Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Magrove Jack's Belgian Ale gist bij hoge temperatuur ontembaar

Gestart door JBL, 06-07-2015 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Het zeer warme weer in de afgelopen dagen was bij uitstek geschikt om de Mangrove Jack Belgian Ale gist - met een aanbevolen vergistingstermperatuur tussen 26 en 32 ºC -  optimaal tot zijn recht te laten komen. Die kans heb ik dan ook niet laten lopen.
Bij 17 liter wort met een begin sg van ergens tussen de 1075 en 1080 (bij benadering, want in mijn enthousiasme ben ik vergeten echt te meten) heb ik twee zakjes van 10 gram gevoegd.
Riant dus, en dat heb ik geweten, donderdagavond het gist toegevoegd in een vergistingsvat met riante kopruimte (17 liter benut in een 25 liter vat).
Toen ik vrijdagavond uit mijn werk kwam, moest ik even slikken: het rode dopje van mijn waterslot lag op de grond in en plakkerig plasje schuim,  mijn waterslot was een plakkerige klont geworden en de spetters zaten op de muur. Het gist moet vrijdag overdag onvoorstelbaar te keer zijn gegaan.

Ik heb alles schoongemaakt en waterslot vervangen. Sindsdien gaat het er rustiger aan toe, inmiddels steeds langzamer.
Ben benieuwd naar het eind SG.
Ik hoop overigens dat ik geen infectie opgelopen heb.
Iemand een vergelijkbare ervaring?

wilbertd

Ha, een onstuimig biertje.
Dat wordt vast een lekker fruitig biertje. :biersmile:

Zolang de druk uitwaarts is en niet inwaarts loop je weinig kans op infectie.
Gewoon niet te veel meer aan rommelen dan komt het allemaal goed.
Bij mij heeft het nog nooit tot aan het plafond gezeten, maar ook ik heb wel eens een kleine overstroming gehad. :)

Maran

Ik heb deze gist ook geënt zaterdag... Was binnen een uur flink aan het borrelen maar bleef keurig in het vat. Heeft iemand enig idee hoe lang het gisten ongeveer doorgaat?
Het was ca. 25 L, twee zakjes gist en een begin SG van 1060... moet een Saison worden.
En wat als de temperatuur tijdelijk onder de 26 graden valt? :weetniet:

Jacques

Citaat van: Maran op 06-07-2015  22:40 uIk heb deze gist ook geënt zaterdag... Was binnen een uur flink aan het borrelen maar bleef keurig in het vat. Heeft iemand enig idee hoe lang het gisten ongeveer doorgaat?
Het was ca. 25 L, twee zakjes gist en een begin SG van 1060... moet een Saison worden.
En wat als de temperatuur tijdelijk onder de 26 graden valt? :weetniet:

Hoe meer gist je ent des te sneller en heftiger de vergisting zal gaan. Dat zelfde geldt voor de vergistingstemperatuur. Hoe hoger, des te sneller.

Op dit moment loopt bij mij een test om te kijken naar de vergistingsgraden van een aantal Mangrove Jack's gisten. De M27 Belgian Ale is de enige gist die na 18 dagen nog activiteit laat zien. De vergistgingtemperatuur is wel een stuk lager dan bij jou. Ik ben begonnen bi 18,4 ºC en inmiddels staat het bier sinds 4 dagen bij 19,5 ºC. De vergistingsgraad heb ik nog niet bepaald. Maar zo te merken heeft deze gist niet een hoge vergistingstemperatuur nodig.

JBL

Update:
Inmiddels staat het geheel 15 dagen in het vergistingsvat en de vergisting is nog steeds gaande. Na het zeer heftige begin op dag 2 werd het rustiger. Een paar dagen geleden 6 tot 7 blubjes per 10 minuten. Vanochtend echter weer even 10 blubjes in 10 minuten. Veklaring??

Dus ook bij vergisten bij hoge temperaturen (aanvankelijk 28/29ºC , na een week gemiddeld 25/26ºC ) en gebruik van een riante hoeveelheid (2 zakjes op 17 liter met geschat begin sg van 1075/1080) is het een behoorlijke doorbijter. Ik hoop dat er niets anders aan de hand is...

EvdBroek

Citaat van: JBL op 18-07-2015  11:35 uUpdate:
Inmiddels staat het geheel 15 dagen in het vergistingsvat en de vergisting is nog steeds gaande. Na het zeer heftige begin op dag 2 werd het rustiger. Een paar dagen geleden 6 tot 7 blubjes per 10 minuten. Vanochtend echter weer even 10 blubjes in 10 minuten. Veklaring??

Dus ook bij vergisten bij hoge temperaturen (aanvankelijk 28/29ºC , na een week gemiddeld 25/26ºC ) en gebruik van een riante hoeveelheid (2 zakjes op 17 liter met geschat begin sg van 1075/1080) is het een behoorlijke doorbijter. Ik hoop dat er niets anders aan de hand is...

Ik heb een tripel gebrouwen met de Belgian Ale, de vergisting heeft bij mij een week op 26.5 graden gestaan. Daarna overgeheveld naar een mandfles bij kamertemperatuur en toen 2 weken later gebotteld.
Eén zakje was voor mij voldoende voor 20 liter. Ik weet alleen het begin SG zo niet meer.

JBL

Citaat van: EvdBroek op 18-07-2015  16:13 uIk heb een tripel gebrouwen met de Belgian Ale, de vergisting heeft bij mij een week op 26.5 graden gestaan. Daarna overgeheveld naar een mandfles bij kamertemperatuur en toen 2 weken later gebotteld.
Eén zakje was voor mij voldoende voor 20 liter. Ik weet alleen het begin SG zo niet meer.

Interessant! Hoe smaakt(e) die tripel?
Eind sg? Alcoholpercentage? Hoeveel suiker toegevoegd voor koolzuur op fles? Was dat voldoende?

DeMonnick

Heb er al een paar bieren mee gebrouwen; is eigenlijk een beetje een saison gist en geeft een licht zuurtje af aan het bier, gist in de meeste gevallen zeker 14 dagen door en haalt de 1.000!

Jacques

Citaat van: DeMonnick op 18-07-2015  22:29 uHeb er al een paar bieren mee gebrouwen; is eigenlijk een beetje een saison gist en geeft een licht zuurtje af aan het bier, gist in de meeste gevallen zeker 14 dagen door en haalt de 1.000!

De M27 Belgian Ale is niet een beetje een saison gist. Het is een echte saison gist met het daarbij behorende smaakprofiel.

DeMonnick

Oke Jaques, je hebt natuurlijk gelijk, het woord beetje heb ik bewust een beetje uit zijn verband getrokken omdat de fabrikant de gist wegzet als een Belgian Ale gist, en je moet echt goed het zakje lezen om te zien dat het hier om een saison gist gaat.

EvdBroek

Citaat van: JBL op 18-07-2015  17:16 uInteressant! Hoe smaakt(e) die tripel?
Eind sg? Alcoholpercentage? Hoeveel suiker toegevoegd voor koolzuur op fles? Was dat voldoende?
Het was vooral een behoorlijk zoet bier met veel hogere alcoholen. Dat is de reden dat ik de tripel die ik vorige week heb gebrouwen met deze gist nu op een wat lagere temperatuur laat vergisten (op 25gr). Eind SG heb ik zo niet opgeschreven in mijn boekje. Er was voldoende koolzuur bij 6 g/l suiker.

Ik denk dat het wel een andere gist is dan de Belle Saison.

JBL

Citaat van: DeMonnick op 19-07-2015  00:39 uen je moet echt goed het zakje lezen om te zien dat het hier om een saison gist gaat.

Daaronder staat in geprononceerde letters 'Suited to make other Belgian styles including quadruple to 14% abv'. Dat zal toch wel ergens op gebaseerd zijn...

Citaat van: EvdBroek op 19-07-2015  09:06 uHet was vooral een behoorlijk zoet bier met veel hogere alcoholen.
Ik denk dat het wel een andere gist is dan de Belle Saison.

Ook op basis van deze ervaring verwacht ik dat dit gist veelzijdiger is dan de gangbare saisongisten.
Ben benieuwd. Ik moet nog even geduld hebben, want hij is nog steeds actief (dag 17 inmiddels).
Ik ging voor een niet al te zware Belgische donkere. Zou nu zomaar een quadrupel kunnen worden...  :nut:

JBL

Dilemma:
Inmiddels dag 21 en nog steeds meer dan 5 bubbels (of liever: bubbelserietjes) per 10 minuten. De tijd tussen twee bubbels varieert. Soms tweeëneenhalve minuut ertussen, maar dan even later weer anderhalve minuut. Gemiddeld dus 6 à 7 per 10 minuten. (@Jacques: ik heb - tegen al mijn verwachtingen in - jouw 18 dagen-record voor dit gist gebroken ;-)

De temperatuur houd ik nog even hoog (circa 26 ºC).
Op de bodem ligt een aardige laag dode gistcellen van een zo'n 8 mm:

Het schuim is volgens mij weg, maar ik zie een rare witte streep/onderbreking in het bier iets onder de oppervlakte:

Iemand een idee wat dat is?

SG heb ik niet gemeten omdat ik het vergistingsvat (zonder kraantje) zo lang mogelijk dicht wil houden.

Wat nu te doen?
Wachten met bottelen, met risico op nog heel lang doorgaan, autolyse gistcellen, geen of te weinig alcohol over voor hergisting op fles.
Of vanavond gewoon gaan bottelen?  :weetniet:
Drie weken vind ik wel mooi...

Brouwers

SG meten en over 2 dagen nogmaals. Kan maar zo zijn dat het gebubbel rest koolzuur is wat langzaam vrij komt.
Als je een wijndief of zo gebruikt dan verstoor je het koolzuur deken niet te veel wanneer je rustig te werk gaat.

Maran

Bij mij staat een Saison nu met de M27 al drie weken te gisten. Tel nu ongeveer een bubbel per 5 min. Ik heb geen haast en wil vooral niet dat er straks flesjes knappen. Kan het kwaad als hij nog langer blijft staan voor dat ik ga bottelen? Hij moet echt niet meer bubbelen toch? Hij ruikt wel super by the way!

JBL

Citaat van: Maran op 25-07-2015  13:48 uBij mij staat een Saison nu met de M27 al drie weken te gisten. Tel nu ongeveer een bubbel per 5 min. Ik heb geen haast en wil vooral niet dat er straks flesjes knappen. Kan het kwaad als hij nog langer blijft staan voor dat ik ga bottelen? Hij moet echt niet meer bubbelen toch? Hij ruikt wel super by the way!

Hij mag best nog wel wat bubbelen. Dat kan eerder gemaakt koolzuur zijn dat vrijkomt, of consequentie van veranderingen in omgevingstemperatuur. Velen hier hanteren een grens van 1 bubbel per 2 minuten. Meer bubbels: navergisting is nog bezig. Minder bubbels (zoals bij jou): in principe kun je bottelen.

Ik had tot gisteren nog 6 à 7 bubbels per 10 minuten. Vandaag (23 dagen na start vergisting) zat ik voor het eerst op 4 à 5 bubbels per 10 minuten.
Omdat ik het risico op autolyse zoveel mogelijk wil beperken en omdat het buiten toch hopeloos weer is, heb ik de stoute schoenen aangetrokken, overgeheveld naar bottelvat en gebotteld.
Mijn eind sg was 1001/1002.
Met een begin sg ergens tussen 1075 en 1080 beteken dat een schijnbare vergistingsgraad van 97/98%. Hij is dus stevig doorvergist!
Alcoholpercentage zo rond de 10%.
Mijn eerste smaakimpressie: een zeer droog biertje (droog mondgevoel na doorslikken), mooi bittertje, licht zoet, weinig esters, aangename mout- en broodsmaak (wellicht door steepen melanoidin en biscuitmout), alcohol goed verborgen. Geen doordrinker, maar een echt degustatiebier. Interessante quadrupel. Veelbelovend!
Daar hoort natuurlijk een mooie schuimkraag bij. Ik heb ruim 7 gram suiker per liter toegevoegd voor hergisting op fles.

Maran

Bedankt! Dan gaan we morgen aan de slag met 2x 25 L Saison.

JBL

Citaat van: Maran op 25-07-2015  14:42 uBedankt! Dan gaan we morgen aan de slag met 2x 25 L Saison.

Succes! :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

26865

Gestart door orangeloo

Reacties: 31
Gelezen: 13828

18597

Reacties: 7
Gelezen: 4058

41865

Reacties: 95
Gelezen: 10863

8202

Reacties: 11
Gelezen: 4338

33381

Reacties: 3
Gelezen: 2013

21186

Reacties: 15
Gelezen: 9690

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.