Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tarwevlokken te vervangen voor speltmout?

Gestart door Kokkebil, 25-09-2015 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik heb een recept voor honingbier (recept BrouwHulp) van internet geplukt.
Hierin staat o.a tarwevlokken. Ik kon bij AH geen tarwevlokken vinden en heb speltmout meegebracht.
Kan ik dat ongestraft verwisselen i.v.m. het eiwitgehalte van de spelt of heeft dat effect op de schuimstabiliteit?
Maischschema is
62°  60 min.
72° 15 min.
78° 5 min.
Moet ik dit aanpassen?

Adrie

Het is niet helemaal hetzelfde, maar je kunt het wel als vervanging gebruiken. Heb je echt mout of vlokken? Als je speltmout hebt is het maischschema OK. Als je een substantieel deel vlokken gebruikt, is een eiwitrust op 50-53 graden aan te raden.

Kokkebil

Citaat van: Adrie op 25-09-2015  12:37 uHet is niet helemaal hetzelfde, maar je kunt het wel als vervanging gebruiken. Heb je echt mout of vlokken? Als je speltmout hebt is het maischschema OK. Als je een substantieel deel vlokken gebruikt, is een eiwitrust op 50-53 graden aan te raden.

Adrie

Vlokken dus. Hoeveel hiervan (% van de totale stort) ga je gebruiken?

Amateurke

Ik ken het product niet (dus zou beter mijn mond houden), maar als er naar analogie met "havermout" "speltmout" gemaakt is, dan zijn dit speltvlokken en geen speltmout.

Kokkebil

Citaat van: Adrie op 25-09-2015  14:08 uVlokken dus. Hoeveel hiervan (% van de totale stort) ga je gebruiken?

12,5% of zoiets?

Kokkebil

Citaat van: Amateurke op 25-09-2015  14:13 uIk ken het product niet (dus zou beter mijn mond houden), maar als er naar analogie met "havermout" "speltmout" gemaakt is, dan zijn dit speltvlokken en geen speltmout.

Dat dacht ik dus ook!
Creatieve geest daar bij AH! ^-^ ^-^ ^-^ ^-^ ^-^

Hoppenbrouwers

Ben wel benieuwd naar het antwoord op de vlokken vraag.

Eric v B

Niet gehinderd door enige kennis van zaken door ervaring, zeg ik dat je de tarwevlokken 1:1 kunt vervangen door speltvlokken.
  • Spelt is een verre voorvader van tarwe (liever geen discussie hierover want die is elders al gevoerd. Zie topic over Luiksbier).
  • Percentage is maar 12,5% dus als er enig verschil is met tarwe dan is dat maar 12,5% van het verschil.
Gewoon doen!

Succes!

Vergelijkbare Topics (7)

36552

Reacties: 21
Gelezen: 6627

1379

Gestart door michielstevens

Reacties: 5
Gelezen: 4597

35096

Reacties: 50
Gelezen: 9856

42981

Reacties: 60
Gelezen: 5916

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.