Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tip gevraagd voor aflezen kunststof vaten

Gestart door kevin_01, 11-11-2015 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

kevin_01

Recentelijk heb ik dit vat op de kop getikt:

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/kunststof-vat-60-liter-wit-groen-kraan-waterslot.html

Nu vroeg ik mij af aangezien het vat wit van kleur is en derhalve niet transparant of jullie een goede tip hebben hoe je het aantal gistende liters kunt aangeven zowel binnen als buiten het vat? Eerst heb ik met een emmer met literstreepjes bij iedere 5 liter een streepje aan de binnnenkant gezet met stift. Vervolgens de afstand tot de bovenkant gemeten en zodoende streepjes op de buitenzijde gezet. Dit blijkt toch iets te onnauwkeurig.

Misschien dat er iemand op een ander lumineus idee is gekomen?

Battum80

Een goedkope weegschaal. Weeg eerst het lege vat of stel deze waarde als 0 in.

Het gewicht van je bier is iets meer dan 1 kg per liter. Hoeveel precies hang samen met het SG.

Neetje

Citaat van: kevin_01 op 11-11-2015  16:19 uMisschien dat er iemand op een ander lumineus idee is gekomen?

Met een lampje door de opening van het waterslot schijnen.
Zie je aan de buitenkant (bij de meeste vaten) het niveau.
Eerst proberen met water en dan streepjes op het vat zetten per hoeveelheid van bv 2 liter.

Erik Z

Koop een metalen liniaal. Die kun je goed steriliseren. Je hoeft alleen maar op te schrijven in  een notitieblok o.i.d. bij welk vloeistofpeil je hoeveel liter hebt en je hebt duidelijkheid.

http://www.ebay.nl/itm/New-Stainless-Steel-Ruler-Measure-Metric-Function-30cm-12Inch-/321512309111?hash=item4adba08177:g:BcgAAOSwQItUCShg

Deze zijn praktisch want ze meten vanaf de bodem bij 0 cm.

Oscar

Citaat van: kevin_01 op 11-11-2015  16:19 uEerst heb ik met een emmer met literstreepjes bij iedere 5 liter een streepje aan de binnnenkant gezet met stift.

Lekker hoor... Inkt in je bier. :o  Zet de streepjes maar gewoon aan de buitenkant.  :brouwen:

kevin_01

Citaat van: Oscar op 12-11-2015  11:15 uLekker hoor... Inkt in je bier. :o  Zet de streepjes maar gewoon aan de buitenkant.  :brouwen:

Het is watervaste stift dus eenmaal droog is het onderdeel van het vat. Via de buitenkant kan ik niets zien, omdat het vat niet transparant is.

joosting87

Citaat van: Oscar op 12-11-2015  11:15 uLekker hoor... Inkt in je bier. :o  Zet de streepjes maar gewoon aan de buitenkant.  :brouwen:

Haha, sorry kan het niet laten. Dat zeg jij Oscar? Die zijn hete wort buiten laat afkoelen in een speciekuip.  :duel:

Rich

Citaat van: Neetje op 11-11-2015  18:36 uMet een lampje door de opening van het waterslot schijnen.
Zie je aan de buitenkant (bij de meeste vaten) het niveau.
Eerst proberen met water en dan streepjes op het vat zetten per hoeveelheid van bv 2 liter.

Ik heb exact dit gedaan bij dit vat. Werkt goed mits sterke zaklamp.

bastiaanD

Ik heb een houten peilstok gemaakt. Niet zo hygiënisch als een Rvs meetlat zoals hierboven omschreven maar werkt voor mij heel handig. En het gebruik is minimaal vandaar dat ik denk dat het besmettingsgevaar wel mee valt.

joosting87

Citaat van: bastiaanD op 12-11-2015  16:05 uIk heb een houten peilstok gemaakt. Niet zo hygiënisch als een Rvs meetlat zoals hierboven omschreven maar werkt voor mij heel handig. En het gebruik is minimaal vandaar dat ik denk dat het besmettingsgevaar wel mee valt.

Hout heeft vaak een open structuur waar zich allerlei organismen kunnen gaan settelen. Ik zou persoonlijk geen hout gebruiken.

Oscar

Citaat van: joosting87 op 12-11-2015  12:50 uHaha, sorry kan het niet laten. Dat zeg jij Oscar? Die zijn hete wort buiten laat afkoelen in een speciekuip.  :duel:

Daar zit geen inkt in... ^-^

Tjardo

Ik gebruik deze RVS liniaal van 60 cm, slechts €2,75 en geen drie tot vier weken wachten tot het uit China aankomt...  :brouwen:

Jeukstaardt

Ik heb een, soort van, lineaal. Ding is van metaal, geen rvs en zo'n 50 cm en staat geen maatverdeling op. Ooit gekocht bij een hobby/knutselwinkel om papier en karton langs af te snijden.
Is dit ondanks het niet rvs zijn bruikbaar in wort ? Het zal prima te steriliseren zijn dus dat zit wel goed.
Als ik erop ga schrijven blijft dat dan zitten als je dat in hete wort stopt?

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 12-11-2015  18:09 uDaar zit geen inkt in....... ^-^
Blijft altijd weer leuk de reacties op dit forum. Inkt of weekmakers, het maakt allemaal niet uit.

Jacques

Citaat van: kevin_01 op 12-11-2015  12:27 uHet is watervaste stift dus eenmaal droog is het onderdeel van het vat. Via de buitenkant kan ik niets zien, omdat het vat niet transparant is.

De inkt van watervaste stift is watervast, maar niet alcoholvast... De inkt lost op in alcohol. Al vrij snel heb je niet veel meer aan je markering en drink je een heel klein beetje inkt.  :nut:

Jacques

Citaat van: Oscar op 12-11-2015  18:09 uDaar zit geen inkt in... ^-^

Nee, maar wel roetdeeltjes die door het hete wort vrij kunnen komen...

ThomasM

Heb je er al eens bier in vergist?  Ik heb een soortgelijk vat en ik kan prima het vloeistofniveau er door aflezen van de buitenkant. Hou er anders een zaklamp bij of zo.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.