Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Prijswinnend saison recept nabrouwen

Gestart door Jepke, 25-07-2015 15:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Jepke

Dit is een afgesplitst topic. (Het board Bewezen Recepten is een eregalerij.)

Citaat van: Henielma op 07-06-2009  23:00 uMet het onderstaande recept een eerste plaats met 89 punten behaald op het ONK 2009.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptSaison
Brouwdatum18-3-2009
BiertypeSaison
Aantal liters21
Gewenst begin SG1060 (6.5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30.93 liter
Maischdikte5.50 l/kilo
Maischwater25.20 liter
Spoelwater5.84 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur23 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid28 EBU (Ray Daniels)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC78.0 %3970 gram3 EBC
Munchenermout 15 EBC5.0 %255 gram16 EBC
Kristalsuiker10.0 %509 gram0 EBC
Caramünch type 21.0 %51 gram110 EBC
Tarwemout6.0 %305 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding5.7 %23 gram1 min.1 EBU
Styrian Golding4.0 %30 gram53 min.12 EBU
Merkur (Hallertau Merkur)10.7 %10 gram53 min.11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort3724 Belgian Saison
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd48 uur
Temperatuur giststarter21°C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid2.5 gram
OpmerkingenEerst een halve liter starter gemaakt met 0,1 gram Wyeast voedingszout daarna opgeschaald met 1 liter erbij met 0,2 gram Wyeast voedingszout.
Beide stappen zijn een dag door de magneetroerder geroerd zonder extra beluchten.

De hoofdgisting de eerste 1 a 2 dagen bij 20 °C vergisten, daarna met 1 °C per dag laten oplopen tot 27 °C.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C20 minuten5.50 l/kg
263°C15 minuten5.50 l/kg
366°C20 minuten5.50 l/kg
469°C15 minuten5.50 l/kg
573°C30 minuten5.50 l/kg

Opmerkingen van de keurmeester:
Mooi bier. Top. Mag je wel een kratje van langs brengen!!

Hieronder het temperatuursverloop tijdens de vergisting.

Na 10 dagen stokte de vergisting bij 1035. Daar staat de gist bekend om. Door om de paar dagen met het vat wat te schommelen is de vergisting weer verder gegeaan tot aan een eind SG van 1010.

Bedankt voor je antwoorden Herman! Ga het van de week brouwen. Ben benieuwd hoe het op mijn installatie(tje) uit gaat pakken.

Je hebt erg lang moeten vergisten. Komt dat omdat deze gist zo langzaam is? En heb je nog ergens overgeheveld naar secundair vat of gewoon nadat de vergisting afgelopen was direkt gebotteld?

Omdat jij zei dat de vergisting zou kunnen stokken ga ik regelmatig het SG verloop checken en wat met het vat schommelen mocht het dreigen.

Ik laat nog wel weten hier op het forum hoe het verlopen is allemaal.

Henielma

Deze gist heeft sterk de neiging om rond de 1035 een aantal dagen rust te nemen en daarna weer langzaam aan de slag te gaan en bezig te blijven. Aan het eind SG van 1010 te zien denk ik nu dat dit bier toen niet uitvergist was. Deze gist kan doorgaan tot 1002 of zo.

Toen heb ik niet overgeheveld en gebotteld uit het gistvat. Beter gezegd twee fustjes mee gevuld en die geforceerd gecarboniseerd en een paar flesjes met wat suiker in de flesjes afgevuld.

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 25-07-2015  00:24 uIs het gebruikelijk om voor een saison meer bottelsuiker te gebruiken omdat hij zo ver doorgist of maakt dat geen verschil?

Zeker geen meer bottelsuiker gebruiken als je werkt met een saisongist. Deze gist heeft de vervelende eigenschap om nog al eens door te gisten nadat je gebotteld hebt. Overmatig veel koolzuur is het gevolg.

Jepke

@Herman: Ik heb de Saison nu 7 dagen staan vergisten en ik heb vanaf de tweede dag iedere dag de temperatuur met 1°C verhoogd. Ik heb vanaf de vierde dag iedere dag het SG gemeten en dit is het verloop tot nu toe:

http://pho.to/9ce7X

Zoals je ziet is het SG nu al vier dagen constant. Ik heb wel iedere dag al flink geschommeld met het vat maar tot nu toe geen verandering. Wat nu? Nog maar even wachten? Of kan ik nog iets anders doen om het proces weer aan de gang te krijgen?

Ik las wel jullie eerdere posts dat de vergisting met deze gist een tijdje kan stokken rond deze waarde maar het duurt nu al behoorlijk lang vind ik.

PS. Ik meet Brix met een refractometer en reken dit op naar SG.

Brouwers

Citaat van: Jepke op 06-08-2015  13:10 uPS. Ik meet Brix met een refractometer en reken dit op naar SG.
Reken je brix een op een om of gebruik je een rekentool die ook rekening houdt met het begin sg?

In het eerste geval maak je een klassieke fout. Tijdens en na de vergisten is er gern lineair verband meer tussen brix en sg. Dit komt met name door  alcohol, dit beïnvloed de brekingsindex waardoor je brix waarden wat hoger wordt. Je moet hiervoor BrouwHulp, BrouwVisie of een ander rekentool grbruiken om op het juiste sg uit te komen.

Jepke

CiteerReken je brix een op een om of gebruik je een rekentool die ook rekening houdt met het begin sg?

Ik gebruik de volgende formule die uit "Brew your own" magazine komt:
SG = (Brix / (258.6-((Brix / 258.2)*227.1))) + 1

Maar ik heb ook in BrouwHulp gecontroleerd en deze komt 1-2 SG puntjes lager uit dus dat zit wel snor denk ik. Het gaat me echter vooral om het feit dat het SG (of Brix) niet meer zakt nu.

William

Citaat van: Jepke op 06-08-2015  15:04 uIk gebruik de volgende formule die uit "Brew your own" magazine komt:
SG = (Brix / (258.6-((Brix / 258.2)*227.1))) + 1

Maar ik heb ook in BrouwHulp gecontroleerd en deze komt 1-2 SG puntjes lager uit dus dat zit wel snor denk ik. Het gaat me echter vooral om het feit dat het SG (of Brix) niet meer zakt nu.

Maar die formule klopt dus niet meer als er alcohol in de oplossing zit.

Citaat van: Brouwers op 06-08-2015  14:42 uJe moet hiervoor BrouwHulp, BrouwVisie of een ander rekentool grbruiken om op het juiste sg uit te komen.

Of een online tool zoals http://seanterrill.com/2012/01/06/refractometer-calculator/

Jepke

Bij nader inzien wijkt de berekening in BrouwHulp toch meer af dan een paar puntjes; voor 9.2 Brix krijg ik daar een SG van 1.024. Maar deze blijft nu wèl al minstens vier dagen constant. Ook de aktiviteit van het waterslot is minimaal.

PS. De rekentool die door William voorgesteld werd komt met een SG van 1.020 dus nóg lager.

Jepke

Ik heb de saison nu 13 dagen aan het gisten volgens voorgesteld temperatuurprofiel en het SG is inmiddels al gezakt tot 1.010. ik heb dagelijks Brix gemeten en met BrouwHulp omgerekend naar SG en het zakt met gemiddeld 3 punten per dag. Het gistvat prutteld nog om de anderhalf à twee minuten dus ik zal het de komende twee weken maar gewoon op 27°C door laten pruttelen omdat het originele recept zo ook uitgevoerd is. Maar ik verwacht dus wel op een veel lager SG uit te gaan komen van 1.010. Bovendien ben ik de komende twee weken met vakantie  :degroeten:

Begin september dus proeven  :proost:  Kan niet wachten!

Jepke

Ben van plan om nog een gedeelte af te splitsen en wat rood fruit toe te voegen en een paar dagen tot en week verder te 'lageren". Kan dat nog wel zo laat in het proces? Ik verwacht eigenlijk dat de gist nog wel wat gaat doen. De rest ga ik dan al vast bottelen.

Maar hoeveel rood fruit per liter bier moet ik dan ongeveer toevoegen om mooie kleur en smaak te krijgen? Is daar een richtgetal voor?

ChrisH1986

Ik ben van plan om dit recept eens te gaan brouwen en misschien nog wat Citra toevoegen voor het 'exta zomers tintje'.
Ik zie nu alleen bij de moutsoorten die bij dit recept gebruikt zijn, ook kristalsuiker staan.
Hoe wordt hier mee gewerkt? Moet je deze gelijk toevoegen bij het Maischen of zo?
Kan ik het recept ook nabrouwen zonder suiker of krijg ik dan niet meer echt een 'Saison' smaak?

Jacques

Citaat van: ChrisH1986 op 09-06-2017  13:18 uKan ik het recept ook nabrouwen zonder suiker of krijg ik dan niet meer echt een 'Saison' smaak?

Geen probleem. Het saison smaakje zit vast aan de gebruikte gist.

Neetje

Citaat van: ChrisH1986 op 09-06-2017  13:18 u...
Ik zie nu alleen bij de moutsoorten die bij dit recept gebruikt zijn, ook kristalsuiker staan.
Hoe wordt hier mee gewerkt? Moet je deze gelijk toevoegen bij het Maischen of zo?
...

Suiker tijdens koken of na hoofdvergisting toevoegen.

ChrisH1986

Citaat van: Neetje op 09-06-2017  13:59 uSuiker tijdens koken of na hoofdvergisting toevoegen.

Maar waarom voeg je suiker toe tijdens het koken?
Is dit om het SG te verhogen of is er een andere reden voor?

tdp

Citaat van: ChrisH1986 op 09-06-2017  15:25 uMaar waarom voeg je suiker toe tijdens het koken?
Is dit om het SG te verhogen of is er een andere reden voor?

Je kunt inderdaad hiermee je SG verhogen, maar zorgt vaak ook voor doordrinkbaarheid: Suiker kan 100% vergist worden, waardoor een bier wat 'leger' overkomt, bijvoorbeeld een Duveltje.

Jacques

Citaat van: tdp op 09-06-2017  16:01 uJe kunt inderdaad hiermee je SG verhogen, maar zorgt vaak ook voor doordrinkbaarheid: Suiker kan 100% vergist worden, waardoor een bier wat 'leger' overkomt, bijvoorbeeld een Duveltje.

Maar bedenk ook dat bij het vergisten van suiker ook gistingsnevenproducten worden aangemaakt zoals organische zuren, esters en andere smaakactieve stoffen. Het is niet zo dat alleen maar meer alcohol in je bier komt.

Vergelijkbare Topics (7)

40531

Reacties: 7
Gelezen: 1174

36027

Reacties: 1
Gelezen: 1225

29421

Gestart door Lutz

Reacties: 9
Gelezen: 3439

20951

Reacties: 13
Gelezen: 6189

643

Reacties: 125
Gelezen: 53338

42468

Reacties: 1
Gelezen: 622

37475

Reacties: 10
Gelezen: 1851

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.