Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie over het naspoelen van Star San

Gestart door bierhenkie, 19-07-2015 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

bierhenkie

Dit is een afgesplitst topic.

Citaat van: ejet op 19-07-2015  13:47 uIk heb eerst de flessen gespoeld met afwasmiddel, voornamelijk om de etiketten eraf te halen. Daarna gekeken of er vuil aanwezig was en de flessen met vuil met een flessenborstel schoongemaakt (de flessenborstel die ik heb gekocht is niet de beste vind ik). Daarna gespoeld met PBW in een avvinatore en laten uitlekken. Vlak voor het bottelen gespoeld met starsan oplossing, en de plek waar de dop zit ondergedompeld en de doppen zelf in starsan gelegd. Leek mij toch een uitgebreide reiniging. Heb dus waarschijnlijk dit vuile flesje gewoon over het hoofd gezien. Voor zover ik nu ook kan zien zijn de andere flessen wel schoon.
Na die Star San spoel ik ze toch nog even een keer na met water. Niet na spoelen is mij slecht bevallen.

ejet

Citaat van: bierhenkie op 19-07-2015  14:11 uNa die Star San spoel ik ze toch nog even een keer na met water. Niet na spoelen is mij slecht bevallen.
Doe je dat dan alleen met de flessen of ook met je vergistingsvat? Had daar ook redelijk wat schuim in na het schudden met Star San, en dit ging er lastig uit dus heb ik deels laten zitten zonder naspoelen. Men zegt dat dat allemaal prima kan...
Ik ga de flessen dan de volgende keer naspoelen. Zet ze wel na het spoelen op de kop weg in zo'n fastrack.

En wat was je bevinding zonder spoelen, nare smaakjes of zo?

joosting87

Los van of het kan of niet kan... Ik houd er zelf niet zo van om restjes schoonmaakmiddel / desinfectiemiddel in mijn bier te krijgen. Of het een gistvat, flesjes, hevelslang of wat dan ook betreft, ik spoel alles na met kraanwater. Het is misschien niet bij elk middel nodig, maar ik vind het voor mezelf een fijner idee.

bierhenkie

Citaat van: ejet op 19-07-2015  17:10 uDoe je dat dan alleen met de flessen of ook met je vergistingsvat? Had daar ook redelijk wat schuim in na het schudden met starsan, en dit ging er lastig uit dus heb ik deels laten zitten zonder naspoelen. Men zegt dat dat allemaal prima kan...
Ik ga de flessen dan de volgende keer naspoelen. Zet ze wel na het spoelen op de kop weg in zo'n fastrack.

En wat was je bevinding zonder spoelen, nare smaakjes of zo?
Inderdaad, rotsmaak. Hele batch door de gootsteen. Met andere bieren, wel gespoeld, geen problemen.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 19-07-2015  21:00 uInderdaad, rotsmaak. Hele batch door de gootsteen. Met andere bieren, wel gespoeld, geen problemen.

Wel of niet naspoelen van Star San maakt in de smaak niet uit is mijn ervaring. Wel altijd alles goed laten uitlekken. Een filmpje met Star San maakt niet uit.

wilbertd

Citaat van: Jacques op 19-07-2015  22:51 uWel of niet naspoelen van Star San maakt in de smaak niet uit is mijn ervaring.

Maar zou jij zo een slok Star San nemen?

homoeccentricus

Indien ik mij niet vergis circuleert er op het net een filmpje of in ieder geval referenties naar een filmpje van een verkoper van het bedrijf dat star san produceert die inderdaad van het spul drinkt.

wilbertd

Citaat van: homoeccentricus op 20-07-2015  10:01 uIndien ik mij niet vergis circuleert er op het net een filmpje of in ieder geval referenties naar een filmpje van een verkoper van het bedrijf dat star san produceert die inderdaad van het spul drinkt.

Yasuhiro Sonoda, een Japanse politicus dronk ook koelwater uit de Fukushima reactor om aan te geven dat het absoluut veilig was voor de volksgezondheid.  ::)

bierhenkie

Citaat van: bierhenkie op 19-07-2015  21:00 uInderdaad, rotsmaak. Hele batch door de gootsteen. Met andere bieren, wel gespoeld, geen problemen.
Citaat van: Jacques op 19-07-2015  22:51 uWel of niet naspoelen van Star San maakt in de smaak niet uit is mijn ervaring. Wel altijd alles goed laten uitlekken. Een filmpje met Star San maakt niet uit.
Mij maakt het wel wat uit. Die schuimtroep lekt namelijk niet goed uit. Er blijft veel in het flesje achter. Dat wil ik niet meer in mijn bier.

homoeccentricus

wilbertd

Citaat van: homoeccentricus op 20-07-2015  12:00 uEn? Hij leeft toch nog?

Hij is in 'stralende' gezondheid, zegt men.

Jacques

Citaat van: wilbertd op 20-07-2015  08:41 uMaar zou jij zo een slok Star San nemen?

Nee.

Maar je vergelijkt appels met peren.
Het zit hem in de verdunning. Allereerst verdun je Star San voor het gebruik. En wel in behoorlijke mate. De aanbevolen concentratie is 1,6 ml op 1 liter water. Een verdunning ter grootte van een factor 660.
Vervolgens is het volume van een fimpje aan de binnenkant van een flesje minimaal. Stel dat het 0,3 ml is (volgens mij is die inschatting aan de zeer royale kant). Wanneer je de fles vult met bier wordt de Star San nog eens 1000 keer verdund. In totaal is de vergunningsfactor 660.000...
De concentratie aan werkzame stof is dan wel heel laag. Daar lust ik wel een slokje van.  :)

Markiej87

Ik reinig mijn flessen altijd na gebruik. Ik spoel ze direct om, spaar ze op in een keukenkastje en reinig als het kastje vol is. Daarna zet ik alles op de kop weg in een afgesloten droge ruimte binnenshuis. Voor het bottelen spoel ik alles met een avvinatore met warm water. Op deze manier ben ik niet bang voor schoonmaakresten in mijn flesjes, maar weet ik zeker dat ze goed schoon zijn.

Om een beetje in te haken op het topic, voorheen reinigde ik altijd vlak voor het bottelen. Toen spoelde ik ook niet na.

orangeloo

Citaat van: bierhenkie op 20-07-2015  11:33 uDie schuimtroep lekt namelijk niet goed uit. Er blijft veel in het flesje achter. Dat wil ik niet meer in mijn bier.

Om die reden gebruik ik nog steeds een Oxi oplossing ( in mijn Flessenspoelapparaat Avvinatore) voor mijn flessen.
Al de rest desinfecteer ik met een Star San opgelost met demi water in een spuitflacon. Dus vernevelen over mijn materiaal.
In mijn mandflessen, vaten en erlenmeyer draai ik het geheel nog wat rond, zonder al te veel te schudden.
Dit geeft nauwelijks schuim en loopt er dus ook weer makkelijk uit.  :brouwen:

Adbrouwt

Ik voel mij meer een bierbrouwer dan een Star San verdunner.  Dus ik spoel alles goed na met water. De micro-organisme kunnen er slecht tegen.  Ik voel me toch een grote uitvoering daarvan.

Pizzabakker

Star San is fosforzuur. Dat zit in veel voedingsmiddelen als voedingszuur.

E338 Fosforzuur
Uit fosfaaterts bereide stabilisator, voedingszuur, antiklontermiddel, bakverbeteraar of aroma. Komt in veel producten voor.
Waar zit het in?
Bakproducten
Frisdranken
Jam
Sportdranken
Vlees

DenMaarten

En fosforzuur gebruik ik ook bij de pH aanpassing van mijn giststarter.

Naspoelen met water na gebruik van StarSan doe ik ook niet.

homoeccentricus

Citaat van: Pizzabakker op 23-07-2015  12:16 uStar San is fosforzuur.

Neen hoor, het actieve ingrediënt van Star San is dodecylbenzeensulfonzuur, een oppervlakte-actieve stof waar de stoute bacterietjes niet tegen kunnen. Het fosforzuur in Star San dient enkel om de pH laag te houden zodat het dodecylbenzeensulfonzuur actief blijft.

Peterrr

Ieder zijn ding.

Maar ik voel me beter met even naspoelen met schoon kraanwater.

Grt Peter

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 23-07-2015  13:49 uNeen hoor, het actieve ingrediënt van Star San is dodecylbenzeensulfonzuur, een oppervlakte-actieve stof waar de stoute bacterietjes niet tegen kunnen. Het fosforzuur in Star San dient enkel om de pH laag te houden zodat het dodecylbenzeensulfonzuur actief blijft.

Klopt. Star San bestaat voor 50 % uit fosforzuur en voor 15 % uit dodecylbenzeensulfonzuur.

orangeloo

Citaat van: Peterrr op 23-07-2015  17:21 uMaar ik voel me beter met even naspoelen met schoon kraanwater.

Op een of andere manier heb ik altijd mijn bedenkingen bij het naspoelen met kraanwater dat dit "schoon" is.
Ik heb meer vertrouwen in een desinfecteerproduct dan in "schoon" water uit de kraan.
Gewoon gevoel   :brouwen:

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 23-07-2015  23:37 uOp een of andere manier heb ik altijd mijn bedenkingen bij het naspoelen met kraanwater dat dit "schoon" is.
Ik heb meer vertrouwen in een desinfecteerproduct dan in "schoon" water uit de kraan.

Water uit de kraan heeft een dermate laag kiemgetal dat het veilig is voor bier en voor voedsel. In commerciële brouwerijen wordt leidingwater gebruikt om bier na te drukken en om de gemaakte wort aan te vullen in geval van een te hoog stamwort.

Dit zegt genoeg over de kwaliteit van ons drinkwater denk ik. ;) Ik zou je gevoel op dit punt bijstellen als ik jou was...:brouwen:

orangeloo

Citaat van: Oscar op 23-07-2015  23:59 uWater uit de kraan heeft een dermate laag kiemgetal dat het veilig is voor bier en voor voedsel. In commerciële brouwerijen wordt leidingwater gebruikt om bier na te drukken en om de gemaakte wort aan te vullen in geval van een te hoog stamwort.

Dit zegt genoeg over de kwaliteit van ons drinkwater denk ik. ;) Ik zou je gevoel op dit punt bijstellen als ik jou was...:brouwen:

Duidelijk  :duimop:

homoeccentricus

Ik denk ook dat men inderdaad kan stellen dat leidingwater in België en Nederland zo goed als steriel is. Dat betekent dat het gebruik ervan normalerwijze geen besmetting kan veroorzaken. Het is natuurlijk niet ontsmettend.

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 24-07-2015  00:06 uIk denk ook dat men inderdaad kan stellen dat leidingwater in België en Nederland zo goed als steriel is. Dat betekent dat het gebruik ervan normalerwijze geen besmetting kan veroorzaken. Het is natuurlijk niet ontsmettend.

Daarom ontsmet ik gewoon met Star San en spoel ik na met schoon kraanwater. Dat kan best hoor met het Nederlandse kraanwater. Flesjes op z'n kop nog wat uit laten lekken en bottelen maar. Met Star San blijft er altijd wat schuim in het flesje zitten bij mij, dus daar ga ik mijn bier niet in bottelen. Gistvat maak ik altijd nog schoon met oxi. Spoel ik soms na, soms ook niet...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.