Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zoveelste Chouffe poging

Gestart door Kokkebil, 23-09-2015 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik ga het nog maar weer eens proberen een Chouffe kloon.
Hiebij het geplande recept.
Kan het wat worden?
Graag feedback.

Batch 30 ltr.

Pilsmout 3 EBC 7800 g
Amber 50 EBC 300 g
Vienna 8 EBC 750 g
Kandijsuiker 750 g

Maischwater 36 ltr.
Spoelwater 15 ltr.

Schema;
63° 45 min.
70° 30 min.
75° 5 min.
78° 1 min.

Koken en hop/kruiden:
Saaz 75 g 75 min.
Herzbrucker 15 g  75 min.
Saaz 45 g 20 min.
Herzbrucker 15 g 20 min.
Koriander 24 g 20 min.

Gist: 3522 Wyeast.

Schieten maar!

BertG

Wordt denk ik wel een kruidig biertje met deze Hersbrucker  hop en de hoeveelheid koriander.
Waarom koriander 20 minuten meekoken, 5 minuten voor einde kook is lang genoeg

bert

Eric v B

inderdaad, heel veel koriander. Ben je fan van koriander? Kijk eens bij prijswinnende recepten. Hoeveel koriander gebruiken zij en hoelang koken ze deze mee?

bierfan

Volgens mij kom je met 15 gram geplet koriander al een heel eind. inderdaad 5 minuten meekoken.
Gewoon 1 bitterhop en 1 aromahop is voldoende. Ik had Cascade en Saaz gebruikt geloof ik.

Kokkebil

Ok minder koriander en korter meekoken.
Ik heb al " tig" recepten van een Chouffe kloon van internet geplukt en er diverse geprobeerd,maar nog niet degene gevonden die heeeeeel dicht in de buurt kom,dus als iemand iets heeft;laat maar komen.

William

Kokkebil

Citaat van: William op 24-09-2015  18:02 uDit was in de ogen van de keurmeesters een heel goed recept: 88 punten

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6585.msg73623.html#msg73623

Bedankt voor de tip! Ik had deze al gevonden en uitgeprint, ik vind hier zo weinig hop in zitten,maar dat zal wel aan mij liggen.
Een goed recept,zeg je,maar houd dat in dat het ook heeeeeel dicht tegen de Chouffe aan zit of was het gewoon een lekker bier?

Kokkebil

Citaat van: bierfan op 23-09-2015  23:16 uVolgens mij kom je met 15 gram geplet koriander al een heel eind. inderdaad 5 minuten meekoken.
Gewoon 1 bitterhop en 1 aromahop is voldoende. Ik had Cascade en Saaz gebruikt geloof ik.

Ik raak steds meer de kluts kwijt. Onlangs gelezen dat iemand beweerde dat het verschil van aroma -en bitterhop onzin is! Schiet mij maar lek!   :-\ :-\ :-\
Volgens mij was dat zelfs op dit forum, maar zeker weten doe ik het niet.

bierfan

Misschien ff verduidelijken. Met bitterhop bedoel ik dus de 1e hopgift, en met aromahop de 2e. (dus die tegen het einde koken toegevoegd wordt)
Welke hop daarvoor gebruikt wordt maakt mij niet uit.

Kokkebil

Citaat van: bierfan op 24-09-2015  19:42 uMisschien ff verduidelijken. Met bitterhop bedoel ik dus de 1e hopgift, en met aromahop de 2e. (dus die tegen het einde koken toegevoegd wordt)
Welke hop daarvoor gebruikt wordt maakt mij niet uit.

Dus jij was dat?
 ;D ;D ;D ;D ;D :biersmile: :biersmile: :biersmile: :biersmile:

hans_nwk

Citaat van: Kokkebil op 24-09-2015  19:19 uBedankt voor de tip! Ik had deze al gevonden en uitgeprint, ik vind hier zo weinig hop in zitten,maar dat zal wel aan mij liggen.
Een goed recept,zeg je,maar houd dat in dat het ook heeeeeel dicht tegen de Chouffe aan zit of was het gewoon een lekker bier?
Het was de winnaar van de kloonwedstrijd waarbij de chouffe hetgene was wat je moest klonen ...

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 24-09-2015  19:23 uIk raak steds meer de kluts kwijt. Onlangs gelezen dat iemand beweerde dat het verschil van aroma -en bitterhop onzin is! Schiet mij maar lek!   :-\ :-\ :-\
Volgens mij was dat zelfs op dit forum, maar zeker weten doe ik het niet.

Traditioneel waren aromahopsoorten de hoppen met een verfijnd hoparoma en een laag alfazuurgehalte.
Bitterhoppen waren de hoppen met een alfazuurgehalte boven de 7%, deze hadden een minder verfijnd aroma.

De laatste twee decennia zijn steeds hoppen ontwikkeld die een hoog alfazuurgehalte hebben én een aangenaam aroma. Deze hoppen kunnen gebruikt worden voor hun bitter eigenschappen maar ook voor hun goede aroma eigenschappen. Hierdoor is het onderscheid tussen aroma- en bitterhop vervaagd.

Verder kun je een zogenaamde aromahop ook gebruiken voor het bitteren van het wort. Je hebt er alleen meer van nodig dan wanneer je hop gebruikt met een hoger alfazuurgehalte.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 24-09-2015  23:22 uTraditioneel waren aromahopsoorten de hoppen met een verfijnd hoparoma en een laag alfazuurgehalte.
Bitterhoppen waren de hoppen met een alfazuurgehalte boven de 7%, deze hadden een minder verfijnd aroma.

De laatste twee decennia zijn steeds hoppen ontwikkeld die een hoog alfazuurgehalte hebben én een aangenaam aroma. Deze hoppen kunnen gebruikt worden voor hun bitter eigenschappen maar ook voor hun goede aroma eigenschappen. Hierdoor is het onderscheid tussen aroma- en bitterhop vervaagd.

Verder kun je een zogenaamde aromahop ook gebruiken voor het bitteren van het wort. Je hebt er alleen meer van nodig dan wanneer je hop gebruikt met een hoger alfazuurgehalte.

Simpel gezegd:
Hoog alfazuur;bitter
Laag alfazuur;aroma.

Laat ik dat nu al vanaf het begin dat ik met deze hobby begon gedacht hebben!
Maar onwetend als ik was,denkend: Zij zullen het wel weten!
 ;D ;D ;D

Speciaaltje

Beste Kokkebil,

Ik ga zaterdag 3 oktober ook proberen een La Chouffe kloon te brouwen. Het recept waar William naar verwijst heb ik ook gebruikt, en aangepast aan de hand van de opmerkingen van Hopmans verderop in dat topic:

Citaat van: Hopmans op 21-06-2007  17:32 uHey Mo,

Het recept van de Chouffe die jij hebt gedronken is identiek aan deze met een klein verschil:
Ipv Cascade; Styrian-Goldings, met dezelfde hoeveelheid Saaz tot 25 EBU, en 15% suiker ipv 8%.
Dit zijn onze recepten die we hebben opgestuurd.
Als je echt een solide kloon wilt moet je de styrian fifty-fifty mengen met de Cascade, en dan naar 22 EBU met
11% suiker.

:degroeten:

Martin geeft aan dat het een goed gelijkende Chouffe kloon was:

Citaat van: MO op 15-06-2007  21:55 uIk heb in de vakantie in Zeeland een Chouffe kloon van Hoppie gekregen. Het was inderdaad een top Chouffe bier. Echte heel erg lekker en goed gelijkend.

Dus ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen. Wanneer ga jij het brouwen?

Kokkebil

Eerst een Ale bottelen en dan waarschijnlijk a.s. vrijdag of zaterdag brouwen.

Kokkebil

Citaat van: William op 24-09-2015  18:02 uDit was in de ogen van de keurmeesters een heel goed recept: 88 punten

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6585.msg73623.html#msg73623

Zit hier niet wat weinig hop in voor 30 ltr. en is de kleur niet te licht?
Alleen pilsmout 3 EBC met kandijsuiker?

William

Citaat van: Kokkebil op 28-09-2015  16:44 uZit hier niet wat weinig hop in voor 30 ltr. en is de kleur niet te licht?
Alleen pilsmout 3 EBC met kandijsuiker?

Ik denk dat ie toendertijd aardig klopte, misschien aantal IBUs tot 22 maar zeker niet te bitter maken. Zie opmerking Hopmans 3 reacties terug.

Kokkebil

Volgens specs vergisting Wyeast tussen 18-29 graden. Wat is de meest ideale temp?

William

Citaat van: Kokkebil op 30-09-2015  21:18 uVolgens specs vergisting Wyeast tussen 18-29 graden. Wat is de meest ideale temp?

Even de link van het prijwinnend recept erbij nemen :)

Citaat van: Hopmans op 03-06-2007  18:47 uHierbij het recept van de NHC (Niels, Jos, Sjaak en ik).
Het bier heeft 88 punten gescoord.

....
.....
....

Gist
Naam gist:   La Chouffe
Starter: 2 ltr 2 uur belucht

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting    04 dagen bij  20 gr C
lagering        14 dagen bij  20 gr C

Vergelijkbare Topics (7)

1846

Reacties: 317
Gelezen: 190909

1820

Reacties: 76
Gelezen: 45542

21618

Reacties: 14
Gelezen: 7593

40912

Reacties: 25
Gelezen: 4903

25429

Gestart door Op de Fles

Reacties: 18
Gelezen: 14084

1727

Reacties: 61
Gelezen: 49867

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.