Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Twijfel over gisting 1335

Gestart door Lange Möpper, 26-11-2015 18:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Lange Möpper

Gisteren een brouwdag gehad en een brouwsel gemaakt met Wyeast 1335 British Ale II
Pakje van 25 sept. twee dagen van tevoren gesmackt, en op kamertemperatuur laten opbollen.
Heb een batch van 9,5 liter overgehouden. begin SG 1065.

Het staat nu een dag bij 17,5 a 18 graden C. De temperatuur die op het pakje staat is 18-24 graden. Geënt bij 25,5 graden.
Ik dacht dat de batch warmer zou zijn door de vergisting en daarom wilde ik het niet te warm wegzetten. Misschien in de woonkamer zetten waar de houtkachel iets meer warmte kan leveren? Of maak ik me gewoon te druk en is dit ook een langzame gistsoort?

Mijn cilinderwaterslot blobt heel af en toe, en dan raak ik wel veel water kwijt wat ik dan weer moet bijvullen. Is dat normaal?
Of moet je kunnen zien dat hij regelmatig bubbelt.

Wat kan of moet ik doen om de gisting goed op gang te laten komen?

JanEric

Neetje

Citaat van: Lange Möpper op 26-11-2015  18:51 u...
Mijn cilinderwaterslot blobt heel af en toe, en dan raak ik wel veel water kwijt wat ik dan weer moet bijvullen. Is dat normaal?
Of moet je kunnen zien dat hij regelmatig bubbelt.

Wat kan of moet ik doen om de gisting goed op gang te laten komen?

Zal er iets niet goed zitten met je waterslot. Lijkt wel of je deze te vol hebt gemaakt.
Veel kans is de gisting wel goed op gang gekomen. Bij lagere temperatuur gaat het allemaal wat rustiger.

tdp

Kalmte, rust en een borrel biertje kan je redden!

Komt allemaal wel goed. Dat waterslot probleem ken ik, gewoon wat minder water indoen, niet tot de rand maar de helft minder zo ongeveer.

Groet,
de TDP

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.