Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verhoudingen opvoeren bij klonen

Gestart door kevin_01, 06-11-2015 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

kevin_01

Brouwers / wijze heren,

Wanneer je een keer een bewezen recept van één van de forumleden wilt proberen na te brouwen, maar je wilt een kleiner of groter volume brouwen, kun je dan simpelweg met een verhoudingsgetal van de door hun geposte hoeveelheden veranderen?

Dirtbag

In essentie. Ja.

Mogelijkerwijs moet je nog wel even aanpassen naar jou brouw efficiëntie en je verdampingswaarden.

db

Sander van Dijk

Als je brouwsoftware gebruikt dan gaat dit heel makkelijk. Als je de verdampingswaarden en je brouwzaal rendement hebt gevuld kun je gewoon de percentages van de stort invoeren.

Je moet alleen nog even op alfawaarden van je hop letten, die kan per jaar nog wat verschillen.

Brouwers

Het makkelijkste is om het recpet in BrouwHulp/BrouwVisie in te voeren. Dan kun je gemakkelijk de aanpassingen doen voor je brouw installatie (brouwwater hoeveelheden), hop bitterheid aanpassen (alfzazuur gehalte varieert van jaar tot jaar) en aan passen aan je brouwzaalrendement.

Maar wanneer het recept vrij recent is kom je een heel eind door alle ingrediënten met een factor te vermenigvuldigen

Vinifera

Ik had me die vraag ook al gesteld.
Mijn bedoeling was ook om kleinere hoeveelheden te brouwen en zo de invloed van de verschillende ingrediënten te kunnen beoordelen, door telkens bv altijd hetzelfde type bier te brouwen.
Door zo te werken leer je denk ik het beste en voorkom je met een bier te zitten die een beetje tegen valt of niet je smaak is!
Zo probeer je uw smaak te optimaliseren...
Er is nog veel leerproces
Ik had het recept sterke blonde in het boek van Adrie gesimuleerd in BrouwHulp en voor de opgegeven hoeveelheid voor 10 liter.
Dit recept heb ik dan geëxporteerd naar een hoeveelheid van 3 liter! En nu maar spelen met de parameters.
Ik ben geïnteresseerd in Quadrupel recepten en tripels en sterke blondes 

:degroeten::biersmile:

MVG

rajd

Let bij het klonen van een recept ook altijd op het alfa-zuur gehalte van de gebruikte hoppen. Er kan wel eens enkele procentpunt verschil sluipen tussen twee "gelijke" hoppen.

edensan

Citaat van: rajd op 08-11-2015  11:13 uLet bij het klonen van een recept ook altijd op het alfa-zuur gehalte van de gebruikte hoppen. Er kan wel eens enkele procentpunt verschil sluipen tussen twee "gelijke" hoppen.

Kun je dat in BrouwHulp ook veranderen ergens?
gr  Edwin

Sander van Dijk

Citaat van: edensan op 08-11-2015  12:45 ukun je dat in BrouwHulp ook veranderen ergens?
gr  Edwin
Ja, bij je voorraad van grondstoffen, van je mout, hop etc

edensan

Citaat van: Sander van Dijk op 08-11-2015  13:22 uJa, bij je voorraad van grondstoffen, van je mout, hop etc

Bedankt!

Vergelijkbare Topics (7)

41886

Reacties: 15
Gelezen: 1886

29903

Reacties: 7
Gelezen: 2538

11075

Reacties: 34
Gelezen: 13940

45257

Gestart door Jacques

Reacties: 20
Gelezen: 1210

33980

Reacties: 6
Gelezen: 1572

18786

Reacties: 3
Gelezen: 2699

38464

Reacties: 13
Gelezen: 2219

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.