Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting

Gestart door SimonvW, 22-09-2015 16:30 u

Vorige topic - Volgende topic

SimonvW

Beste forumleden,

Dit is mijn eerste post op dit forum, tevens gaat dit over het over het eerste bier wat ik niet met een blik gebrouwen heb.
Ik ben een student die nog niet over alle benodigde apparatuur beschikt, en daarom hard aan het sparen ben.
Ondertussen ben ik al begonnen met het gebruiken van moutextract om meer te leren over het brouwproces.

Nu heb ik een dus een Belgische strong ale gebrouwen (volgens het recept). Deze is sowieso al een stuk donkerder dan ik had verwacht, maar dat maakt in principe niet uit toch? Ook ben ik uitgekomen op een start SG van 1110. Volgens het recept had dit ongeveer 1080 moeten zijn, dus ik heb ergens wat niet goed gedaan denk ik.

Mijn vraag is nu, aangezien dit aardig lang zal moeten gisten, las ik ergens dat het 3-4 weken zou moeten gisten. Enig idee of dit klopt?
En moet ik nu wachten tot de eind SG naar de 1010 is gezakt, of zou het ook met een hogere eind SG gebotteld kunnen worden(als de 2 metingen tussen 48 uur hetzelfde zijn).

Nog tips voor hoe lang het in de fles moet rijpen?

Alvast hartelijk bedankt voor de aandacht!

mvg
Simon

hobbybob

1110 vs 1080 heb je nu wel de hoeveelheid volgens het recept?

Hoeveel liter heb je? hoeveel ( en welke) gist ga je gebruiken?

Eind SG 1010 moet je je niets van aantrekken een vergisting ( mits voldoende gist toegevoegd) duurt bij mij nooit langer dan 10 dagen

wilbertd

Citaat van: SimonvW op 22-09-2015  16:30 uDeze is sowieso al een stuk donkerder dan ik had verwacht, maar dat maakt in principe niet uit toch? Ook ben ik uitgekomen op een start SG van 1110. Volgens het recept had dit ongeveer 1080 moeten zijn, dus ik heb ergens wat niet goed gedaan denk ik.

Wellicht heb je het aantal kilo's 1 op 1 overgenomen?