Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donkerblondje

Gestart door Herman, 14-08-2005 22:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Holtrop Donkerblond

Afgelopen zaterdag was het weer eens brouwdag.  :hoera:

Ik kan het nu nog wachten, ik moet nog zien hoe het wordt als ik straks vader ben (binnen 1-4 weken moet dat gebeuren....).  Afijn, ik had wel zin in een blondje en ik wou wat restjes mout opmaken, dat verklaart meteen de aparte moutsamenstelling. Voor een blondje is ie eigenlijk te bitter, qua kleur kan het volgende de biertypengids nog wel. Overigen zou het best kunnen dat het qua bitterheid ook wel goed zit, de Goldings is namelijk al wat ouder en de vacuumverpakking was lek geprikt.

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          42.00  Total Grain (kg):        10.50
Anticipated OG:          1.060  Anticipated EBC:          27.9
Anticipated IBU:          37.7  Brewhouse Efficiency:       77 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 47.6     5.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
 19.0     2.00 kg.  Viennamout - Weyermann        Duitsland      1.038     10
  9.5     1.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  9.5     1.00 kg.  Munichmout I - Weyermann      Duitsland      1.038     19
  9.5     1.00 kg.  Tarwemout - Dingemans         België         1.038      4
  4.8     0.50 kg.  Caramunich II - Weyermann     Duitsland      1.036    150

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
125.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.50  31.0  First WH
 20.00 g.     Tettnanger Tettnang               Whole    4.50   4.9  60 min.
 10.00 g.     Tettnanger Tettnang               Whole    4.50   1.5  20 min.
  5.00 g.     Tettnanger Tettnang               Pellet   4.50   0.3  0 min.

Yeast
-----
a) La chouffe (opkweek)
b) l'Abbaye des Rocs (opkweek)
c) DCL T58

Mash Schedule
-------------
                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eiwitrust              3     15     54      54   Infuse    58       36.80   3.51
Beta amylase           5     40     60      60   Direct   ---     -------   ----
Alpha Amylase         10     20     70      69   Direct   ---     -------   ----
Mashout                5      5     78      78   Direct   ---     -------   ----

Notes
-----

Op 13-8-2005 gebrouwen. Na het brouwen heb ik het wort gesplitst over 3 gistingsvaten, als gist gekozen voor a) La Chouffe b) Abbaye des Rocs c) Safbrew T58.

resultaat 35 liter van 1.072, dit komt neer op omgerekend 42l van SG1.060

a) en b) beide 12,5+ liter en
c) 9,5 liter totaal ca 35liter
a) en b) nog verdunnen tot 1.060 en c) middels suiker+water naar 1.080 (tripel variant)

In totaal worden dit overigens vier bieren, want ik maak nog een 4e variant die ik met gedroogde abrikoos ga verwennen  :D. Of ik dit via variant a of b of beide doe, weet ik nog niet.

Herman

MO

schitterend experiment! Wat een vrolijik pruttelende verzamling gistvaten zul jij in de huiskamer hebben staan. Ben benieuwd wat je Chouffe opkweek gaat geven met al die slechte Chouffe opkweek ervaringen. En: 38 IBU is fijn!

Herman

Ik ben ook wel benieuwd. Zojuist terug van het werk, de t58 is uitgegist, de andere twee bubbelen nog af en toe.

Vooral de Abbaye des Rocs is prachtig om te zien: enorme bellen op een dik schuimdek met daar bovenop steeds lichtbruine gist, mooi voorbeeld van een bovengist!

Herman

Zojuist heb ik 750g suiker + 3l water toegevoegd aan de T58 variant, die daarmee promoveert tot een tripel (het schijnbare begin-SG is nu vergelijkbaar met 1.078, IBU 32).

Herman

Gezien mijn slechter ervaringen met de Chouffe heb ik een SG monster genomen. Het schuim stond nog behoorlijk op het bier, al was de berg wel ingezakt. Afijn, SG ca 1.042. Nog niet om over naar huis te schrijven, maar de gisting gaat nog steeds door. Ik heb zo'n vermoeden dat de T58 veel verder is. De AdR is ook nog zeer regelmatig aan het blubben en heeft nog een zeer grof bellenpatroon op het bier, flinke bruine gistplekken tonen ook hier nog een actieve gisting....

Morgen maar es mijn bosbeshaverporter bottelen, hopelijk op tijd als geboortebier?

Herman

De tripelvariant was allang weer tot rust gekomen. Vanavond even tijd gemaakt om deze te hevelen: 1.012. Bier was nog behoorlijk troebel, maar dat is ook geen wonder. Kijken of ie naar hevelen nog een puntje er af weet te snoepen.

De smaak was behoorlijk kruidig. Mooie vergistingsgraad voor een korreltje, ben blij dat ik laatst nog wat zakjes T58 heb gekocht. Ik word nog es een echt korrelmonster  :D

Herman

Vanavond de Abbaye des Rocs variant geheveld, SG 1.016. Er dreef nog steeds gist bovenop het bier. Het gaat wat langzaam, maar de gisting gaat toch nog gestaag verder. Maar ja, dat krijg je met niet beluchte wort en van die niet continue beluchte starters ;)

Herman

Vanwege gezinsuitbreiding staat dit bier een beetje langer te lageren dan bedoeld. Vandaag maar es een monster genomen van de Chouffe variant: 1.014, SVG 78%. Ik sluit niet uit dat hier nog een puntje vanaf gaat. De hh opgeloste koolzuur is nog enorm! Binnenkort maar es bottelen. O ja, de AdR & Chouffe heb ik nog met water verdund tot een schijnbaar begin-sg van 1.063.

Herman

Vanavond even tijd gehad om deze biertjes te bottelen:

Tripel variant (t58) is geëindigd op 1.010 van begin-SG 1.078.
Abbaye des Rocs is geëindigd op 1.012 van 1.063
Chouffe is geëindigd op 1.014 van 1.063.

Een wort met drie totaal verschillende bieren, qua smaak bij het hevelen dan. Ik ben benieuwd hoe ze uitpakken. Van beide blondjes heb ik een 10l fustje afgevuld. Totaal 40 l bottelen heeft me toch een dikke 2 uur gekost.... Ik haat bottelen!

Herman

Heb wel ff tijd mijn verslagen bij te werken, zit met een griepje thuis.

Afijn, de Tripel variant is nog niet echt een succes te noemen. Veel hoge alcoholen en een typisch, beetje kruidig, bijsmaakje. Dat zal denk ik van de gist komen. Misschien moet ie nog even wat langer rijpen.

De beide blonde varianten bevallen met beter, waarbij de AdR wat cleaner smaakt. Wat ik op zich wel apart vind, zijn beide toch best fenolische gistjes.

Ik heb van beide een 10l fust staan. Het gekke fenomeen deed zich voor dat ik zeker 1-2 weken een boerenkool associatie had met de Chouffe variant. Gelukkig is dit weggetrokken. Ik had nog een glas getapt om te besluiten of ik het bier definitief moest doorspoelen, maar dat hoefde dus gelukkig niet!

Boerenkoolbier: nu ik het geproefd heb, kan ik de heren van Grolsch met een gerust hart melden, dat dit een overbodig experiment is!

Johannes

Citaat van: Herman op 18-11-2005  13:13 uAfijn, de Tripel variant is nog niet echt een succes te noemen. Veel hoge alcoholen en een typisch, beetje kruidig, bijsmaakje. Dat zal denk ik van de gist komen. Misschien moet ie nog even wat langer rijpen.

Ik heb net een fles DBT opengetrokken en ik vind deze ook niet echt een succes. Veel smaken 'doorelkaar' niet een mooi geheel, bier is gewoon niet echt in balans. Ik vraag me af of dit bier nog in balans komt, daarvoor moet het gistbijsmaakje eerst weggaan denk ik...

Vergelijkbare Topics (1)

2175

Gestart door Celocelava

Reacties: 14
Gelezen: 7393

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.