Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Black IPA

Gestart door John, 06-09-2015 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Iemand goed recept voor een Black IPA?

Bennemans

Is hier te vinden. Heb er zelf 1 als basis genomen.
Deze van de week op fles gezet, maar is toch niet donker genoeg.
Bijna 90 EBC, de volgende keer nog donkerder maken, vind het zeer donker bruin....

Maar misschien is het wat...

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2015-10
Naam receptBlack IPA, Black Hoppy Bomb
Brouwdatum31-5-2015
BiertypeImperial IPA
Volume15,0
Begin SG1,074 SG
Eind SG1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,0%
Alcoholgehalte7,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)87 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)81 IBU
Brouwzaalrendement61,3 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,40 lWater uit Evides Kralingen6,11 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l7 mg/l37 mg/l132 mg/l535 mg/l54 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,015 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC88,0 %
0,350 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC6,1 %
0,250 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC4,4 %
0,085 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC1,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta amylase63,0 °C1 min.20 min.3,6 l/kg
Alpha amylase63,0 °C1 min.30 min.3,6 l/kg
uitmaischen73,0 °C1 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gChinookpellets10,0%first wort hop63,0 IBU
8,0 gSimcoebellen11,9%15 min.6,7 IBU
8,0 gAmarillobellen8,5%15 min.4,8 IBU
14,0 gAmarillobellen8,5%5 min.3,4 IBU
10,0 gSimcoebellen11,9%5 min.3,4 IBU
14,0 gSimcoebellen11,9%koudhop0,0 IBU
10,0 gAmarillobellen8,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
16,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad71,6%
Start nagisting25-8-2015
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering1-9-2015
Temp. lagering5,0 °C

Markiej87

Hier zit echt veel te weinig hop in om te concurreren met de donkere mouten.

John

Iemand richtlijnen vwb IBU en EBC van Black IPA?

Markiej87

Ik zou qua EBC wel boven de 80 gaan zitten. IBU is afhankelijk van hoe bitter jij hem wilt en hoe zwaar je hem maakt, hoeveel body erin blijft, etc. 80 IBU is wel een mooie richtlijn denk ik. Zorg dat je veel hop laat toevoegt en koudhopt, anders kunnen ze niet opboksen tegen de smaken van je geroosterde mouten.

Bennemans

Ik vond bij het bottelen de hop er bovenop liggen, weet niet wat het over een week of 6 doet.
Met deze gegevens kan ik niet met je mee gaan, dat er in jouw ogen te weinig hop in zit.

Zal een kwestie van smaak zijn.

Hoewel je zelf de richtlijn van minimaal 80 IBU aanbeveelt......

wilbertd

Als je nog wat te lezen wilt hebben: Birth of a New Style: Cascadian Dark Ale (of Black IPA als je wilt).

Color = 30+ SRM
Original gravity = 1.060–1.080
Final gravity = 1.010–1.016
Bitterness = 50–90 IBU
Alcohol by volume = 6.0–8.5%

http://byo.com/hops/item/2013-birth-of-a-new-style-cascadian-dark-ale

Maar iers mos...., zonder van al die hop, waarom zou je dat gebruiken, zeker in een donker bier :)

Markiej87

Citaat van: Bennemans op 06-09-2015  21:59 uIk vond bij het bottelen de hop er bovenop liggen, weet niet wat het over een week of 6 doet.
Met deze gegevens kan ik niet met je mee gaan, dat er in jouw ogen te weinig hop in zit.

Zal een kwestie van smaak zijn.

Hoewel je zelf de richtlijn van minimaal 80 IBU aanbeveelt......
Behalve de overeenkomst tussen de hoeveelheid hop en aantal IBU's, zit er ook een groot verschil tussen. Je kunt met heel weinig hop heel veel IBU behalen (zoals jij doet met een IBU-stoot in het begin). Als je die hop in het laatste kwartier toevoegt heb je veel meer hop nodig om diezelfde hoeveelheid IBU's te behalen, maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.

Voor een goeie black IPA heb je veel meer hop in de laatste 15 minuten en koudhop nodig. Je moet eerder denken aan 4-5gr per liter als koud- en aromahop. Als je in jouw recept je eerste hopgift zou halveren en de andere hopgiften keer ongeveer 2,5 zou doen, kom je meer in de buurt naar mijn mening.

Bennemans

Het is mijn eerste BIPA, zoals ik al zei...over 6 weken zie ik wel weer.
Als het me tegen valt, de verhouding mout/hop, is dat een leer momentje.
En het is een kwestie van smaak.

Ik vond het het bij het bottelen al zeer goed smaken en dat is slechts een moment opname.

Markiej87

Citaat van: Bennemans op 06-09-2015  22:15 uHet is mijn eerste BIPA, zoals ik al zei...over 6 weken zie ik wel weer.
Als het me tegen valt, de verhouding mout/hop, is dat een leer momentje.
En het is een kwestie van smaak.

Ik vond het het bij het bottelen al zeer goed smaken en dat is slechts een moment opname.
Het blijft ook een kwestie van smaak. En ach, als er wat minder hopsmaak of aroma aan zit, wordt het vast ook een lekker biertje  ;) ;)

Bennemans

Citaat van: wilbertd op 06-09-2015  22:06 uMaar iers mos...., zonder van al die hop, waarom zou je dat gebruiken, zeker in een donker bier :)

Dat is zo standaard bij mij, vandaar.....

wilbertd

Citaat van: Bennemans op 06-09-2015  22:16 uDat is zo standaard bij mij, vandaar.....

Standaard in je recept bedoel je, of doe je het ook standaard in elk brouwsel?

Bennemans

Citaat van: wilbertd op 06-09-2015  22:18 uStandaard in je recept bedoel je, of doe je het ook standaard in elk brouwsel?
In bijna elk brouwsel gebruik ik het wel ja

wilbertd

Citaat van: Bennemans op 06-09-2015  22:19 uIn bijna elk brouwsel gebruik ik het wel ja

Uit gewoonte, of wil je echt elk bier helder krijgen?
[edit] Ik bedoel, ook bijvoorbeeld in stout, porter, wit bier etc.?[/edit]

Bennemans

Min of meer uit gewoonte.
Wil toch wel helder bier hebben, dus inpakken en afvoeren......
Ben het met je eens dat in donkere bieren je dat toch niet ziet.
Een eye-opener

Marko

Ik heb twee weken geleden een Black IPA gebrouwen gebaseerd op de Black IPA van Reuz. Heb de meeste ingredienten gebruikt die op de fles vermeld werden en geprobeerd de verhoudingen enigszins in te schatten. Volume: 10 liter.

3200 g palemout              74,8%
300 g cara 120             7,0%
200 g chocolademout   4,7%
180 g zwarte mout      4,2%
200 g bruine basterdsuiker   4,7%
200 g kristalsuiker   4,7%

Hopschema:
10 g Cascade + 10 g Columbus  60 min.
15 g Chinook + 10 g Citra 10 min
10 g Cascade vlamuit

Gist:
Danstar Nottingham
Start SG: 1080, SG na overhevelen (1 week): 1024, SG na 2 weken: 1020.

Nu proef ik in de smaak wel erg veel 'black' en bijna geen 'IPA' en ook weinig hoparoma. Ik denk dat ik gezien bovenstaande berichten (veel) te weinig hop heb gebruikt.Is dit nog te corrigeren door nu nog een aantal dagen te koudhoppen of is dit na 2 weken te laat ?

Oscar

Citaat van: John op 06-09-2015  21:34 uBlack IPA?

Cascadian Dark Ale  :brouwen:

RienP

Citaat van: Marko op 20-09-2016  23:25 uIk heb twee weken geleden een Black IPA gebrouwen gebaseerd op de Black IPA van Reuz. Heb de meeste ingredienten gebruikt die op de fles vermeld werden en geprobeerd de verhoudingen enigszins in te schatten. Volume: 10 liter.

3200 g palemout              74,8%
300 g cara 120             7,0%
200 g chocolademout   4,7%
180 g zwarte mout      4,2%
200 g bruine basterdsuiker   4,7%
200 g kristalsuiker   4,7%

Hopschema:
10 g Cascade + 10 g Columbus  60 min.
15 g Chinook + 10 g Citra 10 min
10 g Cascade vlamuit

Gist:
Danstar Nottingham
Start SG: 1080, SG na overhevelen (1 week): 1024, SG na 2 weken: 1020.

Nu proef ik in de smaak wel erg veel 'black' en bijna geen 'IPA' en ook weinig hoparoma. Ik denk dat ik gezien bovenstaande berichten (veel) te weinig hop heb gebruikt.Is dit nog te corrigeren door nu nog een aantal dagen te koudhoppen of is dit na 2 weken te laat ?

Je hebt ook best veel gebrande mouten gebruikt. Het is nu meer een stout dan een Cascadian Dark Ale. Ik zou het laten voor wat het is. Als nu zwaar gaat koud hoppen heb je kans dat de hoppen gaan botsen met de grote hoeveelheid gebrande mouten. Gewoon lekker opdrinken en opnieuw proberen.

RobertH

Citaat van: wilbertd op 06-09-2015  22:06 uMaar iers mos...., zonder van al die hop, waarom zou je dat gebruiken, zeker in een donker bier :)

Zou iemand het bovenstaande citaat kunnen/willen verklaren? Waarom is het zonde van al die hop?
Vallen er door de toevoeging van de Ierse mos, naast de eiwitten, ook (voor een IPA) essentiële hop bestanddelen uit de oplossing?

Drents Hopbier

Citaat van: Bennemans op 06-09-2015  21:39 uDeze van de week op fles gezet, maar is toch niet donker genoeg.
Bijna 90 EBC, de volgende keer nog donkerder maken, vind het zeer donker bruin....

Enig idee waar de P van IPA voor staat?  IBA zou een betere afkorting van de benaming zijn.

Hopbier

RobertH

Duh..., maar dit is geen antwoord op de vraag waarom Ierse mos zonde is van al die hop

Jacques

Citaat van: RobertH op 31-10-2016  17:22 uZou iemand het bovenstaande citaat kunnen/willen verklaren? Waarom is het zonde van al die hop?
Vallen er door de toevoeging van de Ierse mos, naast de eiwitten, ook (voor een IPA) essentiële hop bestanddelen uit de oplossing?

Ik denk dat meer bedoeld is dat het niet zinvol is Iers mos te gebruiken in een zeer donker bier. Bij dergelijke bieren gaat het niet om de helderheid.

RobertH

Als enkel dat bedoeld werd, dan ben ik op een dwaalspoor gezet door de zin "zonde van al die hop".

Eric v B

Misschien wordt er bedoeld dat er aan (dit) donker bier al heel veel smaak zit door de gebruikte mout en daar vervolgens nog hop aan toegevoegd wordt waarvan de smaak overheerst wordt door de donkere mouten.  :weetniet:

RobertH

Dat klinkt plausibel

Vergelijkbare Topics (7)

41053

Reacties: 3
Gelezen: 1124

31926

Reacties: 20
Gelezen: 5301

22945

Gestart door ale-x

Reacties: 21
Gelezen: 5435

43654

Gestart door Edsalute

Reacties: 7
Gelezen: 842

34581

Reacties: 6
Gelezen: 2026

9178

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 32
Gelezen: 9507

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.