Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

ArdBir & Grainfather (BIAB)

Gestart door McMelloW, 29-09-2015 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

McMelloW

De control box van mijn Grainfather wil ik vervangen door een ArdBir. Mijn doel is de originele control box los te koppelen en de ArdBir gewoon aan koppelen. Plug'n Brew dus

Hierbij wat fotootjes van de bouw. Het wachten is nog op wat pluggen die via ebay zijn gekocht.

De Open ArdBir all on one board

Alle componenten samen. Er missen nog 2 GX16 pluggen

Bodemplaat met voeding; SSR voor de verwarming en het pomp relais.

De doos met de deksel

Details van de deksel met het mooie front paneel, ontworpen door GutoSan.

Brouwers

Mooi ding, kan deze automatisch de pomp en meerstaps maisch uitvoeren?
Hiermee wordt zo'n grainfather toch ineens een stuk interessanter

McMelloW

Citaat van: Brouwers op 29-09-2015  16:00 uMooi ding, kan deze automatisch de pomp en meerstaps maisch uitvoeren?
Hiermee wordt zo'n grainfather toch ineens een stuk interessanter
Dat bedoel ik.
Dit is de Facebook pagina en hier staat alle open source info

Ferry1978

Mooi dat er steeds meer innovatie in de hobbybrouwwereld is.👍🏻

koffie

Je hoeft dus niet per se hun board + LCD, maar kan zelf ook met een Arduino aan de gang zie ik. Nice :)

McMelloW

Citaat van: koffie op 30-09-2015  11:37 uJe hoeft dus niet per se hun board + LCD, maar kan zelf ook met een Arduino aan de gang zie ik. Nice :)
Inderdaad, dat is het voordeel van open source. Alles wat je nodig heb kan je op github vinden, zelfs een aantal pcb layouts.

Het was mij teveel geknutsel om met een losse Arduino en losse componenten aan de gang te gaan. Ik heb ook niet gekeken of het kwa prijs veel uit maakt.

Flyingfloris

Erg interessant!  Wat kost dit eigenlijk?

McMelloW

Citaat van: Flyingfloris op 30-09-2015  20:27 uErg interessant!  Wat kost dit eigenlijk?
Op deze link vind je de ArdBir. Onderdelen bij Conrad en Ebay. Alles bij elkaar ben ik rond de € 150 kwijt.

De ArdBir is een universeel systeem voor een één pans brouw installatie (BIAB). In wezen is een Grainfather gewoon een BIAB

_M_M_

Maar dan anders..[emoji16]

Brouwers

Citaat van: McMelloW op 30-09-2015  20:47 uIn wezen is een Grainfather gewoon een BIAB
Grainfather is een RIMS geen BIAB. Tenminste als je gewoon de pomp hebt aanstaan tijdens het maischen

McMelloW

Citaat van: Brouwers op 01-10-2015  10:38 uGrainfather is een RIMS geen BIAB. Tenminste als je gewoon de pomp hebt aanstaan tijdens het maischen
RIMS vind ik ook goed, maar laten we in dit draadje daar geen lange discussie over gaan voeren.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 01-10-2015  13:09 uRIMS vind ik ook goed, maar laten we in dit draadje daar geen lange discussie over gaan voeren.

Ik snap dat je in dit topic de aandacht wil hebben op de ArdBir, maar terecht wordt opgemerkt dat BIAB en Grainfather wezenlijk verschillende systemen zijn. Bij een BIAB wordt er niet rondgepompt en hoeft er daarom minder aangestuurd te worden. Maar wel uit voor de controler.

Steinway

Citaat van: McMelloW op 30-09-2015  20:47 uOp deze link vind je de ArdBir. Onderdelen bij Conrad en Ebay. Alles bij elkaar ben ik rond de € 150 kwijt.

De ArdBir is een universeel systeem voor een één pans brouw installatie (BIAB). In wezen is een Grainfather gewoon een BIAB

Ha McMellow,

Ik was benieuwd of je de Ardbir al werkend hebt? Zo, ja bevalt de Ardbir?
Zodra ik wat meer positieve geluiden hoor schaf ik me hoogstwaarschijnlijk ook dit printje aan.

Groet,
Steinway

McMelloW

@Steinway

De ArdBir werkt naar behoren. Ik heb wat testjes gedaan. De kast is verder afgebouwd en klaar. Van de week of volgende week het echt brouwen.

Ik houd jullie op de hoogte.

koffie

Wat ik zowel bij Grainfather, Braumeister en ArdBir niet echt terugvind : hoe gaan geze systemen om met de eerste maischstap?
Bij gewoon een pruttelpot op het vuur zorg ik dat het water een graadje of 2 hoger is, omdat de relatief koude mout het water wat doet afkoelen. Is dit geen issue met kleinere volumes (20 liter), trekt dit met een computergestuurd verwarmingselement snel genoeg bij?

McMelloW

De Grainfather heeft een STC-200 als sturing. Als de temperatuur zakt dan wordt het verwarmings element aan gezet. De STC-200 is een aanuit regeling. Net zoals bij de STC-1000
Als bij de Ardbir de temperatuur zakt, dan wordt het verwarmings element aan gezet. Het op de juiste temperatuur komen gaat met de PID regeling de spreiding is hier kleiner dan bij een STC-200.

koffie

Citaat van: McMelloW op 21-10-2015  19:51 uDe Grainfather heeft een STC-200 als sturing. Als de temperatuur zakt dan wordt het verwarmings element aan gezet. De STC-200 is een aanuit regeling. Net zoals bij de STC-1000
Als bij de Ardbir de temperatuur zakt, dan wordt het verwarmings element aan gezet. Het op de juiste temperatuur komen gaat met de PID regeling de spreiding is hier kleiner dan bij een STC-200.
Dat snap ik ;) Maar geen van de controllers zal dus uit zichzelf bij het inmaischen zorgen dat er van tevoren al een kleine overshoot is, om de moutstort op te vangen?
Morgen brouwen met mijn controller waar ik rekening met de moutstort wil houden, eens kijken of het zinvol is.

Jacques

Citaat van: koffie op 21-10-2015  20:40 uDat snap ik ;) Maar geen van de controllers zal dus uit zichzelf bij het inmaischen zorgen dat er van tevoren al een kleine overshoot is, om de moutstort op te vangen?
Morgen brouwen met mijn controller waar ik rekening met de moutstort wil houden, eens kijken of het zinvol is.

Bij de Braumeister kun de temperatuur voor het inmaischen instellen. Die kun je bijvoorbeeld 2 ºC hoger zetten dan de temperatuur voor de eerste stap. 

cow

Dat kan dus ook met ArdBir.

koffie

Maar dat zijn dus eigenlijk bij beide een eerste temperatuursstap van 1 minuut om daarna 2 graden lager voor xx minuten te gaan?

Jacques

Het is geen temperatuurstap. Het maischwater wordt op temperatuur gebracht waarna je een seintje krijgt dat de moutkorf gevuld kan worden. Nadat dit gebeurt is druk je op een knop om het echte maischschema te doorlopen. Op deze wijze hoeft er niet meteen verwarmd te worden op de gewenste maischtemperatuur te bereiken. Als je de inmaischtemperatuur gelijk houdt als de 1e maischstap (zo kun je de Braumeister ook instellen) dan moet dat wel.

koffie

Citaat van: Jacques op 21-10-2015  23:05 uHet is geen temperatuurstap. Het maischwater wordt op temperatuur gebracht waarna je een seintje krijgt dat de moutkorf gevuld kan worden. Nadat dit gebeurt is druk je op een knop om het echte maischschema te doorlopen. Op deze wijze hoeft er niet meteen verwarmd te worden op de gewenste maischtemperatuur te bereiken. Als je de inmaischtemperatuur gelijk houdt als de 1e maischstap (zo kun je de Braumeister ook instellen) dan moet dat wel.
En als je dat seintje krijgt (en daarna je schema start) zit je water dus 2 graden hoger dan je eerst maischsstap?

McMelloW

De ArdBir doet hetzelfde als wat Jacques beschrijft op de Braumeister.
Stel je de inmaischtemperatuur gelijk aan de 1ste maichstap in dan koelt het water misschien iets af. Maar de ArdBir gaat dan de temperatuur gelijk naar de ingestelde waarde brengen.
Stel je de inmaischtemperatuur 2°C hoger in dan gaat de ArdBir bij de 1ste maisch stap de temperatuur naar de ingestelde waarde brengen.
In beide situaties: Te warm is niets doen. Te koud is verwarmen geregeld door de PID regelaar afhankelijk van de afwijking.

Jacques

Citaat van: koffie op 21-10-2015  23:07 uEn als je dat seintje krijgt (en daarna je schema start) zit je water dus 2 graden hoger dan je eerst maischsstap?

Nee. Doordat de mout kouder is dan het maischwater daalt de temperatuur. Het is niet veel anders dan ik gewend was voordat ik een Braumeister had. Ook toen bracht ik het maischwater op een hogere temperatuur dan de 1e maischstap. Brouwsoftware, in mijn geval BrouwVisie, geeft ook aan op welke temperatuur je het maischwater moet brengen. Om dit te kunnen berekenen moet je wel de temperatuur van de mout invoeren. Per jaargetijde kan dat anders zijn.

JT007

Ik gebruik Brewtroller en die heeft een oplossing in de software.
Je kunt opgeven wat de temperatuur van de moutstort is, bv 20 graden.
De volume's van water voor start en spoelen enz. worden berekend aan de hand van het recept.
Met deze gegevens berekend Brewtroller de watertemperatuur voor het storten met een overwaarde.
Als de stort is gedaan is de temperatuur bijna exact de eerste maischstaptemp en begint de tijd te lopen.
Het team van Brewtroller is na overname van de activiteiten weer actief.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.