Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwnoob, mix van vragen

Gestart door Forest, 05-08-2015 11:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Forest

Beste forummembers,

ik ben net nieuw op het forum en brouwen en destilleren is nieuw voor me. Is het goed als ik in dit topic een beetje een mix mezelf voorstellen, vragen over mijn setup en destilleren in het algemeen plaats? (omdat de dingen toch wat samenhangen en het wat loos voelde om 3 kleine draden te maken, maar als jullie het liever niet hebben pas ik het natuurlijk aan).

Ik kweek medicinale paddenstoelen (voornamelijk Reishi) voor een familielid met kanker, waar ik een alcoholextract/tinctuur van wil maken. Ethanol is duur in Nederland, en accijns betalen op iets wat je gebruikt om juist gezonder (het medicinale extract) te worden leek me nogal onredelijk. Ik wil iets met minimaal 50% alcohol als eindresultaat maken, en smaak is van geen belang.
Tweedehands heb ik wat glaswerk bij elkaar gesprokkeld om te destilleren en afgelopen week met Alcotec 48 heb ik 20 L suikerwater vergist.

Vanuit een emmer waarin water met ijsblokjes zal zitten pomp ik met een klein waterpompje door de destillatiekolom heen. Op één slangetje na is al het materiaal waar de alcohol mee in contact komt van glas of kurk. Dit ene slangetje zit waar de gecondenseerde vloeistof naar de maatkolf waarin het opgevangen wordt geleidt wordt. Ik ga nog kijken of ik dit door iets veiligs/niet-plastics kan vervangen om te voorkomen dat de alcohol stoffen uit de plastic meeneemt. Maar denken jullie dat het op dat punt kwaad zou kunnen?
Denken jullie uberhaupt dat deze opstelling gaat werken?

ik vind het leuk om een keer te brouwen en destilleren, maar ik ben niet van plan het een echte hobby te gaan laten worden. Ik neem aan dat met de turbogist geen methanol gevormd wordt, maar dat ik alsnog wel een voorloop en naloop moet scheiden? 

Is het dom van me om te denken dat ik wel even iets kan destilleren met een veilig eindproduct zonder de tijd te nemen er kundig in te worden?
Als dat zo is denk ik er ook nog over de voor en naloop niet te scheiden, en het eindproduct wel als extractiemiddel bij de paddenstoelen te gebruiken, maar dat uiteindelijk te laten verdampen, om het residu weer in een kleine hoeveelheid gekochte sterke drank op te lossen, met een geconcentreerdere tinctuur als eindresultaat. Of zouden er alsnog onveilige stoffen achter kunnen blijven?

Alvast bedankt voor hulp!

foz

Voor vragen over destilleren is dit de verkeerde forum. Hier gaat het over bier brouwen. Ik denk dat je je vragen daarover beter kunt stellen op het thuisdestilleren forum:

http://thuisdestilleren.messageboard.nl

Forest

O sorry, ik dacht dat het voor beide was. Dan zal ik me bij dat forum aanmelden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.