Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging tot moutbrouwen

Gestart door Olaf V, 08-07-2015 15:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Olaf V

Goedemiddag,

Binnenkort wil ik gaan beginnen met mijn eerste moutbrouwsel. Nog wel in het klein en met de BIAB-methode.
Voor mijn (eigen) recept heb ik gebruik gemaakt van BrouwHulp en deze site: http://biabcalculator.com/.

Dit is mijn recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA poging 1
Brouwdatum28-05-2015
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume6,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)60 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
9,80 lWater uit Zutphen0,26 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,588 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96,9 %
0,051 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.6,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCascadepellets5,9%60 min.32,6 IBU
19,8 gCascadepellets5,9%20 min.21,6 IBU
12,0 gCascadepellets5,9%koudhop0,0 IBU
10,0 gCascadepellets5,9%0 min.5,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
4,0 gSafale American (US-05)bovengist

De gegevens van de calculator:

Brew in a Bag (BIAB) Calculator
 Recipe Parameters
Units     Metric
Grain Bill  1,639 Kilograms
Grain Temp  21 Celsius
Batch Size  6 Liters
Mash Temp  64 Celsius
Boil Time  60 Minutes
 System Variables
Kettle Size  12 Liters
Trub  0,9475 Liters
BoilOff Rate  2,3 Liters/Hour
Grain Absorption  0,375525 Liters/Kilograms of grain
 Output
Total Water Needed 9.86 Liters
Strike Water Temp 65 Celsius
Total Mash Volume 10.96 Liters
PreBoil Wort 9.25 Liters
PostBoil Wort 6.95 Liters
Into Fermenter 6.00 Liters

Op en/of aanmerkingen, tips en suggesties zijn welkom. :)

Groeten,
Olaf

P.S. Die 0,26 liter spoelwater kreeg ik niet weg maar ik ga dus niet spoelen.

JeroenLin

Ziet er heel logisch uit hoor! Spoelwater was het eerste wat me opviel maar dat ga je dus niet doen zeg je al ;-). 6 l/kg is wel heel dun maar zou theoretisch volgens mij prima moeten kunnen werken!

Verder zou je best 60 minuten kunnen maischen in de eerste stap in plaats van 75. 64 graden wordt trouwens wel flink droog. Ik zou overwegen om 2 graden hoger te gaan zitten bijvoorbeeld.

Je Cascade gift op 20 minuten zou ik persoonlijk iets later toevoegen voor meer aroma. Hoe later je toevoegt, hoe meer aroma (en ook hoe minder IBU's, maar dat is een kwestie van meer toevoegen ;-)). Zelf probeer ik met een IPA vaak een gift te geven op 15, 10, 5 en 0 minuten (vlamuit).

Succes! Gaat vast wat moois worden  :proost:

Marcel_k

60 minuten, 67 graden.
Succes.

steven.bollion

Ga naar 67 Celsius, dan heb je zowel nog beta als alfa-amylases: een mooi compromis tussen volmondigheid en droogheid.

Jacques

Citaat van: JeroenLin op 08-07-2015  17:19 u64 graden wordt trouwens wel flink droog. Ik zou overwegen om 2 graden hoger te gaan zitten bijvoorbeeld.

Maischen bij 64 ºC wil niet per definitie zeggen dat je een droog bier krijgt.  Dat ligt ook aan de zwaarte van het wort, de gebruikte gist, de vergistingstemperatuur, het gebruik van brouwzouten, de hoeveelheid iso-alfazuren in het bier en de storting. In dit geval zit er 3% crystal mout in de stort. Echt droog bier wordt dit niet.
Neemt niet weg dat 2 graden hoger gaan zitten een goed advies is om de volmondigheid te verhogen.

Olaf V

Bedankt voor de reacties. :)

Ik heb mijn recept een beetje aangepast, hier is ie.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA poging 1
Brouwdatum28-05-2015
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume6,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)69 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
9,80 lWater uit Zutphen0,26 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,588 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96,9 %
0,051 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC3,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.6,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCascadepellets5,9%60 min.32,6 IBU
10,0 gCascadepellets5,9%20 min.10,9 IBU
10,0 gCascadepellets5,9%15 min.8,7 IBU
10,0 gCascadepellets5,9%10 min.6,5 IBU
10,0 gCascadepellets5,9%5 min.5,4 IBU
12,0 gCascadepellets5,9%koudhop0,0 IBU
10,0 gCascadepellets5,9%0 min.5,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
4,0 gSafale American (US-05)bovengist

De eerste maischstap heb ik op 67º gezet voor een uur en ik heb nog wat hopgiften toegevoegd op 15, 10 en 5 minuten.
Zondag waarschijnlijk brouwen. :brouwen:

Groeten,
Olaf

RienP

Ziet er goed uit. Voor nog meer hoparoma kun je de koudhop nog verdubbelen (of nog meer) als je nog hop over hebt.

joosting87

Citaat van: RienP op 09-07-2015  11:08 uZiet er goed uit. Voor nog meer hoparoma kun je de koudhop nog verdubbelen (of nog meer) als je nog hop over hebt.

Goed punt. Dat viel me ook direct op. Je gaat nu 2 g/L koudhoppen. Kan makkelijk naar 3 of 4 g/L. Ik had eerst ook 2 g/L en dat is toch niet zo veel.

Olaf V

Dan ga ik de koudhop ophogen naar 25 gram. Maak ik er een lekker hopbommetje van. :)

Groeten,
Olaf

Olaf V

Nog even een vraagje.

Ik heb even proef gedraaid met mijn schijvenmolen. Erg lastig om dit ding goed af te stellen. Er komt poeder uit of, na een beetje bijstellen, hele korrels. Ik had dus beter 50 euro meer uit kunnen geven voor een walsenmolen. Maar goed, ik zal het voorlopig even met dit ding moeten doen.

Nu is mijn vraag: is er met het resultaat op onderstaande foto te brouwen? (Biab)

Groeten,
Olaf

Marcel_k

Citaat van: Olaf V op 11-07-2015  14:17 uIk heb even proef gedraaid met mijn schijvenmolen. Erg lastig om dit ding goed af te stellen. Er komt poeder uit of, na een beetje bijstellen, hele korrels. Ik had dus beter 50 euro meer uit kunnen geven voor een walsenmolen. Maar goed, ik zal het voorlopig even met dit ding moeten doen.
Ja, dat gevoel herken ik wel, ja :-|
Zo grof zal wel lukken hoor, alhoewel het rendement wat lager zal zijn. (Ik weet niet precies, 5% of zo?)
Je kunt de hoeveelheid graan iets ophogen om dat te compenseren.
Vorige keer had ik het juist erg fijngemalen. Dat vond ik voor de bierstijl (een dubbel) toen geen probleem.

Jacques

Citaat van: Olaf V op 11-07-2015  14:17 uNog even een vraagje.

Ik heb even proef gedraaid met mijn schijvenmolen. Erg lastig om dit ding goed af te stellen. Er komt poeder uit of, na een beetje bijstellen, hele korrels. Ik had dus beter 50 euro meer uit kunnen geven voor een walsenmolen. Maar goed, ik zal het voorlopig even met dit ding moeten doen.

Nu is mijn vraag: is er met het resultaat op onderstaande foto te brouwen? (Biab)

Ja hoor, daar is mee te brouwen. Als je geen hele korrels hebt in het schrootsel is het goed.

Olaf V

Iedereen die gereageerd heeft, bedankt.

De eerste brouwdag zit erop en ik ben tevreden. :)
Ik ben zo'n 4 á 5 uur bezig geweest. Een mooie besteding van een zondagmiddag.
Uiteindelijk 6 liter in de carboy terecht gekomen, precies zoals berekend. De SG zat ook mooi in de buurt van de beoogde 1060, namelijk 1056.
Niet slecht voor een eerste keer vind ik. :)

Oscar

Citaat van: Olaf V op 12-07-2015  17:52 uUiteindelijk 6 liter in de carboy terecht gekomen,

Dat is mooi. Maar 6 liter is ± 18 flesjes bier. Dat is nog geen kratje vol. Met een beetje zin is dat in 1 - 1,5 week op  :biersmile: :proost: (zeker als er vrienden meedrinken) voor het volgende brouwsel maar meteen opschalen. ;)

Olaf V

Die opschaling komt er vanzelf wel een keer maar nu nog even niet, er zijn wat praktische bezwaren. Maar voorlopig ben ik wel tevreden met 6 liter. Zo heel veel drink ik niet en ik heb ook geen vrienden die constant mijn bier opdrinken. En het volgende brouwsel gaat in de pan zodra dit op fles zit. Ik kan natuurlijk ook nog high-gravity gaan brouwen, heb ik vanzelf weer wat meer. :)

Groeten,
Olaf

bierhenkie

Citaat van: Oscar op 13-07-2015  13:58 uDat is mooi. Maar 6 liter is ± 18 flesjes bier. Dat is nog geen kratje vol. Met een beetje zin is dat in 1 - 1,5 week op  :biersmile: :proost: (zeker als er vrienden meedrinken) voor het volgende brouwsel maar meteen opschalen. ;)
Bovendien hou je zo ongeveer 5 liter over. De verliezen in kleine brouwsels zijn verhoudingsgewijs veel groter dan bij een wat groter brouwsel.

Olaf V

Vandaag gebotteld want de SG was al een paar dagen 1008.
18 flesjes en een beetje heb ik er uit gehaald. Dat beetje wilde ik opdrinken maar dat was niet echt smakelijk, bitter met zoet.
Voor de bottelsuiker er bij ging had ik na de SG-bepaling al even kunnen proeven en dat smaakte en rook gelukkig al goed, lekker hoppig.

Het is nog even een paar weken wachten tot ik het eerste flesje kan open trekken maar tot zover ben ik wel tevreden.

Volgend weekend weer een ander brouwsel maken als er niks tussen komt, waarschijnlijk een high-gravity Pale Ale.

Groeten,
Olaf

mbroek

Citaat van: Olaf V op 28-07-2015  18:45 uVandaag gebotteld want de SG was al een paar dagen 1008.
18 flesjes en een beetje heb ik er uit gehaald. Dat beetje wilde ik opdrinken maar dat was niet echt smakelijk, bitter met zoet.
Voor de bottelsuiker er bij ging had ik na de SG-bepaling al even kunnen proeven en dat smaakte en rook gelukkig al goed, lekker hoppig.

Zo'n "beetje" doe ik altijd in een pet flesje en als de hergisting goed op gang komt dan merk je dat wel aan dat flesje. Soms een beetje druk aflaten (na een paar dagen) en na een week of zo proeven.

Vergelijkbare Topics (7)

41430

Reacties: 11
Gelezen: 1376

28259

Reacties: 25
Gelezen: 9508

4440

Reacties: 20
Gelezen: 7954

15765

Reacties: 9
Gelezen: 2584

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.