Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Smaak van esters herkennen

Gestart door leo18, 08-11-2015 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

leo18

welke mouten en welke hop ik ook gebruik, er is een smaakje aan mijn (meestal donkere) bier dat telkens weer terugkomt en dat daarom niet slecht is, maar ik zou toch willen kunnen brouwen zonder dat typische smaakje. Ik vermoed dat esters er voor iets tussen zitten. De eerste dag na het brouwen staat mijn brouwsel meestal hevig te gisten (tot nu toe 6x Safale US-05 gebruikt) en voelt mijn vat vrij warm aan. Anderzijds verkrijg ik steeds een mooie kraag in mijn glas. Waaraan kan ik de esters herkennen, is er een typische smaak?

Als oplossing dacht ik eraan, een kuip aan te schaffen waarin mijn gistingsvat past zodat ik het vooral die eerste dag kan afkoelen met koud water.

homoeccentricus

Best zelf eens proberen omschrijven wat je proeft...

BLUB

En je voorstellen, wel zo leuk  :proost:

Jacques

Esters (fruitige smaken) worden meer aangemaakt als aan het begin van de vergisting de temperatuur hoog is.

Ook krijg meer esters bij bepaalde gisten. De US-05 is echter geen gist die veel esters geeft.

In plaats van een waterkuip kan ik je een tweedehandse koelkast aanraden in combinatie met een STC-1000. Dat kost niet zo veel. Voor zo'n € 100 tot € 150 ben je klaar, inclusief een verwarming in de koelkast. Je kunt dan de temperatuur tijdens de vergisting sturen en daarmee stuur je ook op de kwaliteit van je bier.

Wel goed koelen voordat je de gist toevoegt...

Voor het herkennen van esters (en andere smaken die in bier kunnen voorkomen) verwijs ik naar dit ouder artikel.

rajd

Hallo Leo,

"Grappig" dat je deze vraag stelt - ik heb hetzelfde bij mijn donkere bieren (stouts, porters et cetera). Waarbij ik overigens niet weet of de smaak die jij telkens opmerkt gelijk is aan de smaak die ik bedoel.

Ik kan de smaak ook niet thuisbrengen; wel weet ik dat ook veel commerciële bieren deze smaak bij zich dragen, ik heb zodoende besloten te vinden dat het geen brouwfout is. Ik geloof ook niet dat het aan de gist ligt. Veelal gebruik ik een US-05 voor donkere bieren, ik heb deze smaak echter ook wel eens met S04 en Denny's favorite gehad. Ik neem zodoende aan dat het de typische smaak van een mout is.

Momenteel heb ik een milk stout in het vat zitten - samples hiervan dragen niet de gezochte smaak bij zich. Voor het eerst heb ik mouten gebruikt die ik doorgaans niet gebruikte ik mijn eerdere donkere bieren (en vice versa). Dat versterkt mijn vermoeden v.w.b. de moutsmaak. De gisten die ik hier gebruikt heb zijn US-05 en S04. Helaas is de stort dermate afwijkend t.o.v. eerdere brouwsels dat ik geen schuldige aan kan wijzen.

Ik hoop dat dit helpt :)

Adrie

Als ie te warm vergist, geeft de US-05 inderdaad een typisch estertje af. Een beetje perzik/abrikoosachtig. Bij lagere temperaturen maakt deze gist heel mooie neutrale bieren, maar dan moet je de temperatuur van het gistende bier onder de 20 graden houden. Zelf vergist ik bieren met deze gist altijd op een graad of 17 en dan is dat estertje er niet (of onder mijn smaakdrempel).

Als je de temperatuur tijdens de vergisting niet kan regelen, koel het wort na koken dan in ieder geval af tot 15ºC en voeg dan pas de gist toe. Dat zal al een stuk helpen.

Markiej87

Je kunt ook eens een andere gist proberen om te kijken hoe dat verloopt.

leo18

Bedankt om mee te denken iedereen! Ik denk dat ik uit jullie antwoorden veel bruikbaars zal halen!

Vooreerst had ik in de documentatie van de Safale US-05 ergens gelezen dat hij best opstart als je hem in het wort strooit bij een temp rond de 25°C! Opstarten doet-ie dan inderdaad goed en snel ... Bovendien had ik een vergistingskast in 5cm dikke piepschuim gemaakt om de temperatuur stabiel te houden, in mijn geval stabiel- te hoog dus :-(

Anderzijds vergist ik in een soort gangkast/berghok waar de temperatuur stabiel is en in de winter steeds tussen 15 en 18°C schommelt, dus de aanschaf van een koelkast stel ik nog even uit.

Perzik/abrikoos, nu je het zegt, was herkenbaar toen ik afgelopen januari een amberkleurig biertje brouwde als afwisseling op mijn favoriete stouts.

Momenteel heb ik een stout in het vat dat staat te vergisten met Mangrove Jack's M07 British Ale (Safale US-05 was niet voorradig) maar ik verwacht niet veel beterschap omdat de eerste vergisting héél heftig verliep en het gistvat wel erg warm aanvoelde! Tenzij dit alsnog tot een goed resultaat leidt vergist ik volgende keer dan maar weer met Safale US-05 maar zonder isolatie en mét een goede koeling.

Wordt vervolgd.

Jeukstaardt

Das grappig!

'Momenteel heb ik een stout in het vat dat staat te vergisten met Mangrove Jack's M07 British Ale'

Ik heb ook een stout in de planning staan, de gist ben ik nog niet uit. Ik heb zowel de US-05 als de M07 liggen.
Wel benieuwd naar de uitkomst van je stout, maar wellicht in een ander topic:)

leo18

Ik vraag me af, wanneer je de koelkast op 15° instelt zit je bier daarom toch niet op 15°? Al geef ik toe, het zal een pak beter zijn dan in mijn geïsoleerde kist.
Als ik de gist pas bij 15ºC toevoeg, start hij dan wel op?

ik heb gisteren nog eens mijn laatste brouwsel geproefd en meen een soort van karamel/ licht verbrande koffie waar te nemen (zoals in mijn vroegere brouwsels). Heb iets soortgelijks ook al waargenomen, ik dacht bij Hercule-stout maar dan heel wat gematigder en aangenamer.

Gisteren de helft (30 flesjes) gebotteld en al eens geproefd: blijkbaar een zeer kruidige smaak. Hopelijk over 10 dagen mét koolzuur en een kraag.

Ik zal je nog iets laten weten hoe het afloopt, Jeukstaardt.
Volgende keer waarschijnlijk toch liever terug de US-05, de M07 geeft volgens mijn leverancier een droger bier, eerder genre Guiness.

Edwarff

Ik heb mij door een expert laten vertellen dat je Bavaria 0.0% Wit moet proeven als je esters wil leren herkennen. Natuurlijk heb ik dat braaf gedaan, maar ik vind het moeilijk om dat dan weer terug te vinden in onze bieren.

Wat denken jullie?

Jeukstaardt

Citaat van: leo18 op 11-11-2015  20:31 uIk zal je nog iets laten weten hoe het afloopt, Jeukstaardt.
Volgende keer waarschijnlijk toch liever terug de US-05, de M07 geeft volgens mijn leverancier een droger bier, eerder genre Guiness.

Ja graag, ben benieuwd! Alvast dank!

Jacques

Citaat van: Edwarff op 11-11-2015  20:37 uIk heb mij door een expert laten vertellen dat je Bavaria 0.0% Wit moet proeven als je esters wil leren herkennen. Natuurlijk heb ik dat braaf gedaan, maar ik vind het moeilijk om dat dan weer terug te vinden in onze bieren.

Wat denken jullie?

Geen idee. Dergelijke bieren laat ik bij voorbaat staan. In ieder geval is het heel lang geleden dat ik een alcoholvrij bier gedronken heb. Ze smaken mij geen van allen...

Bart LJ

Die Bavaria 0.0 was volgens mij een goed voorbeeld van het "Haribo banaan aroma" zoals je dat in Weizens veel subtieler kunt waarnemen...

Brouwers

Dan raad ik je aan om Heineken te proberen, daar zit pas een Haribo banaan aroma in.

wilbertd

Citaat van: Jacques op 11-11-2015  21:30 uGeen idee. Dergelijke bieren laat ik bij voorbaat staan. In ieder geval is het heel lang geleden dat ik een alcoholvrij bier gedronken heb. Ze smaken mij geen van allen...

Als het mijn beurt is om terug te rijden vind ik een Clausthaler nog wel te doen, daar zit een best prettig hoparoma aan.

leo18

Citaat van: Adrie op 09-11-2015  08:45 uAls je de temperatuur tijdens de vergisting niet kan regelen, koel het wort na koken dan in ieder geval af tot 15ºC en voeg dan pas de gist toe. Dat zal al een stuk helpen.

Zal ik dan geen problemen krijgen met het opstarten van de gist?

leo18

Ik ben 2 weken geleden 'BrouwHulp' beginnen te gebruiken, voorheen gebruikte ik brouwfiche V9A. Daardoor heb ik vastgesteld dat ik eigenlijk veel te veel bitterhop gebruik (tussen 50 en 100 gram voor 20 liter wort) waardoor ik op een IBU uitkwam tot rond de 100. Wellicht heeft dat met het 'smaakje' te maken? Enkelen vinden dat heel lekker (houden van bitter), ik zou het liever een keer kwijt zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.