Een voorteken van ernstig teveel koolzuurdruk op fles?

Gestart door JBL, 23-11-2015 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Op een Amerikaanse site - Brewersfriend.com - kom ik onderstaan interessante item tegen: kroonkurkvervorming als signaal van overdruk.
Op de foto zie je een bobbel in het midden van de kroonkurk. Het bijschrift spreekt voor zich.
Ik weet niet of de hier gangbare kroonkurken zich op dezelfde manier gedragen. Mocht dit het geval zijn, dan kun je aan de hand van de kroonkurk 'diagnose' stellen.
Heeft iemand dit weleens gezien bij een van zijn/haar eigen flesjes?

"A tell tale sign of over priming when the cap begins to buckle. The bubble in the middle should be a dimple.  If you see a cap in this state, make sure to open it over the sink! Some folks call this a bottle bomb, but I have never had one explode. More than likely the cap will shoot off and you will have a sticky mess wherever the beer was stored. One way to contain the situation is to use a bottle opener to gently relieve the pressure without prying off the cap."

rvvliet78

Mijn kroonkurkapparaat uit het startpakket van een paar jaar geleden laat dezelfde afdruk achter. Direct na plaatsen van de kroonkurk zit er dan een bobbel in het midden.
Echter de zijkanten waren dan wel wat minder bol.

brouwmus

Afgelopen nazomer had ik ook bommetjes helaas (lag ook aan de matige kwaliteit van de flessen, volgens mij).

Geen van de kroonkurken van die batch was vervormd.

Ik denk dat de kroonkurk op de foto van dunner metaal is dan de versies die wij gewoonlijk gebruiken.
(Misschien dat iemand met ervaring met Amerikaanse hobbybrouwerskroonkurken dit kan bevestigen.)

Thamerdal

Ik had dit eerst ook met die hand-kroonkurk apparaten. Ik legde altijd een dunne stalen ring op de dop voor ik hem dicht deed om dit te voorkomen. Ziet er gewoon niet zo mooi uit, zo'n rare afdruk in je dop.
Sinds ik een tafelmodel heb aangeschaft hier geen last meer van.
Heeft dus te maken met het type kroonkurkapparaat, niets met druk in de fles.

JBL

Citaat van: Thamerdal op 24-11-2015  09:14 uIk had dit eerst ook met die hand-kroonkurk apparaten. Ik legde altijd een dunne stalen ring op de dop voor ik hem dicht deed om dit te voorkomen. Ziet er gewoon niet zo mooi uit, zo'n rare afdruk in je dop.
Sinds ik een tafelmodel heb aangeschaft hier geen last meer van.
Heeft dus te maken met het type kroonkurkapparaat, niets met druk in de fles.

Heeft wel degelijk te maken met de druk in de fles.
Lees de volledige pagina op de site maar eens: http://www.brewersfriend.com/2009/06/01/over-priming-home-brew-bottle-bomb/

abroeders

Ik verwacht dat dit speciaal gefabriceerde kroonkurken zijn. De standaard kroonkurken zoals ik ze ken hebben niet zo'n holletje of bolletje in het midden.
Als je kijkt naar de groentepotjes in de supermarkt, deze hebben een soort van versheid verklikker. Is het potje vacuüm, dan klikt het niet. Is het potje eenmaal geopend geweest dan klikt het deksel.
Bij onze bierflessen hebben we nooit een vacuüm, maar altijd een overdruk. Ik kan me voorstellen dat het mogelijk is om kroonkurken te fabriceren waarbij bij een bepaalde overdruk het holletje naar buiten springt en dus een bolletje wordt. Ik heb dit echter nog nooit gezien.

Thamerdal

Citaat van: JBL op 24-11-2015  13:02 uHeeft wel degelijk te maken met de druk in de fles.
Lees de volledige pagina op de site maar eens: http://www.brewersfriend.com/2009/06/01/over-priming-home-brew-bottle-bomb/

Waarom? Omdat het op internet staat?
Mijn ervaring is anders.

Jacques

Er zijn veel verschillen in kroonkurken.
Sommige kroonkurken laten CO2 vrij bij hoge overdruk.

Daar is zelfs een patent voor verleend https://www.google.com/patents/US5310797

Lonnes

Ik krijg zo'n ring altijd als ik mijn handkroonkurkapparaat gebruik bij die stomme (BNR) euroflessen.

rvvliet78

Citaat van: Lonnes op 28-11-2015  20:14 uIk krijg zo'n ring altijd als ik mijn handkroonkurkapparaat gebruik bij die stomme (BNR) euroflessen.
Ik leg altijd een 5 cent muntje op het dopje, dan krijg je deze afdruk niet.

wilbertd

Mijn 'emily' liet toen ze jong was ook een afdruk achter, nu ze wat versleten is niet meer.
Echter drukte ze wel de andere kant op; de deuk was naar binnen, niet naar buiten.

De foto die je plaatst lijkt mij meer een speciale/niet standaard dop.

Jacques

Citaat van: Lonnes op 28-11-2015  20:14 uIk krijg zo'n ring altijd als ik mijn handkroonkurkapparaat gebruik bij die stomme (BNR) euroflessen.

Dat is denk ik een deuk en geen bult zoals te zien is op de foto...

Lonnes

Daar heb je gelijk in, dat is een deuk inderdaad.

JBL

Vooralsnog ga ik ervan uit dat dit een specifieke kroonkurk is die hier - voor zover ons bekend - niet op de markt is.
Ik vind het wel een aardige indicator, hoewel het dan natuurlijk al wel een vrij laat stadium is.
Nog mooier zijn de flesjes met 'ventielwerking'.
Is bij iemand bekend of die hier ook op de markt zijn? Of - nog mooier - gebruiken we die al, zonder het te weten? :weetniet:

Vergelijkbare Topics (7)

558

Gestart door bart

Reacties: 20
Gelezen: 12747

11923

Reacties: 3
Gelezen: 3191

39461

Reacties: 6
Gelezen: 2817

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.