Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Cacao nibs : wie. wat, waar, hoe lang en waaom?

Gestart door koffie, 08-10-2015 07:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak_Deventer

Citaat van: pincopallino op 08-10-2015  21:14 u`

Roosteren ?! ze zijn allang geroosterd...

Niet altijd. Zijn ook niet geroosterd te koop..

koffie

Citaat van: wilbertd op 08-10-2015  21:43 uEr wordt hier en daar wel eens aangeraden ze even in de oven te stoppen om ze te 'desinfecteren'....
Meestal overgewaaid van amerikaanse fora. Die lui daar zijn bang voor alles wat niet in een halve liter star san ligt.

Citaat van: Sjaak_Deventer op 08-10-2015  21:46 uNiet altijd. Zijn ook niet geroosterd te koop..
Mijn verpakking vermeld niets over wel of niet geroosterd  :weetniet:
CiteerThis brings us to cocoa nibs, the most raw, and hence, most intense of cocoa products. Nibs are essentially crushed cocoa beans that are either raw or slightly roasted. Raw nibs are lighter in color and don't have the burnt edge that roasted nibs do
Als ik dan naar die van mij kijk, lijken ze niet geroosterd.
En:
CiteerRaw nibs would fold nicely into a brown ale or porter, with the roasted nibs more at home in a stout
Ik ga ze in een brown ale achtige doen, dus zou goed uitkomen :)

wilbertd

Citaat van: koffie op 08-10-2015  22:07 uMeestal overgewaaid van amerikaanse fora. Die lui daar zijn bang voor alles wat niet in een halve liter star san ligt.

;D

foz

Citaat van: Eric v B op 08-10-2015  14:14 uEeeh, wat zijn cacao nibs? Ik gok dat ze gebruikt worden om een cacaoamaak aan bier te krijgen.

Cacao nibs zijn gebroken cacaobonen.

jan le mercier

Koffie,

Het is me wel niet duidelijk welke smaak je nu in je bier wil krijgen. Chocoladesmaak? En wat is dan net het verschil met een chocomout?

Jan.

koffie

Citaat van: jan le mercier op 09-10-2015  08:26 uKoffie,

Het is me wel niet duidelijk welke smaak je nu in je bier wil krijgen. Chocoladesmaak? En wat is dan net het verschil met een chocomout?

Jan.
Hoewel je een hoop smaak met mout kunt krijgen, wil ik nog meer chocolade erin krijgen door de nobs toe te voegen, zonder iets aan het basisrecept te veranderen.

pincopallino

Citaat van: Sjaak_Deventer op 08-10-2015  21:46 uNiet altijd. Zijn ook niet geroosterd te koop..

Dan zijn ze rouwe gebroken cacao bonen.

broeder

hoi,
is het niet simpeler om gewoon wat goede sterke cacao(poeder) te gebruiken?
groet,
broeder Willem

Wolter

Citaat van: jan le mercier op 09-10-2015  08:26 uKoffie,

Jan.

Van veel chocomout krijg je veel meer een koffiesmaak dan chocoladesmaak.

koffie

En die koffiesmaak zit er ook al in, door die halve liter koffie die ik er tijdens het maischen in gemikt heb  :brouwen:

Wolter

Citaat van: koffie op 09-10-2015  13:04 uEn die koffiesmaak zit er ook al in, door die halve liter koffie die ik er tijdens het maischen in gemikt heb  :brouwen:

En dan de naam van de brouwer die ook zorgt voor meer koffie invloeden.  ;)
Koffieoverdosis zou ik zeggen.

BLUB

Ik gebruik Cacaopoeder van Pit&Pit met een laag vetpercentage bij de lagering.

Al meerdere malen tot volle tevredenheid gedaan.

Misschien heb je er wat aan :biersmile:

:degroeten:

BLUB

Markiej87

In een flinke stout zou ik eerder richting de 20gr/ltr gaan.

Adrie

In BYO van deze maand staat een aardig artikel over brouwen met chocolade. Nibs kun je gebruiken tijdens het koken of tijdens de lagering (of allebei).  Geadviseerd wordt om 85 tot 140 gram per 19 liter te gebruiken. Als het een lichter bier is, ga je aan de lage kant van dit spectrum zitten, voor een zwaarder bier aan de hoge kant. Er staat een recept bij van een stout met een begin SG van 1,060 en daar wordt 113 gram (op 19 liter) gebruikt en een stout met een begin SG van 1,052, waar 85 gram in gaat.

Erick

Oeps, heb er gister 250 gram op 18 liter in gestrooid.  ;D
(wel begin SG van 1.085)

Af en toe proeven en op tijd er weer af halen dus  :)

pincopallino

Bij de Aldi geweest om de cacao nibs te bekijken. inderdaad  dit zijn gebroken rouwe cacao bonen. Ze zijn microbiologisch gezien geschikt gemaakt voor consumptie door ze waarschijnlijk te behandelen met een antibacteriĆ«le proces. ( ? ). Bij de fabricage worden ze pas nibs nadat ze een hitte behandeling hebben ondergaan t.b.v. smaak ontwikkeling en sterilisatie  (geroosterd in de branders trommels). Het lijkt mij verstandig om de "nibs" eerste te roosteren voordat ze aan het wort/bier worden toegevoegd.

Erick

Vandaag gebotteld na 1 week 250 gr. op 18 Ltr., ongeroosterd.  ;D
(zou niet weten waar dat goed voor is).
Smaakte veelbelovend. niet te overheersend. Perfect.

pincopallino

Ze worden geroosterd om de chocolade smaak te krijgen...

Erick

Ah, ik dacht dat je bedoelde dat ik ze zelf ook nog eens een keertje moest gaan roosteren.
Dat is echt niet nodig, chocoladesmaak genoeg :-)

pincopallino

Kennelijk heb ik het niet goed uitgelegd.
Uit de oorsprong land komen de bonen naar de fabriek toe verpakt in kisten of containers.
De zeer vervuilde bonen worden ontdaan van alles wat er niet bij hoort.
Ze worden daarna licht geroosterd om de harde schil los te krijgen.
 Bij de derde bewerking worden ze gebroken en ontdaan van de kiem.
Dit is wat de Aldi verkoopt. (Wel geschikt gemaakt voor consumptie )
Als het proces hier zou stoppen dan zou geen chocolade of cacao poeder kunnen worden gemaakt zo als wij het kennen.
Hierna worden de kernen wel of niet gealkaliseerd en verder geroosterd (vakterm gebrand). Wat eruit komt noemen wij nibs, deze  worden gemalen tot cacao massa om  chocolade of cacao te produceren.
Natuurlijk hebben de kernen van de Aldi een chocolade smaak maar als je deze een X tijd bij een X T tijd zou gaan roosteren neemt de geur en smaak toe en je weet zeker dat ze steriel worden.

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

24819

Reacties: 18
Gelezen: 7363

38133

Gestart door MikeG

Reacties: 3
Gelezen: 1310

36077

Reacties: 54
Gelezen: 14481

44846

Gestart door Kokkebil

Reacties: 1
Gelezen: 355

43196

Reacties: 4
Gelezen: 986

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.