Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pikkerige plakbende met DME (moutextractpoeder)

Gestart door Woozl, 23-06-2015 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Woozl

Hoe bewaren jullie je DME (voor een starter of opkweken)?

Ik word elke keer gek van de pikbende als ik weer een beetje uit de zak schenk.
Eerst stuift het het hele aanrecht vol, en vervolgens blijft er iets hangen aan de opening, zodat die de volgende keer weer plakt. >:(

Paulus

William

Bij aanschaf direct uit het zakje storten in een luchtdicht afsluitbaar trommeltje en daarin bewaren. Met een droge lepel uit dit trommeltje scheppen levert de minste plakzooi.

Herman

Toen ik het nog gebruikte woog ik het direct af in boterhamzakjes, knoop er in. Klaar voor gebruik. 40 of 50 g per zakje. Tegenwoordig gebruik ik liever Horizon gerstemoutstroop, vind ik net even makkelijker.

seed7

In van die turkse/griekse yoghurt emmertjes.

Ingo

homoeccentricus

Ik laat gewoon een zak open  staan in de kelder en klop er stukken af met een hamer.

Joost81

Ik bewaar het in zo'n voorraadpot van de Ikea, daar zijn verschillende maten van.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50213546/

Jacques

In een goed afsluitende Curver vershouddoos van 2,5 liter. Met een grote lepel schep ik het moutextractpoeder uit de doos.

Dirtbag

bert braadslee

Samengevat:
Elk afsluitbaar recipiƫnt.
 ;)

Woozl

Heb de nieuwe zak al in een IKEA weckpot zitten ;) ;D

Davester

Citaat van: Joost81 op 24-06-2015  12:21 uIk bewaar het in zo'n voorraadpot van de Ikea, daar zijn verschillende maten van.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50213546/

ah, weer iets op de verlanglijst :P

brouwerwaldonk

Ik hou het heel simpel.
Voor een volgende starter bewaar ik een beetje kokend wort van het huidige brouwsel in flessen met een kroonkurk erop.
Blijft een heel jaar lang goed mits de fles tot de rand gevuld werd.
Altijd onmiddellijk steriel wort ter beschikking met een correcte pH, gewoon een beetje verdunnen met water tot 1040.

Davester

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-04-2019  15:52 uIk hou het heel simpel.
Voor een volgende starter bewaar ik een beetje kokend wort van het huidige brouwsel in flessen met een kroonkurk erop.
Blijft een heel jaar lang goed mits de fles tot de rand gevuld werd.
Altijd onmiddellijk steriel wort ter beschikking met een correcte pH, gewoon een beetje verdunnen met water tot 1040.

Clever idee, staat genoteerd bij ons  :biersmile:

Sander00

Citaat van: Herman op 23-06-2015  20:44 uToen ik het nog gebruikte woog ik het direct af in boterhamzakjes, knoop er in. Klaar voor gebruik. 40 of 50 g per zakje. Tegenwoordig gebruik ik liever Horizon gerstemoutstroop, vind ik net even makkelijker.

Is dit ook geschikt om een giststarter mee te maken, SG van 1040 en koken?
Zijn er meer die dit doen?

hobbybob

Ik niet meer sinds kort volg ik de weg van brouwerwaldonck

Het beste bier brouw jezelf

Koen S

Citaat van: Sander00 op 10-04-2019  18:22 uIs dit ook geschikt om een giststarter mee te maken, SG van 1040 en koken?
Ja hoor, al jaren. Een goed afsluitende pot zoals je al las. Een erlenmeyer, droge lepel. Eerst DME erin en dan het water. 10 g/100 ml. Even koken op het gasvuur, laatste minuutje 2 g gistvoeding erbij. Dan afkoelen in koud water. Gist erbij en op de roerder. 👍

tdp

Ben ook over naar de gerstemoutstroop van Horizon, te verkrijgen bij de betere biologische supermarkt of gezondheidswinkel.

dirk

Citaat van: hobbybob op 10-04-2019  19:45 uIk niet meer sinds kort volg ik de weg van brouwerwaldonck

Ik heb altijd nog last van 'verliezen' na het afkoelen, samen met het opgevangen wort wat nog uit de moutkorf lekt, heb ik altijd nog ca. 1 liter wort over. Deze kook ik op en vul deze af in voorverwarmde bokalen. Nooit een tekort aan kweekwort gehad, dat potje horizon moutstroop wordt alleen ingezet om eventuele kweekwort te corrigeren naar 1040.

Waldonk methode dus.

Silky

Jacques

Citaat van: Sander00 op 10-04-2019  18:22 uIs dit ook geschikt om een giststarter mee te maken, SG van 1040 en koken?

Ja. Ligt ook aan de grootte van de starter. Voor een grote starter gebruik ik moutextractpoeder.

Vergelijkbare Topics (7)

24080

Reacties: 13
Gelezen: 4503

30835

Gestart door leo18

Reacties: 2
Gelezen: 2017

777

Gestart door Wimke

Reacties: 2
Gelezen: 4693

20-11-2002 10:54 u
door Wimke
13772

Reacties: 37
Gelezen: 14349

30127

Reacties: 11
Gelezen: 3328

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.