-2015  23:03 uNEE !!!

Echt wel!

De hoofdgisting duurt maar een paar dagen en gaat langzaam over in de nagisting.

Overhevelen hoor je te doen als er nog voldoende activiteit om oxidatie te voorkomen. Als de vergisting bijna geheel is afgelopen (met één blup per 50 seconde ben je ergens aan het eind) kun je beter niet overhevelen. Laat echter het bier niet te langer op de gist staan als de vergisting helemaal is afgelopen.
Hoewel sommige beweren dat het allemaal meevalt met autolyse is dit wel iets om in de gaten te houden. Tests hebben laten zien dat de pH sterk omhoog gaat als je het bier op de gist laat staan. Deze stijging wordt veroorzaakt door autolyse.

Hmmmm wel geheveld... en nu?  Geeft nog wel af en toe een blubje, dus denk week dat er nog CO2 in de mandfles zit.
Hoe kan ik nu verder gaan?

Wachten tot hij helemaal niet meer blupt?
En dan? Hoe doe ik de suiker er door voordat ik ga bottelen?

EvdBroek

Citaat van: Lange Möpper op 06-12-2015  00:23 uHmmmm wel geheveld... en nu?  Geeft nog wel af en toe een blubje, dus denk week dat er nog CO2 in de mandfles zit.
Hoe kan ik nu verder gaan?

Wachten tot hij helemaal niet meer blupt?
En dan? Hoe doe ik de suiker er door voordat ik ga bottelen?
Gewoon wachten tot het uitgegist is. Suiker voor bottelen... daar zijn al zo veel discussies over geweest.... even zoekfunctie gebruiken

Vergelijkbare Topics (7)

31119

Reacties: 5
Gelezen: 1612

21428

Gestart door AvonW

Gelezen: 4564

7089

Reacties: 16
Gelezen: 7217

33277

Gelezen: 1754

24574

Reacties: 52
Gelezen: 15087

12614

Reacties: 11
Gelezen: 3911

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.