Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Effect debiet op maischschema

Gestart door Greggy, 23-11-2015 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Greggy

Hi guys, misschien rare vraag, maar wij hebben een HERMS waar we ons bier mee brouwen volgend de recepten. Maar wat is het effect van zeg, een grotere pomp (mer debiet/flow) van het wort op het maischschema?

In ons geval gebruiken we de 12 V solarpompjes die volgens mij 11 L/minuut doen. Daar haal ik een bepaald rendement mee uit mijn mout.
Maar als ik een grotere pomp er in zet die  het 10-voudige doet, dan is het rendement waarschijnlijk hetzelfde. Maar zou ik dan ook de maischtijden kunnen aanpassen of gaat het echt om de tijd waarin mout in het brouwwater van een bepaalde temperatuur ligt?

Bedankt!

Tjardo

Amylase (is een enzym) heeft de tijd nodig om al het zetmeel om te zetten in suikers, sneller pompen zal geen tijdswinst opleveren

Jacques

Citaat van: Tjardo op 23-11-2015  22:07 uAmylase (is een enzym) heeft de tijd nodig om al het zetmeel om te zetten in suikers, sneller pompen zal geen tijdswinst opleveren

Wel als het gaat om het ophogen van de temperatuur. Door een hoger debiet zal de mout sneller opwarmen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.