Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

3e brouwsel: Vanille Porter

Gestart door Olaf V, 31-08-2015 15:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Olaf V

Goedemiddag,

Binnenkort wil ik mijn 3e bier gaan brouwen. Na een singlehop IPA en een high-gravity gebrouwen APA is het nu tijd voor een porterachtig bier met vanille.
Mijn kleine mini-micro biab-brouwinstallatie laat high-gravity niet echt toe met het gewenste begin SG dus het zal blijven bij een schamele 6 liter. Aangezien ik geen flauw idee heb of het lekker gaat zijn is dat niet echt erg, beter 6 liter niet lekker bier dan 20... Toch?

Voor dit recept ben ik lichtelijk geïnspireerd geraakt door Mikkie = Cattivella van Birrifico Del Ducato ism Peter van der Arend, een Imperial Crème Brulée Stout. De vanille was erg duidelijk te proeven in dit heerlijke bier.
Nu is mijn kleine mini-micro brouwinstallatie ook niet echt geschikt voor een imperial stout dus dacht ik: ik maak een porterachtige soort van variant van dit bier.

Voor dat ik ga brouwen nog wel een paar vragen:

-Kom ik met deze moutstort in de buurt van een porter? Moet er nog iets bij/uit?
-Ik ga er 1 stokje vanille (1 á 1,5 gram per stuk, Bourbon uit Madagaskar) in doen tijdens de nagisting. Ga ik dit proeven of is het misschien al te veel? Mijn vriendin zegt dat ik er maar 4 stokjes in moet gooien maar ik heb het idee dat dat een beetje te veel van het goede gaat zijn.(Al wel het één-en-ander over gelezen maar de meningen lopen nogal uiteen over de te gebruiken hoeveelheid..)
-Is de gekozen gist goed?

Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptvanille porter
Brouwdatum31-08-2015
BiertypePorter (Robust)
Volume6,0 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)121 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
10,10 lWater uit Heiloo1,00 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,770 kgPale Ale moutDingemans7 EBC79,0 %
0,179 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC8,0 %
0,112 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %
0,112 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,067 kgZwarte moutDingemans1400 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
68,0 °C1 min.60 min.4,5 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,0 gFugglebellen6,8%60 min.26,7 IBU
5,0 gFugglebellen6,8%10 min.3,3 IBU
5,0 gFugglebellen6,8%0 min.2,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,00 gvanillespecerijnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
7,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Alle reacties, suggesties en tips zijn welkom.

Groeten,
Olaf

Brouwers

Heb zelf geen goede ervaring met vanille. Had het gecombineerd met een milk stout 2 stokjes op 4-5 l. Eerste 2-3 maanden leek het bier net cola, veel ste veel vanille en colaschuim. Daarna verdween de vanille smaak volledig maar zat ik nog steeds met de cola schuim. Niet zo'n succes dus. Ik had trouwens goede vanille gekocht bij delicious vanille. De bonen zijn daar 2-3 keer zo groot als in de supermarkt. Als je het dpul uit de supermarkt gaat gebruiken dan zul je meer moeten toevoegen.

Verder maak je nu eigenlijk een stout, porter moet ontbitterde donkere mout hebben. Maar smaken zal het wel. De gist is verder goed.

homoeccentricus

Ter vergelijking: de meest bekende vanilla porter, van Denny Conn: http://www.brew365.com/beer_dennys_bourbon_vanilla_porter.php

Olaf V

Dat de ervaringen met vanille niet altijd even goed zijn had ik inderdaad al gelezen. Maar ja, dat bier dat ik gedronken heb vond ik toch wel erg lekker dus ik wil het toch proberen.
Ik heb trouwens de vanillestokjes van de Lidl. Hier op het forum had ik gelezen dat dit wel goede zijn. Echt klein vind ik ze niet, +/- 15 cm. Maar geen flauw idee hoe groot de gemiddelde supermarkt-vanillestokjes zijn.

Ik ga denk ik maar het zekere voor het onzekere nemen en beginnen met 1 stokje. Ben ik niet tevreden dan kan ik de volgende keer altijd meer toevoegen.

Een erg interessant recept Homoeccentricus. Moet ik misschien maar eens nabrouwen.

Bedankt voor de reacties!

Groeten,
Olaf

Brouwers

15 cm klinkt als een goede maat. Die van mij waren 15-20 cm, normaal in de supermarkt zijn ze eerder 5-8 cm. Hopelijk wordt hij wel lekker, misschien is de kunst om niet teveel toe te voegen en het bier redelijk vers opdrinken.

homoeccentricus

Citaat van: Olaf V op 31-08-2015  19:29 uDat de ervaringen met vanille niet altijd even goed zijn had ik inderdaad al gelezen. Maar ja, dat bier dat ik gedronken heb vond ik toch wel erg lekker dus ik wil het toch proberen.
Ik heb trouwens de vanillestokjes van de Lidl. Hier op het forum had ik gelezen dat dit wel goede zijn. Echt klein vind ik ze niet, ± 15 cm. Maar geen flauw idee hoe groot de gemiddelde supermarkt-vanillestokjes zijn.

Ik ga denk ik maar het zekere voor het onzekere nemen en beginnen met 1 stokje. Ben ik niet tevreden dan kan ik de volgende keer altijd meer toevoegen.

Een erg interessant recept Homoeccentricus. Moet ik misschien maar eens nabrouwen.

Bedankt voor de reacties!

Groeten,
Olaf

Hier is nog wat meer informatie: http://rec.crafts.brewing.narkive.com/ilCuA48i/ping-denny-conn-your-vanilla-porter-recipe - twee vanillestokjes voor 20 liter, neem ik aan. In het begin zal de vanillesmaak heel sterk zijn, maar die zwakt later fel af.

Olaf V

Bedankt voor de reacties weer.

Als ik het zo eens lees zit ik met 1 stokje op 6 liter redelijk in de juiste richting. Waarschijnlijk nog iets te veel maar zeker niet te weinig. En ik heb liever te veel want dan kan ik het bier gewoon een tijdje laten staan tot het goed is.

Bourbon erin, net als in het recept van Denny Conn, klinkt ook goed maar ik beperkt me nu maar even tot 1 speciaal ingrediënt.

Zit ik alleen nog even te twijfelen over de gist.
Ik heb ook nog US-05 liggen en die gist wat verder uit. Kan ik beter die gebruiken of toch maar bij de S-04 blijven?

Groeten,
Olaf

Markiej87

Een stokje is prima. Ik zou de S04 nemen.

Olaf V

Bedankt voor je reactie Markiej87.

Ga ik doen.:-)

Groeten,
Olaf

Olaf V

Het bier is inmiddels gebrouwen (15-09).
Op 18-09 heb ik de vanille (1 stokje), die in een bodempje whisky stond toegevoegd.
Vandaag, 24-09, heb ik gemeten en geproefd. Het SG was mooi gedaald naar 1,024 (moest volgens BrouwHulp naar 1,023). Het bier is ook lekker maar er is helemaal geen vanille te bekennen.

Heeft het nog zin er nog een stokje bij te gooien of kan ik beter gaan bottelen als het SG over een paar dagen gelijk is?

Groeten,
Olaf

Wolter

Citaat van: Olaf V op 24-09-2015  14:18 uHet bier is inmiddels gebrouwen (15-09).
Op 18-09 heb ik de vanille (1 stokje), die in een bodempje whisky stond toegevoegd.
Vandaag, 24-09, heb ik gemeten en geproefd. Het SG was mooi gedaald naar 1,024 (moest volgens BrouwHulp naar 1,023). Het bier is ook lekker maar er is helemaal geen vanille te bekennen.

Heeft het nog zin er nog een stokje bij te gooien of kan ik beter gaan bottelen als het SG over een paar dagen gelijk is?

Groeten,
Olaf

Misschien een beetje vanille extract toevoegen voor de geur en smaak.

Thamerdal

Citaat van: Wolter op 24-09-2015  14:31 uMisschien een beetje vanille extract toevoegen voor de geur en smaak.
Goed idee, maar dan zou ik eerder wat wort maken met moutextract en daarin een (gekneusd/opengesneden) vanillestokje laten trekken. Kunstmatig extract is met name bij vanille nogal 'hard' vind ik altijd.

Wolter

Citaat van: Thamerdal op 24-09-2015  15:10 uGoed idee, maar dan zou ik eerder wat wort maken met mout ectract en daarin een (gekneusd/opengesneden) vanillestokje laten trekken. Kunstmatig extract is met name bij vanille nogal 'hard' vind ik altijd.

Beter idee!

Citaat van: Olaf V op 24-09-2015  14:18 uHeeft het nog zin er nog een stokje bij te gooien of kan ik beter gaan bottelen als het SG over een paar dagen gelijk is?

Je kunt trouwens beter wachten tot de vergisting echt is afgelopen. Als je namelijk gaat bottelen wanneer het sg gelijk is aan het verwachtte sg dan zou het kunnen dat vergisting nog niet afgerond is. Het gevaar wat je dan loopt als je gaat bottelen is dat er gushers en/of bommen ontstaan. Er zijn dan namelijk nog vergistbare suikers over in het jongbier die samen met de bottelsuiker teveel CO2 genereren waardoor er een overschot aan koolzuur en druk in het flesje ontstaan.

brouwmus

Traditioneel wordt een vanillestokje aan 1 kant over de lengte opengesneden en schraap je het merg eruit met de achterkant van het mesje. Dit doe je dan door de te aromatiseren stof.

Binnenkort ga ik een porter brouwen waar ook een stokje in gaat, ik ben van plan het volgens bovenstaande methode te doen en dan merg + leeggeschraapt schilletje de laatste 5 minuten mee te laten koken.

Ook ik ga S-04 gebruiken.

Groet,
John

Olaf V

Bedankt voor de reacties weer! :-)

Vanille-extract heb ik helaas niet in huis, net als moutextract dus dat gaat het alle twee niet worden helaas. Wel bedankt voor de tips.

Met '..als het SG over een paar dagen gelijk is.' Bedoelde ik overigens als het SG niet meer gedaald is/gelijk is gebleven, Wolter. :-)

Ik ga hem nu maar bottelen zoals ie is (zondag weer even het SG bekijken en dan dinsdag of zo de fles in). Volgende keer gebruik ik dan een stokje extra en zorg ik dat ik moutextract in huis heb.

Groeten en prettig weekend!
Olaf

Thamerdal

Citaat van: Olaf V op 25-09-2015  12:40 uBedankt voor de reacties weer! :-)

Vanille-extract heb ik helaas niet in huis, net als moutextract dus dat gaat het alle twee niet worden helaas. Wel bedankt voor de tips.

Met '..als het SG over een paar dagen gelijk is.' Bedoelde ik overigens als het SG niet meer gedaald is/gelijk is gebleven, Wolter. :-)

Ik ga hem nu maar bottelen zoals ie is (zondag weer even het SG bekijken en dan dinsdag of zo de fles in). Volgende keer gebruik ik dan een stokje extra en zorg ik dat ik moutextract in huis heb.

Groeten en prettig weekend!
Olaf

Hoeft niet per se in moutextract, je kunt ook een beetje van je vergiste wort gebruiken. Niet teveel, zonde van de alcohol  ;)

Roy Meijnen

Ik sta nu ook op het punt een stout, te voorzien van vanille. Ik wil 2 stokjes laten intrekken in vodka, en dat extract toevoegen aan de stout. Zou dat genoeg zijn? Gaat om plus/minus 18 liter wort.

William

Citaat van: Roy Meijnen op 01-11-2015  22:14 uIk sta nu ook op het punt een stout, te voorzien van vanille. Ik wil 2 stokjes laten intrekken in vodka, en dat extract toevoegen aan de stout. Zou dat genoeg zijn? Gaat om plus/minus 18 liter wort.

Twee peulen op 15 liter bier werkte in mijn geval goed. Ongeveer 1 week laten macereren. De schuimstabiliteit wordt er niet beter van maar na lang bewaren (>1/2 jaar) trekt het weer bij. Probeer een goede kwaliteit wodka te gebruiken. Slechte wodka is ook slecht voor schuim...

Vergelijkbare Topics (7)

9233

Reacties: 15
Gelezen: 5404

8021

Reacties: 54
Gelezen: 16029

29000

Reacties: 20
Gelezen: 6712

5392

Reacties: 23
Gelezen: 5952

26403

Gestart door jorgen83

Reacties: 70
Gelezen: 22053

25298

Reacties: 13
Gelezen: 4534

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.