Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Korte hevige vergisting valt stil - Gember bier

Gestart door Gier, 21-05-2015 15:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Gier

Hallo allen,

Ik heb zondag een gember bier gebrouwen. Hierbij zijn een aantal zaken niet helemaal gelopen zoals het recept voorschrijft. Ik heb daarom een hoop vragen.

Het bier dat ik wilde brouwen is volgens een recept dat ik op dit forum gevonden heb:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17605.msg257066.html#msg257066

De belangrijkste vraag die ik nu echter heb is dat de gisting gisteren al gestagneerd is. Ik heb gisteren het SG gemeten en dat was toen 1018 en vandaag is het nog steeds 1018.  Ik heb als gist 2 zakjes top gist toegevoegd. Genoeg voor 20 liter. Dat leek mij voldoende aangezien ik 15 liter gebrouwen heb.

Volgens het recept moest ik 500 gram kristalsuiker toevoegen tijden de laatste 10 minuten van het koken. Ik had dit echter niet goed gelezen en heb daarom aan het begin al 500 gram suiker toegevoegd. En dan ook nog brouwsuiker omdat ik niet genoeg kristalsuiker had. Ik heb gelezen dat brouwsuiker maar gedeeltelijk vergistbaar is en op dat moment leek het mij verstandig om tijdens de laatste 10 minuten van het koken nog 200 gram kristalsuiker toe te voegen  :weetniet:. Wellicht niet verstandig aangezien het begin SG daarmee op 1064 kwam.

De vergisting begon na een paar uur en was zeer heftig. 2-3 dagen later was er dus al geen actie meer op het waterslot. Ik denk dat ik meer gist moet toevoegen om de gisting weer op gang te brengen maar weet niet zeker of dat verstandig is. Weten jullie wat wijsheid is?

Ik heb nog een zakje Safbrew T-58 gist. Is dit geschikt voor dit doeleinde?

EvdBroek

In het door jou aangegeven recept staat het eind SG op 1014, ik denk dat er daarom op zich niet zo veel aan de hand is.

RS

Geduld lijkt mij hier belangrijk. Een dag gelijk SG zegt weinig bij een SG van 1018, tegen die tijd gaat de vergisting gewoon langzamer. Eventueel is dit het moment om te hevelen om zo gistkoek kwijt te raken, anders gewoon een dag of 3-5 wachten en dan nog eens meten.

En zoals bovenstaand; mocht het 1018 blijven is dat ook geen groot probleem; dan waren die 3-5 dagen nuttig om de gist te laten zakken.

Roelof

Jacques

Citaat van: Gier op 21-05-2015  15:49 uHallo allen,

Ik heb zondag een gember bier gebrouwen. Hierbij zijn een aantal zaken niet helemaal gelopen zoals het recept voorschrijft. Ik heb daarom een hoop vragen.

Het bier dat ik wilde brouwen is volgens een recept dat ik op dit forum gevonden heb:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17605.msg257066.html#msg257066

De belangrijkste vraag die ik nu echter heb is dat de gisting gisteren al gestagneerd is. Ik heb gisteren het SG gemeten en dat was toen 1018 en vandaag is het nog steeds 1018.  Ik heb als gist 2 zakjes top gist toegevoegd. Genoeg voor 20 liter. Dat leek mij voldoende aangezien ik 15 liter gebrouwen heb.

Volgens het recept moest ik 500 gram kristalsuiker toevoegen tijden de laatste 10 minuten van het koken. Ik had dit echter niet goed gelezen en heb daarom aan het begin al 500 gram suiker toegevoegd. En dan ook nog brouwsuiker omdat ik niet genoeg kristalsuiker had. Ik heb gelezen dat brouwsuiker maar gedeeltelijk vergistbaar is en op dat moment leek het mij verstandig om tijdens de laatste 10 minuten van het koken nog 200 gram kristalsuiker toe te voegen  :weetniet:. Wellicht niet verstandig aangezien het begin SG daarmee op 1064 kwam.

De vergisting begon na een paar uur en was zeer heftig. 2-3 dagen later was er dus al geen actie meer op het waterslot. Ik denk dat ik meer gist moet toevoegen om de gisting weer op gang te brengen maar weet niet zeker of dat verstandig is. Weten jullie wat wijsheid is?

Ik heb nog een zakje Safbrew T-58 gist. Is dit geschikt voor dit doeleinde?

De Brewferm Top is geen gist die bieren oplevert met een hoge vergistingsgraad. Hij werkt wel heel snel.
Je bent de vergisting begonnen met een begin SG van 1064. Je zit nu op 1018. Dat is een vergistingsgraad van 72%. Daarmee zit je heel dicht bij de vergistingsgraad die gebruikelijk is met deze gist. Kortom: het bier is al nagenoeg volledig uitgegist...
Nog even een paar dagen laten staan om de laatste suiker te laten vergisten.

Dat je de suiker aan het begin van het koken hebt toegevoegd is geen probleem. Brouwsuiker is niets anders dan glucose. Beter kun je gewoon kristalsuiker gebruiken, wel zo voordelig. Zuivere glucose is voor 100% vergistbaar net zoals sucrose (kristalsuiker).

MdP

Ik heb hetzelfde, alleen is mijn vergistingsgraad niet zo hoog. Ik heb vorige week een dubbel gebrouwen met een start SG van 1060 en staat na 2 dagen op 1020 om niet meer te dalen (eind SG zou 1014 moeten zijn). Mijn vorige biertjes hadden ook geen hoge vergistingsgraad (ook start van 1065 eind SG van 1020 waar het 1014-1016 zou moeten zijn). Deze brouwsels smaakten goed, dat wel, maar wil gewoon het proces goed beheersen. Iemand suggesties wat ik moet doen?

Bedankt!

Brouwers

Citaat van: MdP op 22-05-2015  13:56 uIk heb hetzelfde, alleen is mijn vergistingsgraad niet zo hoog. Ik heb vorige week een dubbel gebrouwen met een start SG van 1060 en staat na 2 dagen op 1020 om niet meer te dalen (eind SG zou 1014 moeten zijn). Mijn vorige biertjes hadden ook geen hoge vergistingsgraad (ook start van 1065 eind SG van 1020 waar het 1014-1016 zou moeten zijn). Deze brouwsels smaakten goed, dat wel, maar wil gewoon het proces goed beheersen. Iemand suggesties wat ik moet doen?

Bedankt!

Op basis van puur de SVG valt er niets te zeggen. Kan maar zo aan het gist liggen, gist met lage SVG. Maar ook aan het recept en maischtemperatuur. Kun je de recepten posten inclusief de hoeveelheid gist? En vergist je al temperatuur gecontroleerd?

Gier

Citaat van: Jacques op 21-05-2015  23:19 uDe Brewferm Top is geen gist die bieren oplevert met een hoge vergistingsgraad. Hij werkt wel heel snel.
Je bent de vergisting begonnen met een begin SG van 1064. Je zit nu op 1018. Dat is een vergistingsgraad van 72%. Daarmee zit je heel dicht bij de vergistingsgraad die gebruikelijk is met deze gist. Kortom: het bier is al nagenoeg volledig uitgegist...
Nog even een paar dagen laten staan om de laatste suiker te laten vergisten.

Dat je de suiker aan het begin van het koken hebt toegevoegd is geen probleem. Brouwsuiker is niets anders dan glucose. Beter kun je gewoon kristalsuiker gebruiken, wel zo voordelig. Zuivere glucose is voor 100% vergistbaar net zoals sucrose (kristalsuiker).

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp in ieder geval dat er nog hoop is voor mijn biertje :). Ik denk dat ik het morgen ga hevelen en dan nog een paar dagen laat staan alvorens te gaan bottelen.

Maar zoals ik in het begin al zei zijn er nog een paar dingen niet helemaal goed gegaan. Zo heb ik tarwe mout, spelt mout en rogge mout gebruikt. Volgens de winkel was dat hetzelfde als ongemoute tarwe, spelt en rogge. Ik had hierover twijfels... het heet immers mout en als iets ongemout is dan noem je het niet mout lijkt mij... ??? Mijn vraag is dan ook: zit er verschil tussen ongemoute tarwe en tarwe mout? Zo ja, waar koop je ongemoute tarwe? (Hetzelfde geldt voor spelt en rogge)

Jacques

Citaat van: Gier op 22-05-2015  21:03 uMaar zoals ik in het begin al zei zijn er nog een paar dingen niet helemaal goed gegaan. Zo heb ik tarwe mout, spelt mout en rogge mout gebruikt. Volgens de winkel was dat hetzelfde als ongemoute tarwe, spelt en rogge. Ik had hierover twijfels... het heet immers mout en als iets ongemout is dan noem je het niet mout lijkt mij... ??? Mijn vraag is dan ook: zit er verschil tussen ongemoute tarwe en tarwe mout? Zo ja, waar koop je ongemoute tarwe? (Hetzelfde geldt voor spelt en rogge)

Voor het brouwen is het alleen maar beter als je gemoute granen gebruikt in plaats van ongemoute granen. Gemoute granen hebben enzymen die voor de omzetting van het zetmeel kunnen zorgen. Niets mis mee.

Ongemoute granen zijn lichter van kleur omdat ze niet geëest zijn (verhitting om het kiemproces te stoppen). Je kunt ongemoute granen vinden in het reformschap van je supermarkt.

hansHalberstadt

Citaat van: MdP op 22-05-2015  13:56 uIk heb hetzelfde, alleen is mijn vergistingsgraad niet zo hoog. Ik heb vorige week een dubbel gebrouwen met een start SG van 1060 en staat na 2 dagen op 1020 om niet meer te dalen (eind SG zou 1014 moeten zijn). Mijn vorige biertjes hadden ook geen hoge vergistingsgraad (ook start van 1065 eind SG van 1020 waar het 1014-1016 zou moeten zijn). Deze brouwsels smaakten goed, dat wel, maar wil gewoon het proces goed beheersen. Iemand suggesties wat ik moet doen?

Bedankt!
Een lage SVG kan bijvoorbeeld komen door:
-Veel donkere mout (die bevat veel onvergistbare stoffen)
-een gist die niet ver doorgist
-te weinig vitale gist, dan loopt je gisting vroegtijdig vast

Met betrekking tot de vitale gist heb ik laatst gemerkt dat ondanks veel gist de SVG toch niet hoog was. De starter was gemaakt van appelsap ipv wort. Appelsap zou het enzymsysteem voor de afbraak van hogere suikers onvoldoende helpen opbouwen, waardoor de gisting wel start al een speer, maar vervolgens snel vastloopt. Of dat werkelijk zo is ga ik nog onderzoeken. Appelsap heeft voor mij voordelen tov mout omdat het kant en klaar is en weinig kost, maar mag natuurlijk niet ten koste gaan van de vergistingsgraad. (of je moet juist een zoet bier willen brouwen).

bierhenkie

Citaat van: Jacques op 22-05-2015  22:08 uVoor het brouwen is het alleen maar beter als je gemoute granen gebruikt in plaats van ongemoute granen. Gemoute granen hebben enzymen die voor de omzetting van het zetmeel kunnen zorgen. Niets mis mee.

Ongemoute granen zijn lichter van kleur omdat ze niet geëest zijn (verhitting om het kiemproces te stoppen). Je kunt ongemoute granen vinden in het reformschap van je supermarkt.

Dat klopt. Wel kijken in de onderste vakken. Daar liggen vaak de havervlokken voor enkele dubbeltjes per pond.

Morgen ga ik zelf een weizenachtige in elkaar brouwen met pilsmout, een beetje munchenermout, maar verder havervlokken van de Jumbo en, jawel pap van de LIDL.

MdP

Citaat van: Brouwers op 22-05-2015  14:13 uOp basis van puur de SVG valt er niets te zeggen. Kan maar zo aan het gist liggen, gist met lage SVG. Maar ook aan het recept en maischtemperatuur. Kun je de recepten posten inclusief de hoeveelheid gist? En vergist je al temperatuur gecontroleerd?

Dit heb ik gebruikt voor 30 liter wort: (dit is voor mijn Dubbel, start 1060, nu 1020 maar zou iets lager moeten zijn)

Pilsmout (2,5-4 EBC) 5100 g
Caramunichmout (110-130 EBC) 450 g
Special-B mout (350 EBC) 900 g
Chocolademout (800-1000 EBC) 45 g
Basterdsuiker, wit 750 g
Bitterhop Perle 50 g
Aromahop Saaz 24 g
Gist: Safbrew T-58 23 g

En dit maischschema heb ik gebruikt:
50-52 ºC  15 min
60-62 ºC  15 min
70-72 ºC  25 min
78 ºC  5 min

En wat bedoel je met vergistingstemperatuur? Het vat staat in een ruimte waar het 18-19 graden is (als je dat bedoelt)

Bedankt!

Jacques

Als ik zo na de gebruikte ingrediënten kijk dan zie ik zowel redelijk veel caramouten en ook suiker.

Bij het maischen kun je de 50-52 ºC stap weglaten.
De pauzes bij 60-62 ºC zou ik verlengen naar 30 minuten om net wat meer vergistbare suikers te krijgen.

Het ziet er naar uit dat je niet veel lager uit zult komen qua SG. Hoeft ook niet. Een gemberbier hoeft niet gortdroog te zijn. 

MdP

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat ik in het verkeerde topic zit, maar ik heb dus een Dubbel gebrouwen. Om het goed te begrijpen: het 50-52 stadium overslaan om eiwitten te behouden die als gistvoeding fungeren? En heeft het verder geen nadelige gevolgen als ik dit stadium oversla?

Jacques

Citaat van: MdP op 27-05-2015  10:03 uBedankt voor je reactie. Ik weet dat ik in het verkeerde topic zit, maar ik heb dus een Dubbel gebrouwen. Om het goed te begrijpen: het 50-52 stadium overslaan om eiwitten te behouden die als gistvoeding fungeren? En heeft het verder geen nadelige gevolgen als ik dit stadium oversla?

Mout wordt al de nodige jaren zover afgebroken in de mouterij dat je voldoende (kleine) eiwitten in je wort hebt voor een goede vergisting als je de 50-52 stap overslaat. Als deze stap uitvoert worden de eiwitten verder afgebroken wat ten koste gaat van de schuimhoudbaarheid en body.

Vergelijkbare Topics (7)

20010

Reacties: 14
Gelezen: 8870

5466

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 40
Gelezen: 10284

21-12-2006 09:35 u
door oranjeboombiertje
38327

Reacties: 33
Gelezen: 6262

32186

Reacties: 4
Gelezen: 1531

23665

Reacties: 12
Gelezen: 7280

9512

Reacties: 3
Gelezen: 2514

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.