Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Slurries versus verse gist

Gestart door homoeccentricus, 24-08-2015 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

homoeccentricus

Nog maar eens een exbeeriment: http://brulosophy.com/2015/08/24/sloppy-old-slurry-no-starter-vs-fresh-yeast-exbeeriment-results/

1 van de lessen die je hieruit kan trekken is dat je toch niet te veel schrik moet hebben van een traag startende vergisting.

William

Citaat van: homoeccentricus op 24-08-2015  22:05 u1 van de lessen die je hieruit kan trekken is dat je toch niet te veel schrik moet hebben van een traag startende vergisting.

Op zich niet zo verrassend zolang je maar zo schoon hebt gewerkt dat andere micro-organismen tijdens de lange lag-time niet de kans krijgen te groeien.

Een nog belangrijkere les zou zijn: heb geduld.

homoeccentricus

En de belangrijkste les voor de kindjes: heel, heel veel gistjes enten. Het is voor een hobbybrouwer zo goed als onmogelijk om te veel gist te enten.

Oscar

Citaat van: homoeccentricus op 24-08-2015  22:26 uHet is voor een hobbybrouwer zo goed als onmogelijk om te veel gist te enten.

? ???  :weetniet: En waarom zou een hobbybrouwer niet te veel gist kunnen enten? En wat is te veel?  :weetniet:

abroeders

Citaat van: homoeccentricus op 24-08-2015  22:26 uHet is voor een hobbybrouwer zo goed als onmogelijk om te veel gist te pitchen.

Is dit echt? Ik wil altijd ruim gist enten. Soms kies ik ervoor om meerdere kleine porties ingevroren wort te ontdooien omdat mijn 2 liter porties 1 liter teveel van het goede is volgens BrouwHulp(de hoeveelheid wordt dan weer rood gekleurd). Is een starter van 1 liter extra dus geen probleem? Ga ik dan geen esters missen in mijn smaakprofiel?

homoeccentricus

<paniek> Dit was een uitspraak om didactisch-technische redenen. Ik had niet verwacht dat er mensen op zouden reageren  :huilen: </paniek>

homoeccentricus

Nee, ik heb die boutade gewoon ergens gelezen. Ik dacht dat het in Randy Mosher's "Mastering Homebrewing" was, maar ik vind het niet meer terug.

homoeccentricus

Citaat van: abroeders op 24-08-2015 &nbsp;22:38 uIs dit echt? Ik wil altijd ruim gist pitchen. Soms kies ik ervoor om meerdere kleine porties ingevroren wort te ontdooien omdat mijn 2 liter porties 1 liter teveel van het goede is volgens BrouwHulp(de hoeveelheid wordt dan weer rood gekleurd). Is een starter van 1 liter extra dus geen probleem? Ga ik dan geen esters missen in mijn smaakprofiel?
Kijk eens wat mr malty zegt?

nembrionic

Citaat van: William op 24-08-2015 &nbsp;22:17 uOp zich niet zo verrassend zolang je maar zo schoon hebt gewerkt dat andere micro-organismen tijdens de lange lag-time niet de kans krijgen te groeien.

Een nog belangrijkere les zou zijn: heb geduld.

Juist ja. Vooral schoon werken voorkomt zó'n bak ellende.  Dan kan zelfs een vergisting die pas een dag of misschien wel 2 dagen later goed op weg is een prima bier opleveren.

Vergelijkbare Topics (7)

42946

Gestart door Niels98

Reacties: 32
Gelezen: 3352

34891

Reacties: 9
Gelezen: 3766

20362

Gestart door John

Reacties: 26
Gelezen: 7368

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.