Platenkoeler doorspoelen met loogoplossing en niet zelf-aanzuigende pomp

Gestart door JAS, 04-07-2015 23:22 u

Vorige topic - Volgende topic

JAS

Beste mensen,

Ik zit met een klein en praktisch vraagje.
Ik wil mijn platenkoeler doorspoelen met een 2% loogoplossing. Ik heb een 12V solarpompje, het bekende model die meerderen hier hebben. Nu is die pomp niet zelfaanzuigend. Hoe zorg ik er voor dat ik de circulatie veilig op gang krijg? Met de mond eerst de vloeistof aanzuigen tot deze in het pompje zit, waarna ik hem aan kan zetten zodat hij kan beginnen met pompen?  Dit lijkt me niet veilig aangezien loog heftig spul is, en ik geen spetters of dampen in mijn mond wil krijgen.  :echtboos:

Hoe doen jullie dat? Wat ook een optie is om eerst de circulatie met alleen water op gang te brengen, waarna je daarna een extra concentreerde oplossing toevoegt, zodat eindhoeveelheid wel op 2% uitkomt. Hierbij is er minder risico in contact komen met de loog..

Er is vast iemand die hier ervaring mee heeft. Wie kan me verlichten? :groots:

Sander van Dijk

Als je een pan of een bottelemmer met een kraan hebt kun je het pompje wat lager dan de pan zetten en dan hoef je niet aan te zuigen.
Als je met een hevel werkt kun je de slang en de hevel volledig vullen met water. Als je de slang dan lager dan de pan houdt gaat het ook vanzelf stromen.

DenMaarten

Ik zet een pan op de kookplaat met een afgemeten hoeveelheid water erin. Sluit de pomp en koeler aan en begin met rondpompen van het water. Gewoon aanzuigen dus.  Daarna kan ik de loog rustig toevoegen en de temperatuur regelen :)

bert braadslee

Citaat van: DenMaarten op 05-07-2015  09:12 uIk zet een pan op de kookplaat met een afgemeten hoeveelheid water erin. Sluit de pomp en koeler aan en begin met rondpompen van het water. Gewoon aanzuigen dus.  Daarna kan ik de loog rustig toevoegen en de temperatuur regelen :)

Werkt heel goed tot je pomp heel even niet meer aanzuigt (om wat voor reden dan ook). Mag je loog gaan aanslurpen.
 :o

DenMaarten

Citaat van: bert braadslee op 05-07-2015  11:37 uWerkt heel goed tot je pomp heel even niet meer aanzuigt (om wat voor reden dan ook). Mag je loog gaan aanslurpen.
 :o

Tsja, dat moet je inderdaad dan niet doen  :-\

Maar ik gebruik deze methode al jaren: voor en na het brouwen spoelen met OXI of PBW en ca twee keer in het jaar met 2% loog. Ik heb er nog nooit een enkel probleem mee gehad. Moet wel zeggen dat ik met een soort lijmklem de siliconen slangen in de pan vast zet. Nadat het pompen is gestart pas de chemicaliƫn toevoegen.

Let inderdaad op, ook al is OXI en of PBW geen natronloog: nooit opnieuw proberen aan te zuigen. Gooi desnoods alles weg en nadat je goed gespoeld hebt opnieuw vullen met water en opnieuw beginnen. 2% Loog wil je zeker niet in je mond, maar ook niet in je ogen! Altijd opletten geblazen  :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.