Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Karmeliet tripel gist opgekweekt, vergisting gestokt

Gestart door JAS, 06-08-2015 08:38 u

Vorige topic - Volgende topic

JAS

Beste brouwers,

Ik ben van plan morgen een Pauwel Kwak kloon te gaan brouwen, ongeveer zo'n 15 liter. Om dit te doen heb ik voor het eerst gist opgekweekt uit de fles.
Ik heb de gist uit 3 tripel karmeliet flesjes opgekweekt, en die na 3 dagen uitvergisten in de fles opgekweekt naar een 2 liter giststarter. De erlenmeyer heb ik op een magneetroerder gezet voor 24 uur. Na de 24 uur heb ik de erlenmeyer in de koelkast gezet zodat de gist mooi uitzakt. (klopt deze procedure trouwens? Ik twijfel of ik de giststarter niet langer op de magneetroerder had moeten laten staan? Misschien had dat nog meer gist opgeleverd..

Toen ik gister een kijk nam naar mijn giststarter viel me iets eigenaardigs op: ik zie op de bodem een wit deel, en een bruin deel (dit is de kleur die ik ken van gist)

Is dit witte deel ook gist? En wie kan het kleurverschil verklaren?

Zou dit (even naar schatting, ik ken het systeem van Mr Malty) genoeg gist zijn voor 15 liter SG 1070?

Alvast bedankt!

William

De foto's zijn niet zichtbaar maar ik heb wel een idee wat je ziet  :).

Jouw gevolgde procedure klopt.

De onderste laag is een laag met vooral gist en eiwitresten. Dit is gist die al eerder is uitgevlokt en hierdoor in het vervolg ook minder vitaal is. De middelste laag is vooral de gist die je wilt hebben omdat hier de meest vitale gist in zit. Zelf gebruik ik altijd zowel de onderste als middelste laag. Ten eerste omdat de lagen slecht te scheiden zijn en ten tweede omdat de onderste laag ook potentieel actieve gist bevat. De bovenstaande (heldere) vloeistof giet ik af.

Voor 15 liter sg 1070 streef ik altijd naar zo'n 100 ml slurry (hoewel dit maar een slechte schatting is - je weet niet hoeveel troep en inactieve gist er in zit). Als je naar 2 liter hebt opgeschaald zou je m.i. voldoende gist moeten hebben.

JAS

Bedankt voor je reactie William.

Ai dat is dan niet helemaal goed gegaan.. Kijken of ik de afbeeldingen aan de praat krijg

https://www.dropbox.com/s/jmn682a1e789olf/1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qrd58essmgx74t7/foto%2005-08-15%2019%2007%2031.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9ha13n09usedzzq/foto%2005-08-15%2019%2007%2041.jpg?dl=0
Ik heb dus weinig tussenstappen gedaan, ik ben van 200 ml per flesje in een keer gegaan naar 2 liter. Wel met gistvoeding en uiteraard wort van poederextract van sg 1040. Gister een hele grove berekening gemaakt en die vertelde dat er nu ca 50 ml aan slurry op de bodem ligt..

Oh en nog een vraag: morgen aan het begin van de brouwdag moet ik de slurry dus weer activeren met vers wort. Stel dat ik hier 500 ml voor pak. Als ik de gist dan wil pitchen, dan zal wel de gehele 500 ml in het gistvat erbij gaan toch? Aangezien er niet genoeg tijd is om alles weer mooi te laten bezinken. Dat is niet ideaal omdat je dan wel een ander soort wort bij je bier gooit natuurlijk.. En zet ik erlenmeyer dan morgen weer even op de magneetroerder?

William

Op zich hoef je niet veel stappen te gebruiken. Dat is meer om het risico te voorkomen dat er is zo'n groot volume iets gaat groeien omdat het langer duurt voordat de gist alle suikers heeft verbuikt.

Die 50 ml is niet heel veel maar mogelijk zakt er nog meer uit als je het nog in de koelkast laat staan. Vooral geen wit-troebele oplossing weggooien omdat hierin veel actieve gist kan zitten.

Heb je het sg / bris gemeten van de bovenstaande vloeistof? Mogelijk zitten er nog veel niet-omgezette suikers in.

Op de brouwdag zelf doe ik er meestal 400 ml wort bij van de afloop tijdens het spoelen (even kort koken en koelen). Dat doe ik een een steriel flesje met de gist en schud ik zo nu en dan. Als het brouwen klaar is, is de starter meestal alweer actief (zorg voor wat kopruimte mocht ie te actief worden).

mbroek

Citaat van: JAS op 06-08-2015  11:02 uOh en nog een vraag: morgen aan het begin van de brouwdag moet ik de slurry dus weer activeren met vers wort. Stel dat ik hier 500ml voor pak. Als ik de gist dan wil pitchen, dan zal wel de gehele 500ml in het gistvat erbij gaan toch? Aangezien er niet genoeg tijd is om alles weer mooi te laten bezinken. Dat is niet ideaal omdat je dan wel een ander soort wort bij je bier gooit natuurlijk.. En zet ik erlenmeyer dan morgen weer even op de magneetroerder?

Dat heb ik laatst de avond van tevoren gedaan en 's ochtends voor het brouwen de magneetroerder uitgezet. In de middag was het ver genoeg uitgezakt om het meeste vloeistof af te gieten.

JAS

Vrijdag heb ik het bier gebrouwen. Verliep allemaal goed, wel moeite gehad om het wort helder te krijgen tijdens filteren. Uiteindelijk avond vantevoren de laag in erlenmeyer afgegoten en vers wort erbij. Op magneetroerder gezet, sochtends eraf gehaald en laten bezinken in koelkast. Eind vd middag bovenste heldere vleoistof met wijndief uit erlenmeyer gehaald, en wort van filteren toegevoeg om te heractiveren. Dit gng goed, en hij was weer mooi actief toen ik hem bij het wort heb gevoegd. Binnen 10 uur stond het waterslot volop te blazen.

Alleen lees ik nu in een ander draadje tot mijn schrik dat de tripel karmeliet gist uit de fles tóch bottelgist is?! Weet iemand hier meer over? Ik hoop nu niet dat het bier verknalt is.. Ik vond de gist ook al een erg neutrale geur hebben. Maar misschien hoeft dat niet gelijk wat te zeggen..
Ook lees ik veel verhalen over geïnfecteerde giststarters.. Ik heb zo steriel mogelijk geprobeerd te werken, hoop van harte dat het allemaal goed gaat. Zou zo zonde zijn om na al die moeite 16 liter te moeten weggooien:(

William

Citaat van: JAS op 09-08-2015  11:06 uOok lees ik veel verhalen over geïnfecteerde giststarters.. Ik heb zo steriel mogelijk geprobeerd te werken, hoop van harte dat tvallemaal goed gaat. Zou zo zonde zijn om na al die moeite 16 liter te moeten weggooien:(

Als je netjes hebt gewerkt en het glaswerk en randjes netjes desinfecteert dan gaat het goed. Wel is het zo dat elke handeling een potentieel infectierisico is. Voor mij een reden om een gist niet meer dan twee maal op te starten. Daarna gaat ie door de gootsteen.

JAS

Na ca. 48 uur is inmiddels het waterslot nagenoeg stil gevallen. (1 blub per minuut)? Het meten van een sample met de hygrometer op 20 graden gaf een SG van 1042!
Het lijkt in mijn ogen op een verstokte vergisting... Kan er iets fout zijn gegaan? Misschien toch te weinig gist? De vergistings temperatuur was eerst 22 graden voordat hij op gang kwam, eenmaal op gang op 19 gezet. Nu sinds 1 dag op 21 graden gezet, staat hij nu nog steeds. Probeer hem nu nog wat warmer te zetten om te kijken of dat wat doet. Het vat staat gecontroleerd te vergisten in de koelkast met STC-1000.

Ik ga proberen het gistvat voorzichtig om te roeren met een gedesinfecteerde lepel om zo de eventuele gist koek op de bodem opnieuw in het bier te brengen.. Zou het eventueel nog aan iets anders kunnen hebben gelegen? Het maishschema? Dit is wel een recept wat door meerderen gebruikt is, dus kans dat dat fout is is klein?

Dit is het recept wat ik heb gevolgd:

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Kwakje
Kenmerk                   : Pauwel Kwak Kloon
Brouwdatum                : 7-8-2015
Biertype                  : Sterke Blonde
Aantal liters             : 15
Gewenst begin SG          : 1071 (7,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 65.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 26,41 liter
Maischdikte               : 4,00 l/kg
Maischwater               : 16,5 liter
Spoelwater                : 9,95 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 69 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 17 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               48,0 %         2,324 kg       3 EBC                                                                     
Münchnermout type 1          13,5 %         0,653 kg       12 EBC                                                                           
Tarwemout                    8,0 %          0,387 kg       3 EBC                                                               
Caramünch type 3             15,5 %         0,750 kg       140 EBC                                                                       
Rietsuiker                   15,0 %         0,726 kg       6 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Cascade            5,8 %     9 gr           10 Min.        4 EBU                                                                 
Saaz (CZ)          3,2 %     9 gr           10 Min.        2 EBU                                                                   
Challenger         7,0 %     9 gr           90 Min.        13 EBU                                                                   

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 :
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 2000 ml
Beluchtingstijd           : 24 uur
Temperatuur               : 20°C
Gistvoeding               : Wyeast
Hoeveelheid               : mespuntje

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 60°C      30 Min.      4,0 l/kg
Stap 2: 72°C      35 Min.      4,0 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      4,0 l/kg

Wie kan mij hierbij helpen?

JAS

Net het bier omgeroerd, opvallend vond ik dat er praktisch geen gistkoek aanwezig leek te zijn. Of dit was allemaal in suspensie in de vloeistof waardoor het nog niet neergeslagen is, of er zit gewoon écht te weinig gist bij het bier. Heb nog een vers zakje T-58 in de koelkast liggen, kan die er eventueel bijvoegen?

Pim

Hoe heb je het huidige SG gemeten? Dobber of refractometer?

JAS

Pim

Zolang er nog activiteit in het waterslot is, zou ik voorlopig even niets doen en de temperatuur enigszins temperen (bv 20 graden). Dan over een paar dagen nog eens SG meten.
Een tweede gist toevoegen kan altijd nog indien over een paar dagen inderdaad zou blijken dat de vergisting gestokt is.

Geen paniek maar geduld!   :biersmile:

JAS

Bedankt voor je reactie Pim. Het is de eerste keer dat dit me overkomt: geen paniek maar geduld is een goede aanpak lijkt me ;)

Het waterslot doet nu echt heel weinig, 1 blub per paar minuten? Ik heb weinig hoop dat dit nu nog vanzelf weer op gang gaat komen.
Wat is nu een handige volgende stap? 1,5 liter van het wort nemen en daar het zakje T-58 en gistvoeding toevoegen, 24 uur op magneet roerder, laten uitgisten, en dit mengsel dan bij het wort gooien?

Ik las andere mensen wat schrijven over een suikeroplossing toevoegen? Maar er zit al best wat suiker in het wort lijkt me..

EvdBroek

Citaat van: JAS op 11-08-2015  14:30 uHet waterslot doet nu echt heel weinig, 1 blub per paar minuten? Ik heb weinig hoop dus dat dit nu nog dat dit vanzelf weer op gang gaat komen.
Wat is nu een handige volgende stap? 1,5 liter van het wort nemen en daar het zakje T-58 toevoegen, 24 uur op magneet roerder, laten uitgisten, en dit mengsel dan bij het wort gooien?
Of suiker toevoegen?
Gewoon geduld hebben.
De gist die je hebt opgekweekt is een bottelgist en niet de originele Karmeliet gist. De smaak van Karmeliet zul je dus nooit gaan krijgen. Hoe meer je er mee gaat rommelen hoe slechter het wordt

JAS

Ik snap dat het goed is om geduld te hebben, maar geduld hebben in de vorm van niets doen heeft naar mijn idee geen enkel nut? Want de gist zal naar mijn inzicht waarschijnlijk niet spontaan weer stevig doorvergisten. Daarom dacht ik om over 2 dagen actie te gaan ondernemen: vanwaar mijn vraag. Of denk je dat de vergisting wel weer op gang kan komen uit zichzelf?

Alvast bedankt voor de hulp!

EvdBroek

Citaat van: JAS op 11-08-2015  15:45 uIk snap dat het goed is om geduld te hebben, maar geduld hebben in de vorm van niets doen heeft naar mijn idee geen enkel nut? Want de gist zal naar mijn inzicht waarschijnlijk niet spontaan weer stevig doorvergisten. Daarom dacht ik om over 2 dagen actie te gaan ondernemen: vanwaar mijn vraag. Of denk je dat de vergisting wel weer op gang kan komen uit zichzelf?

Alvast bedankt voor de hulp!
Je hoofdgisting is nu pas een paar dagen bezig. Ik houd normaal zelf rekening met een hoofdvergisting van een week. Als er echt helemaal geen activiteit plaatsvindt kun je altijd nog het zakje korrelgist er bij gooien.
Brouwen is een kwestie van geduld!

Jacques

Citaat van: JAS op 09-08-2015  11:06 uVrijdag heb ik het bier gebrouwen. Verliep allemaal goed, wel moeite gehad om het wort helder te krijgen tijdens filteren. Uiteindelijk avond vantevoren de laag in erlenmeyer afgegoten en vers wort erbij. Op magneetroerder gezet, sochtends eraf gehaald en laten bezinken in koelkast. Eind vd middag bovenste heldere vleoistof met wijndief uit erlenmeyer gehaald, en wort van filteren toegevoeg om te heractiveren. Dit gng goed, en hij was weer mooi actief toen ik hem bij het wort heb gevoegd. Binnen 10 uur stond het waterslot volop te blazen.

Alleen lees ik nu in een ander draadje tot mijn schrik dat de tripel karmeliet gist uit de fles tóch bottelgist is?! Weet iemand hier meer over? Ik hoop nu niet dat het bier verknalt is.. Ik vond de gist ook al een erg neutrale geur hebben. Maar misschien hoeft dat niet gelijk wat te zeggen..
Ook lees ik veel verhalen over geïnfecteerde giststarters.. Ik heb zo steriel mogelijk geprobeerd te werken, hoop van harte dat het allemaal goed gaat. Zou zo zonde zijn om na al die moeite 16 liter te moeten weggooien:(

Vraagje aan JAS. Hoe is het met dit brouwsel afgelopen? Op wat voor eind SG ben je uitgekomen? En heb je het idee dat de fles in de fles bottelgist is of niet? Met andere woorden lijkt jouw bier op een Karmeliet?

Nozem

Citaat van: Jacques op 26-12-2015  10:33 uEn heb je het idee dat de fles in de fles bottelgist is of niet? Met andere woorden lijkt jouw bier op een Karmeliet?

Volgens mij was het de bedoeling om een Kwak kloon te maken, dan mag ik hopen dat het bier niet op een Karmeliet lijkt.

Ik heb 1 1/2 jaar geleden hetzelfde geprobeerd; met het gist uit een Karmeliet een Kwak te maken. Ik heb de getallen even niet paraat maar ik had ook last van een gestokte vergisting. Ik had niet de indruk dat de gist heel veel smaak had toegevoegd aan dit bier. Naar een half jaar werd het bier een beetje beter, of eigenlijk minder slecht.

Jacques

Citaat van: Nozem op 27-12-2015  18:49 uVolgens mij was het de bedoeling om een Kwak kloon te maken, dan mag ik hopen dat het bier niet op een Karmeliet lijkt.

Om er achter te komen dat er geen bottelgist is gebruikt is het wel gewenst dat als je gist uit een flesje Karmeliet opkweekt dat het bier naar Karmeliet smaakt...  :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.