Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH meter

Gestart door GeBaxke, 12-08-2015 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Veeckmans

Hey Ciesvandekwis,

Ik had voordien ook nog nooit gemeten en daar zijn ook al goede bieren uitgekomen, maar na wat lezen op het forum leek mij dat toch geen slechte investering. Ik ben nu toch voor de voltcraft gegaan om dat ik geen zin had om goedkoop spul achteraf weer weg te gooien.. Ik ben benieuwd wat ik nu uiteindelijk zal meten tijdens de maisch.

Groeten!

brucero

Citaat van: Veeckmans op 26-11-2015  12:36 uIk ben nu toch voor de voltcraft gegaan om dat ik geen zin had om goedkoop spul achteraf weer weg te gooien..
Is een zeer goed toestel, heb ik zelf ook. Wel vrij duur als je het zoals mij en cies enkel gaat gebruiken voor spoelwater, eenmaal dat op het punt staat kan je iedere keer dezelfde hoeveelheid melkzuur toevoegen, en heb je het toestel niet meer nodig, zo ligt de mijne al twee jaar langs de kant[emoji17]

Veeckmans

Hey brucero,

Meet je dan nooit je maisch? Ik begreep uit andere post's dat dat toch iets is wat je nauwlettend in het oog moet houden..Of heb ik nu voor niets geïnvesteerd?De voltcraft is gisteren binnengekomen, maar nu vergat ik de bufferoplossingen  te bestellen  ::)

brucero

Ik heb die een paar maal gemeten en dat zat meestal goed, heb nooit de maish aangezuurd enkel het spoelwater, en het uiteindelijke wort zit altijd goed, daarom ben ik gestopt met meten en voeg ik steeds 20 ml melkzuur toe aan 36 spoelwater.

Jacques

Ik kan iedereen een Extech PH100 pH-meter ExStick® pH-100 driepunts 0 - 14 pH aanbevelen.
Niet de goedkoopste maar wel zeer adequaat en eenvoudig te kalibreren.

Ik gebruik hem nu een jaar tot volle tevredenheid. Hij heeft een elektrode die vervangen kan worden. Dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.

Veeckmans

Gisteren voor de eerste keer gebrouwen met de voltcraft bij de hand! Ook wel tevreden van, al duurde het wel een paar minuten voor hij zn meetwaarde had  bereikt of is dat bij andere meters ook zo? Heb in ieder geval moeten aanzuren, dus een pH meter is wel handig zo blijkt ! :degroeten:

abroeders

Citaat van: Veeckmans op 30-11-2015  09:07 uGisteren voor de eerste keer gebrouwen met de voltcraft bij de hand! Ook wel tevreden van, al duurde het wel een paar minuten voor hij zn meetwaarde had  bereikt of is dat bij andere meters ook zo? Heb in ieder geval moeten aanzuren, dus een pH meter is wel handig zo blijkt ! :degroeten:

De pH electrode heeft even tijd nodig om te stabiliseren voordat je de waarde kan aflezen. Je ziet dit als het ware dat de meting naar de uiteindelijke waarde toekruipt. Bij een nieuwe electrode is het aan te raden om deze voor het eerste gebruik even een kwartiertje in gewoon kraanwater te plaatsen.

Langs de andere kant vanuit het proces gezien, op het moment dat je je beslag of spoelwater aanzuurt heeft dit ook zijn tijd nodig. Meteen meten na het toevoegen van melkzuur zal niet meteen de uiteindelijke zuurgraad aangeven. Na enkele minuten zal de zuurgraad nog iets verder doorgezakt zijn.

Veeckmans

Hey Abroeders,

Bedankt voor de info!

Citaat van: abroeders op 30-11-2015  09:52 uDe pH electrode heeft even tijd nodig om te stabiliseren voordat je de waarde kan aflezen. Je ziet dit als het ware dat de meting naar de uiteindelijke waarde toekruipt. Bij een nieuwe electrode is het aan te raden om deze voor het eerste gebruik even een kwartiertje in gewoon kraanwater te plaatsen.

Klopt helemaal! Dat was inderdaad wat ie deed. In kraanwater plaatsen is te laat nu :)
Citaat van: abroeders op 30-11-2015  09:52 uLangs de andere kant vanuit het proces gezien, op het moment dat je je beslag of spoelwater aanzuurt heeft dit ook zijn tijd nodig. Meteen meten na het toevoegen van melkzuur zal niet meteen de uiteindelijke zuurgraad aangeven. Na enkele minuten zal de zuurgraad nog iets verder doorgezakt zijn.

Had ik ook ondervonden!

Vergelijkbare Topics (7)

9949

Gestart door KingKarel

Reacties: 7
Gelezen: 3375

41215

Reacties: 4
Gelezen: 1126

205

Reacties: 9
Gelezen: 7807

33897

Reacties: 4
Gelezen: 1693

29608

Gestart door pa-aler

Reacties: 1
Gelezen: 1461

26897

Gestart door Ansius

Reacties: 27
Gelezen: 10770

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.