Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel met zoethout

Gestart door Kokkebil, 10-06-2015 14:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ben van plan een quadrupel te gaan brouwen (4 stokjes eerst een week laten trekken en toen een paar uur gekookt) 30 liter. Ik wil dit combineren met karweizaad, komijn en koriander. Is dit een goed plan en hoeveel zou ik per soort kunnen gebruiken voor 30 ltr?

bert braadslee

Waarom karwijzaad en komijnzaad? Het palet van beiden ligt heel dicht bij elkaar. Karwij geeft een iets anijzigere smaak.
Misschien handiger om met komijnzaad, korianderzaad en anijszaad te werken, dan kan je de afzonderlijke smaken beter sturen.
Hoeveelheden qua komijn, karwij (en anijs) weet ik niet.
Koriander is met 0.5 gram / liter wel genoeg.
 :brouwen:

William

In een tripel heb ik goede ervaringen met 0,25 g karwijzaad/l en 0,5 g korianderzaad/l (86 punten op laatste ONK) gedurende laatste 10 minuten koken. In een quadrupel zou het denk ik 25% tot 50% meer kunnen zijn.

Kokkebil

Gisteren deze quadrupel gebrouwen 30 ltr.
SG 1092.

10 ltr. geënt met ca. 700 ml slurry Wyeast 1214 van 12-11-2014.
20 ltr. geënt met ca. 1200 ml slurry Wyeast 1762 van 9-10-2014.
Gisteren om 17.00 uur de gist erbij.
Geen giststarter gemaakt,wel daags tevoren uit de koelkast gehaald.

Deze slurry is natuurlijk al wat ouder.

Nu staat de 1762 al volop te gisten,maar de 1214 doet nog niks.
Moet ik me zorgen maken of is de 1214 gewoon wat trager?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 12-06-2015  13:06 uGisteren deze quadrupel gebrouwen 30 ltr.
SG 1092.

Geen giststarter gemaakt, wel daags tevoren uit de koelkast gehaald.

Nu staat de 1762 al volop te gisten, maar de 1214 doet nog niks.

Niet alle gisten zijn even snel. Ligt ook aan de bewaaromstandigheden. Uit jouw bericht blijkt niet of de vermelde data betrekking hebben op de oorspronkelijke Wyeast verpakking of de slurry. Als het gaat om de slurry dan is deze bejaard te noemen... Dan is het niet vreemd dat de vergisting niet zo snel start. Beter is toch een starter te maken. Er worden dan nieuwe cellen aangemaakt en de gist komt weer in conditie.

Slurry een dag van te voren uit de koelkast halen kun je beter niet doen. De gist teert dan verder in op zijn reservestoffen en kan daardoor minder snel op gang komen.

Met geduld kan het allemaal in orde komen. Maar een wat langzamere vergisting is wel te verwachten. Net als een vlezige/zwavelachtige smaak door het enten van veel oude gist.

Bennemans

Citaat van: Kokkebil op 12-06-2015  13:06 uGisteren deze quadrupel gebrouwen 30 ltr.
SG 1092.

Geen giststarter gemaakt,wel daags tevoren uit de koelkast gehaald.

Nu staat de 1762 al volop te gisten,maar de 1214 doet nog niks.

Is dat niet een beetje veel gist toegevoegd?

Kokkebil

Citaat van: Bennemans op 12-06-2015  13:37 uIs dat niet een beetje veel gist toegevoegd?

Kan dat, teveel gist?

Ik dacht juist, des te meer gistcellen des te beter het is!

Het is de datum van de slurry en vorige keer heb ik wel een giststarter gemaakt,maar dacht nu: Ik heb gistcellen zat!

William

En heb je het kruidenpotje nog leeggeschud?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 12-06-2015  16:12 uKan dat, teveel gist?

Ik dacht juist, des te meer gistcellen des te beter het is!

Het is de datum van de slurry en vorige keer heb ik wel een giststarter gemaakt,maar dacht nu: Ik heb gistcellen zat!

Je kunt een te veel aan gist hebben. Door een forse overmaat krijg je meer last van autolyse verschijnselen. Zeker als je oude gist ent.

Kokkebil

Wat is autolyse? De andere doet het nu ook. Door de reacties ben ik watn egatief geworden wordt het nog wat of kan ik het gelijk door het toilet spoelen?

Kokkebil

Citaat van: William op 12-06-2015  16:22 uEn heb je het kruidenpotje nog leeggeschud?

Jazeker! Ik ben flink te keer gegaan! De brouwsels staan nu trouwens te gisten als een gek! Dus dat komt wel goed.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 12-06-2015  18:36 uWat is autolyse? De andere doet het nu ook. Door de reacties ben ik wat negatief geworden wordt het nog wat of kan ik het gelijk door het toilet spoelen?

Autolyse is het van binnenuit afbreken van gistcellen. Dit gebeurt altijd.
Een beperkte hoeveelheid autolyseproducten kan bijdragen aan een vollere smaak. Echter als er veel oude gist hebt geënt kun je een smaakafwijking krijgen. Het bier krijgt een vlezige/bouillonachtige smaak. Ook zwavelachtige smaakjes kunnen het gevolg zijn van autolyse. Naast een smaakafwijking kan autolyse zorgen voor een vermindering van de body en schuimhoudbaarheid doordat proteases vrijkomen uit de gistcellen. Proteases zijn enzymen die eiwitten afbreken.

Doordat je de slurry zolang bewaard hebt, heb je sowieso veel proteases in slurry zitten.

De bovenstaande afbeelding komt uit het boek Brewing Yeast Fermentation Performance van Karherine Smart. Hier zie het effect van een beperkt aantal dagen. Bij jou gaat het om een veel langere tijd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.