Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer brouwen

Gestart door Jeroen 1973, 18-07-2015 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen 1973

Beste brouwers,

Donderdag wordt mijn eerste keer brouwen.

Gaarne reactie op het volgende recept.

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Blonde
Kenmerk                   :
Brouwdatum                : 23-7-2015
Biertype                  : Blond(e)
Aantal liters             : 12
Gewenst begin SG          : 1072 (7,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 68.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 20,42 liter
Maischdikte               : 4,17 l/kg
Maischwater               : 15,04 liter
Spoelwater                : 6,50 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 11 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 29 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               72,2 %         2851 gr        3 EBC                                                                     
Pale alemout                 15,6 %         615 gr         6 EBC                                                                 
Kristalsuiker                8,6 %          338 gr         0 EBC                                                                 
Tarwemout                    3,7 %          145 gr         3 EBC                                                             

Massa hop--------------------------------------------------------------
Saaz (CZ)          3,6 %     10 gr          6 Min.         2 EBU                                                                   
Amarillo           9,5 %     14 gr          90 Min.        30 EBU                                                                   

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander                                   2 gr           15 Min.                                                       

Opmerkingen     : -

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safale US-05

Opmerkingen     :

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Blonde Ché van Rhee
Stap 1: 63°C      30 Min.      4,2 l/kg
Stap 2: 72°C      40 Min.      4,2 l/kg
Stap 3: 78°C      1 Min.      4,2 l/kg

Ik zeg schiet er maar op daar kan ik alleen maar van leren ;D ;D

ik hoor graag wat er eventueel moet worden aangepast als het echt nodig is.

Alvast bedankt.

William

Weinig op het recept aan te merken. Het wordt een stevig blondje met een Belgische kruidige toets door de koriander.

De US05 gist houdt het redelijk neutraal van smaak. Bij hogere temperaturen (22-24°C) levert de US05 ook wat esters die niet zouden misstaan in dit bier.

De mix pilsmout/palemout zal weinig doen met de smaak en zou je kunnen vervangen door alleen pilsmout.

De hop is dominant Amarillo. Het zal de Saaz moeite kosten hier bovenuit te komen.

Ik zou het zo laten en lekker gaan brouwen.

wilbertd

6 minuten Saaz zal je tegenover die Amarillo inderdaad niet veel gaan proeven, maar wellicht geeft het net die fijne afdronk...
Een goede keuze die US05, een ongelooflijk sterk en betrouwbaar gist, inderdaad heel neutraal (wat een aanrader is voor een eerste brouw), zelf bij erg hoge temperaturen heb ik weinig esters mogen ontdekken.

(En stap 3 mag je achterwege laten).

Brouwen  :brouwen:

Jeroen 1973

Ik ga ervoor.

Mocht ik ergens niet uitkomen laat ik het wel weten.
Dank voor de reacties
 :proost:

joosting87

Succes en bovenal, veel plezier met het brouwen  :brouwen:

Het moet vooral leuk zijn en dat je er van geniet om het te doen!

Ansius

Hoe lang denk je nu dat de brouwdag duurt?
Misschien wel aardig om later aan te geven hoe lang je er werkelijk over hebt gedaan.

Plezier!

wilbertd

En laat even weten hoe hij smaakt :)

EvdBroek

Dit gaat een prima biertje worden.

Succes!

Jeroen 1973

Morgen is het zover,

Nog even een practisch vraagje.
Hop direct vanuit de vriezer in het wort of vanavond uit de vriezer halen?

William

Vanuit de vriezer. Eenmaal in het wort is het binnen 10 seconden op 100°C.

Jeroen 1973

Dank je william voor je snelle reactie,
Gelijk nog een vraagje, mijn suiker toevoegen bij maischen laatste 10 minuten of na hoofdvergisting opgelost toevoegen bij overhevelen. Wat adviseren jullie?

William

Alleen bij de zware bieren (startsg > 1085) voeg ik de suikers toe na de hoofdvergisting. In andere gevallen gewoon 10 minuten voor einde koken.

Jeroen 1973

Dank je voor je reactie.  ;D

William

Jeroen 1973

Komt goed.

Ik heb vanavond nog het  hele proces uitgeschreven in een stappenplan, zodat ik morgen niet teveel hoef na te denken ;D

En een paar biertjes van het blikbrouwen koud gezet voor wat sfeer tripeltje en een grand cru

Jacques

Citaat van: William op 22-07-2015  18:55 uVanuit de vriezer. Eenmaal in het wort is het binnen 10 seconden op 100°C.

Doe je dit ook met aangebroken verpakkingen? Worden die door jou geseald? Als er in de zak ijsvorming plaatsvindt wordt het doseren van de hop een stuk lastiger lijkt mij.

RienP

UIt persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat zelfs na bijna een jaar een geen ijsvorming op hop ontstaat. Bevat te weinig vocht denk ik.

bierfan

Hier ook geen ijsvorming. Sommigen liggen er al 2 jaar in.
Als je het er uit haalt merk je maar amper dat het bevroren is.

William

Citaat van: Jacques op 22-07-2015  23:14 uDoe je dit ook met aangebroken verpakkingen? Worden die door jou geseald? Als er in de zak ijsvorming plaatsvindt wordt het doseren van de hop een stuk lastiger lijkt mij.

Alles wordt drect weer gevacumeerd. Nooit ijs gezien. Ook niet bij niet-vacumeren trouwens ( als een zakje toch lek blijkt ondanks vacumeren).

Jeroen 1973

Zo net klaar met eerste brouwsel,

Begin sg was verwacht op 1072 en is 1071 geworden en exact op 12 ltr wort uitgekomen.
Gist geënt en nu maar wachten.

Nu tijd voor een grand cru ;D  :proost:

wilbertd

Citaat van: Jacques op 22-07-2015  23:14 uDoe je dit ook met aangebroken verpakkingen? Worden die door jou geseald? Als er in de zak ijsvorming plaatsvindt wordt het doseren van de hop een stuk lastiger lijkt mij.

Ik vouw de aangebroken zak dicht en draai er een tape omheen. Ook nog nooit ijs in de verpakking gevonden.

En proost Jeroen  :biersmile:, hier een eigen stout in het zonnetje.

Chilobrachys

Citaat van: wilbertd op 24-07-2015  18:07 uIk vouw de aangebroken zak dicht en draai er een tape omheen. Ook nog nooit ijs in de verpakking gevonden.

Hier ook geen ijs in aangebroken verpakkingen. Ik plak ze dicht (lucht er wel zo veel mogelijk uit persen) en dan doe ik ze in een ziplock zakje, ook erg handig omdat ik daarop kan schrijven hoeveel er nog in zit en wanneer deze geopend is.

Jeroen 1973

Nog even een vraagje,

Net mijn bier overgeheveld van mijn gistvat naar een mandfles zodat ik de gistkoek en een hoop schuim kwijt ben.
Ik heb gelijk even SG gemeten met een hydrometer.
Tot mijn verbazing is deze reeds 1014 terwijl de vergisting nog niet eens klaar is ca 2 bubbels per minuut voor overhevelen.

Na overhevelen is de vergisting ook direct doorgegaan iets minder enthousiast maar dat zal door het overhevelen komen denk.

Nu komt mijn vraag, kan het kwaad voor de kwaliteit van het bier dat de vergisting verder gaat dan de verpakking van safeale us 05 aangeeft dese geeft aan dat de vergisting tussen de 1024 en 1014 zal zijn.

Wat voor een effect op mijn bier heeft het als deze straks onder de 1010 komt?

Ook even een beetje geproefd en het bier smaakt nu al best goed  ;D

Gaarne reacties

wilbertd

Citaat van: Jeroen 1973 op 27-07-2015  18:41 uNu komt mijn vraag, kan het kwaad voor de kwaliteit van het bier dat de vergisting verder gaat dan de verpakking van safeale us 05 aangeeft dese geeft aan dat de vergisting tussen de 1024 en 1014 zal zijn.
Wat voor een effect op mijn bier heeft het als deze straks onder de 1010 komt?

Bij mij komt die US05 vaker uit op 1010, vaker 1010 dan erboven (maar dan brouw ik meestal ook iets minder zwaar bier).
In het algemeen; als je vergisting verder doorgaat blijft er minder suiker over, dus zal je bier wat minder zoet/ iets droger smaken. En een hogere vergistingsgraad dan de fabrikant opgeeft is ook niets vreemd.

Het klink er naar dat alles goed/voorspoedig verloopt  :biersmile:

Jeroen 1973

Het bier is nog steeds aan het nagisten dag 6.

Kan ik zelf de vergisting stoppen zodat mijn bier niet te droog wordt?

SG nu 1012.

;)

Vergelijkbare Topics (7)

12247

Gestart door Oscar

Reacties: 19
Gelezen: 8218

35227

Reacties: 2
Gelezen: 1218

6182

Reacties: 29
Gelezen: 7710

30301

Reacties: 14
Gelezen: 4496

27587

Reacties: 4
Gelezen: 1956

24760

Reacties: 47
Gelezen: 14993

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.