Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Iemand ervaring met sake gist?

Gestart door JanWillem, 22-11-2015 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

JanWillem

Na de red horizon van nøgne een aantal maal gedronken te hebben, wil ik toch ook eens iets met sake gist gaan doen. Zijn er hier brouwers met ervaring? Welke biersoort leent zich hier voor?

seed7

Dit soort gisten heb ik alleen voor Sake en aanverwanten gebruikt, niet voor bier. Je kunt er heel erg koud mee vergisten 0-10°C, gaat wel erg langzaam (maand) en geeft een heel "clean" resultaat. De gisten zijn goed alcohol tolerant, 16-18% is geen probleem. Gewoon bij verschillende temperaturen proberen in een blond.

Edit: ik neem aan dat je allen de gist in combinatie met mout/wort wilt gebruiken, niet gerst met Koji en gist.

Ingo

rajd

Ik las eens bij onze Amerikaanse collega's op het forum dat een IPA vergist met een Sake gist (ik meen me te herinneren dat het de Wyeast gist was) een mooi resultaat gaf. Helaas weet ik geen details meer...

Rikster

Ik ben vorige maand in Japan geweest, ik heb daar naast een aantal barley wines ook een bockbier met sake gist op. Ik wil zelf ook nog gaan experimenteren met deze gist!

JanWillem

Ik heb inderdaad begrepen dat langzaam vergisten op lage temperatuur van belang is. Denk zelf om een barley wine basis te gebruiken. Niet te donker, maar wel hoog in SG.

JanWillem

Goed! Het is een barley wine geworden. Morgen op fles. Ik houd jullie op de hoogte.

seed7

Citaat van: JanWillem op 10-07-2016  00:52 uGoed! Het is een barley wine geworden. Morgen op fles. Ik houd jullie op de hoogte.

Ben wel benieuwd naar wat en hoe je tot nu toe hebt gedaan,

Ingo

JanWillem

Ik kom er uitgebreid op terug.

JanWillem

Ok, na twee weken uitgegist op 18 graden. Vergistingspercentage 71%. Begin SG van 1117. De verpakking gaf een range van 15 - 23 graden aan. Daarom wat aan de veilige kant gezeten. Ben niet tevreden, maar we gaan over een paar weken eerst eens proeven.

Markiej87

Waarom ben je niet tevreden? De smaak of het SVG?

Biertje1985

Ik ben ook benieuwd vooral welke temperaturen je hebt gebruikt, en wat het gistprofiel is.

JanWillem

SVG is m.i. te laag. Het bier smaakt wel goed. Clean profiel, bloemige afdronk. Vergist op 18 graden, hoewel sake gist veel lager zou moeten kunnen. Ik was te haastig met mijn starter, dus daar ga ik nog eens kritisch naar kijken. Mijn SVG zat nu op 71%

Vergelijkbare Topics (7)

29744

Gestart door Vin

Reacties: 10
Gelezen: 3146

13323

Gestart door VEMP

Reacties: 25
Gelezen: 9501

40346

Reacties: 41
Gelezen: 6512

32075

Reacties: 21
Gelezen: 4674

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.