Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kroonkurken drama

Gestart door Pitmaster, 16-05-2015 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Pitmaster

Hoi, even een vraagje. Ik heb bij Brouwland in België een kroonkurkapparaat (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/bierflessen-kroonkurken/kroonkurkapparaten/manueel/d/kroonkurkapparaat-greta-26mm#.VVc86bws1J8) gekocht. Dit leek me een bruikbaar dingetje.

Helaas heb ik met bottelen vanmorgen van 2 flessen de kraag verrot geknepen. Is dit te verwachten? Doe ik iets fout. Is het op te lossen of alleen door een duurder apparaat te kopen?

Graag tips hierover. Voorheen sloeg ik met een hamer en een malletje de kurken erop en dat ging eigenlijk altijd goed. Maar ik dacht ook mee te gaan in de industriële vooruitgang :-)

Pit

rajd

Ik heb ook niet al te beste ervaringen met dit apparaatje - ik heb'm ook, maar niet meer in gebruik wegens soortgelijke problemen. Diverse flestypen, waaronder het euro / BNR flesje, kun je er maar amper mee van een kroonkurk voorzien (het machientje heeft een wat flinkere kraag nodig om grip te hebben). Ook heb ik wel eens een wat dunner flesje ermee kapot geknepen. Met Vichy flesjes ging het redelijk, ware het niet dat het resultaat niet mooi consistent was (dus meerdere malen knijpen was vaak noodzakelijk). Met de juiste flesjes en geduld is dit apparaatje wel te gebruiken, ik zou je echter het liefst adviseren om een beter apparaat aan te schaffen.. (velen gingen je reeds voor).

EvdBroek

Ja heel herkenbaar, dat is een bekend verschijnsel bij Greta.
De beste oplossing is heel snel weggooien dit onding.

Bennemans

Ook ik en volgens mij voldoende anderen hebben met die handperser menig flesje kapot geknepen. Ik ben over gestapt op een andere kroonkurkapparaat en die bevalt me nog steeds prima.
Er zijn nog diverse andere soorten, duurder etc, maar voorlopig doe ik hier al weer ruim anderhalf jaar mee en heb ik nog geen fles ermee gebroken.

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bier-bottelen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-lisa-met-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Brouwers

1 keer gebruikt en ben daarna meteen overgestapt op de lisa. Met de lisa is kroonkurken een genot.

Bennemans

Dirtbag

Ik een rond de duizend flessen met greta dicht gekregen. Daarbij zijn er hooguit 3 flesjes gesneuveld. Ik heb nu ook de lisa staan en greta ligt als eerste reserve.

Kleine topic kaping trouwens, zijn die slagdoppers nog steeds ergens te koop?

db

hetspook

Omdat iedereen hier erg positief is over het tafelmodel zal ik die ook eens aanschaffen.
Heb nu 1000en flesjes gebotteld met het model van de topic starter en bij mij is er nog nooit een flesje gebroken. Ongeveer 1 op de 100 dopjes gaat scheef, dan doe je er een nieuw dopje op, maar afbreken is me nog niet overkomen.

bert braadslee

En als je Lisa hebt nog een tip:
Bij de instelgaatjes voor de fleshoogte, met watervaste stift rondom een lijntje trekken en er klein bij schrijven voor welk flestype het is. Lekker makkelijk als je in diverse soorten flessen bottelt en dus vaak de hoogte wilt instellen.
 :brouwen:

Bennemans

Citaat van: bert braadslee op 16-05-2015  17:38 uEn als je Lisa hebt nog een tip:
Bij de instelgaatjes voor de fleshoogte, met watervaste stift rondom een lijntje trekken en er klein bij schrijven voor welk flestype het is. Lekker makkelijk als je in diverse soorten flessen bottelt en dus vaak de hoogte wilt instellen.
 :brouwen:
Jij denkt toch overal aan....

Lincolnm3

Citaat van: Bennemans op 16-05-2015  15:07 uOok ik en volgens mij voldoende anderen hebben met die handperser menig flesje kapot geknepen. Ik ben over gestapt op een andere kroonkurkapparaat en die bevalt me nog steeds prima.
Er zijn nog diverse andere soorten, duurder etc, maar voorlopig doe ik hier al weer ruim anderhalf jaar mee en heb ik nog geen fles ermee gebroken.

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bier-bottelen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-lisa-met-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Jup deze heb ik ook erg tevreden

pvdhoek

Ik zeg, beugelflessen
Persoonlijk vind ik die nog mooier ook.

bert braadslee

Citaat van: pvdhoek op 16-05-2015  17:56 uIk zeg, beugelflessen
Persoonlijk vind ik die nog mooier ook.

Voor thuisgebruik doe ik ook vaak beugelflessen, inderdaad erg makkelijk. (wel goed onder de rubber randjes schoonmaken)
Als het bier ook buitenshuis wordt meegenomen (en natuurlijk alleen door jezelf wordt opgedronken anders ben je een wetsovertreder), is het leuk om niet weer met die halve gare incourante maatjes beugelflessen aan te komen zeilen. En voor de hele zware knapen (RIS, Quadrupel etc) vind ik ze ook voor thuis een beetje te groot.
Wel mooi om te zien en ze ploppen zo leuk.
 :)

Bennemans

Hier ook eigenlijk van alles wat, ook de beugels, halve liters. Daar doe ik meestal de Engelse biertjes in, met name de lichtere zoals een Brown Ale, die kan ik dan in een pint glas uitschenken.
Ook doe ik het meeste van mijn gebrouwen Weizen in halve liter beugelflessen bottelen.

rajd

Toevallig heb ik vandaag besloten dat ik het aandeel beugelflessen ga verkleinen; ik vind ze toch wat minder handig / charmant dan de Vichy flesjes. Inmiddels heb ik kratten aan Vichy flesjes leeggedronken dus genoeg achter de hand om het Grolsch aandeel te verkleinen. En ik wil graag whitelabel :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.