Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistingsfles niet volledig vullen

Gestart door errr, 10-07-2015 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

errr

Omdat ik erg nieuw ben in het brouwen van bier en ik het antwoord op het forum niet terug kon vinden zit ik met de volgende vraag ten aanzien van een gistingsfles.  Is het een bezwaar (of nadelig voor het eindresultaat) om een gistingsfles niet volledig te vullen tijdens het vergisten. Dus bijvoorbeeld halfvol?

Als dat geen bezwaar vormt dan lijkt het mij gunstiger om nu meteen een grotere fles aan te schaffen, omdat ik mogelijk in de toekomst grotere hoeveelheden wil gaan brouwen.

steven.bollion

Het is beter om je gistingsvat niet te hoog te vullen: je wort zal schuim beginnen maken waardoor je volume tijdelijk even toeneemt. Veel plezier met je nieuwe hobby!

errr

Bedankt voor je reactie Steven. Eigenlijk was ik op zoek naar een ander antwoord omdat ik de gistingsfles op de groei wil aanschaffen vroeg ik me af of het een bezwaar is deze slechts halfvol te vullen? Dan laat ik dus meer ruimte vrij dan eigenlijk nodig is voor het gistingsproces.

EvdBroek

Zoals Steven hier boven al aangeeft MOET je gistingsfles voldoende groot zijn voor de vergisting. Je kunt een gistingsfles voor de hoofdvergisting niet helemaal vullen want dan komt het er vanzelf door je waterslot uit. Je hebt minimaal 1/3 deel van de inhoud nodig als vrije kopruimte t.b.v. het gistingsproces.

Overigens is dit onderwerp al heeeeeeeeeeeel vaak ter sprake geweest op het forum

Succes met brouwen

EvdBroek

Citaat van: errr op 10-07-2015  13:37 uBedankt voor je reactie Steven. Eigenlijk was ik op zoek naar een ander antwoord omdat ik de gistingsfles op de groei wil aanschaffen vroeg ik me af of het een bezwaar is deze slechts halfvol te vullen? Dan laat ik dus meer ruimte vrij dan eigenlijk nodig is voor het gistingsproces.
Halfvol is dus geen enkel probleem, dit vult zich tijdens het gisten met koolzuur

wilbertd

Citaat van: errr op 10-07-2015  13:37 uBedankt voor je reactie Steven. Eigenlijk was ik op zoek naar een ander antwoord omdat ik de gistingsfles op de groei wil aanschaffen vroeg ik me af of het een bezwaar is deze slechts halfvol te vullen? Dan laat ik dus meer ruimte vrij dan eigenlijk nodig is voor het gistingsproces.
Zoals Steven zegt; bij een gistvat is het aan te raden minimaal 30% kopruimte over te laten i.v.m. het schuimen van bepaalde soorten gist.

50% kopruimte is geen enkel probleem, zodra je jong bier aan het vergisten slaat ontstaat er een koolzuur-deken die je jong bier afdekt, een flink grote kopruimte is dus geen enkel probleem.
Ik vergist wel vaker 15 liter in een 30 liter vat.

(Tenzij je je bier gaat 'cold-crashen' dan zou er theoretisch meer kans zijn op zuurstof opname).

[edit] Ah, EvdBroek typte tegelijkertijd een antwoord  :) [/edit]

errr

Bedankt voor de reacties. Het is voor mij duidelijk. :)

Waarschijnlijk heb ik tijdens mijn zoekopdrachten op het forum omgekeerd gedacht waardoor het geen resultaat opleverde...

apschenk

Ik wil graag 8 liter bier brouwen in een 31 liter gistvat zou dit problemen kunnen geven?

EvdBroek

Nee waarom zou dit een probleem zijn?

Vergelijkbare Topics (7)

22949

Reacties: 4
Gelezen: 2126

27891

Reacties: 6
Gelezen: 3287

5229

Reacties: 23
Gelezen: 8963

42197

Reacties: 29
Gelezen: 3636

17375

Gestart door John

Reacties: 28
Gelezen: 10207

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.