Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp met Weizen recept

Gestart door swaminasibami, 05-05-2015 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

swaminasibami

Hallo allemaal,

Eerste post op dit forum dus vergeef me als ik op de verkeerde plek post of zo.
Recentelijk heb ik mijn tweede batch bier gebrouwen. Aangezien ik net begin heb ik het gehouden bij een extract-recept, met zo weinig mogelijk ingrediënten om het overzicht te houden. Het recept heb ik uit het boek "zelf bier brouwen" gehaald. Het zou een duits-type witbier moeten worden, echter het resultaat leek daar toch een eind van weg te liggen. Het is zeker drinkbaar, maar het is te donker en te helder om het witbier te noemen. Aangezien ik een zelfde hoeveelheid ingrediënten achter de hand heb gehouden om het hele proces nog eens uit te voeren, ben ik op zoek naar tips om het de tweede keer net iets beter te doen.

Met name de volgende punten zouden beter kunnen:
1) lichtere kleur
2) blijvende troebelheid (anders dan door de gist uit te schenken in het glas)
3) minder zoete smaak

Ik heb het volgende brouwproces gebruikt:

ingrediënten:
1 blik Coopers Wheat Malt extract  1.5 kg http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/mout-granen/moutextract-vloeibaar/coopers-moutextract-tarwe-wheat-8-ebc-vloeibaar.html
23 gram Cascade hopbloemen http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/hop-kruiden/usa-hops/hop-bloemen-usa/hopbloemen-Cascade-100-gram.html
10 gram Weizen gist http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten/arsegan-biergist/biergist-Brewferm-blanche-speciaal-voor-witbier-za.html
100 gram dextrose

-De moutextract aangelengd tot 5 liter volume, aan de kook gebracht en 11.5 gram hop toegevoegd
-55 minuten gekookt
-11.5 gram hop toegevoegd
-5 minuten gekookt
-wort gezeefd en zachtjes in het gistvat gegoten
-met koud water aangevuld tot 10.5 liter
-goed doorgeroerd
-10 gram gist toegevoegd
-7 dagen op het vat gezet (gemiddelde temperatuur +-17 graden)
-overgeheveld in een ander vat en nog 7 dagen laten nagisten
-100 gram dextrose toegevoegd, geroerd
-direct gebotteld

Eerste fles na 7 dagen geopend, was hetzelfde als na 21 dagen op fles
Heb voor het bottelen het soortelijk gewicht gemeten: 1019 (had geen hydrometer toen ik begon)

Heeft iemand tips hoe ik dit recept kan verbeteren?

Dank en de groeten,

Ed

Marcel_k

Hoi, je zou nog Hallertau Hersbrucker  als aromahop kunnen gebruiken.
En verder, 8 EBC is prima voor een witbier. 'Wit' betekent hier tarwe, niet de kleur wit.
Volgens mij zorgen tarwevlokken voor meer troebelheid.

En ik zou iets eerder overhevelen, als je dat echt wilt, al na 3-4 dagen, net na de hoofdvergisting. Maar ik heb het laatst gewoon 12 dagen vergist zonder overhevelen, ging hartstikke prima.

William

Welkom SwamiNasiBami (jij moet van pils houden  ;) ) op dit forum.

Met die extractkits is sturen op kleur lastig omdat de kleur al in het extract zit. Dus heel veel kun je er niet aan doen

Kleur kun je reduceren door:
- meer water te gebruiken - het bier wordt daardoor wel "slapper" maar ook minder zoet. Had je nu de juiste hoeveelheid bier met de juiste dichtheid (als je dat kunt meten). Sterkte kun je eventueel compenseren door weer meer suiker toe te voegen.
- als het water dat je gebruikt een hoge pH heeft heb je wat meer last van bruinkleuring tijdens koken. Je zou voor het koken het water wat kunnen aanzuren.
- korter koken levert minder kleuring maar ook minder bitterheid. Je zit nu al aan de ondergrens voor koken voor bitterheid.

Als de kleur te donker is in het vat bedenk dan dat de kleur in een glas veel lichter overkomt.

Troebelheid is te verbeteren door een schepje bloem tijdens het koken toe te voegen (laatste 5 minuten of zo). Voor inschenken even schudden / zwenken wil ook helpen.

Die 100 gram bottelsuiker op 10 liter bier is trouwens aardig veel. Hou de druk in de flesjes in de gaten.

seed7

Citaat van: William op 05-05-2015  10:41 u- als het water dat je gebruikt een hoge pH heeft heb je wat meer last van bruinkleuring tijdens koken. Je zou voor het koken het water wat kunnen aanzuren.

Een leuke link hierover ter illustratie, hoe je je uitjes sneller bruin bakt.

Ingo

swaminasibami

Mensen mensen, wat een reacties :D harstikke leuk

Dus...
ik heb het kraanwater getest, ik kom netjes op een pH van 7.5 uit met een lakmoessttrip. Zou op zich prima moeten zijn toch?

Maar als ik het recept wat fine-tune kom ik uit op het volgende:
- 1.5 kg wheat malt aan de kook brengen met hop 5 gram (uit gemakzucht dezelfde cascadehop, maar minder dan eerst)
- 90 minuten koken (ipv 55)
- 5 minuten koken met 5 gram aromahop (minder dan eerst) en een eetlepel bloem (of twee?)
- uitgieten en aanvullen tot 10.5 liter zoals eerst (of tot 12 liter en dan x gram suiker toevoegen?)
- gist er bij en gaan met die banaan

Vragen die dan blijven liggen zijn:
-heeft het zin het water nog aan te zuren, zoja hoeveel en waarmee (azijn?)
-als ik het wort wat verdun hoeveel suiker moet er dan bij (en mag dat dan gewone kristalsuiker zijn)
-hoeveel bloem is redelijk om het eindresultaat wat 'bloemig' te krijgen.

seed7

Aanzuren doe je met melkzuur, niet met azijn. Het beste kun je het wort meten en aanzuren, omdat je met extract brouwt (geen enzymen die je tevreden moet houden) kun je die op 5,2 of zelfs nog iets lager instellen.

60 minuten koken zou moeten voldoen, desnoods een beetje meer hop gebruiken.

Ingo

dutch food geek

Aangezien je met moutextract werkt, zou je veel korter kunnen koken.
totale kooktijd van 15 minuten is meer dan genoeg.
Je moet dan wel meer hop gebruiken om aan dezelfde bitterheid te komen.
Als je korter kookt krijg je ook minder kleuring en dus een lichter bier.
Dat is het eerste dat ik zou proberen!
dan heb je nodig:
23 gr Cascade bij 15 min
en je gewone hoeveelheid bij 5 min.

succes!
:brouwen: DFG

arluijen

Gooi ik hem er ook even in: de smaak bij een weizen wordt voor het overgrote gedeelte bepaald door het gist. Ik heb zelf geen ervaring met de Brewferm Blanche, maar is er een mogelijkheid om de temperatuur te controleren? En dan bij voorkeur om deze vrij hoog te zetten (zeg maar meer dan 21,5 graden)?

Dat kan helpen...

Brouwers

Citaat van: arluijen op 06-05-2015  13:28 uGooi ik hem er ook even in: de smaak bij een weizen wordt voor het overgrote gedeelte bepaald door het gist. Ik heb zelf geen ervaring met de Brewferm Blanche, maar is er een mogelijkheid om de temperatuur te controleren? En dan bij voorkeur om deze vrij hoog te zetten (zeg maar meer dan 21,5 graden)?

Dat kan helpen...
Brewferm blanche is een witbier gist en geen weizengist.
Omdat de weizen smaak voor een belangrijk deel door de gist wordt bepaald is het aan te raden toch een andere gist te nemen.
Voor een beter weizen karakter heb je een paar opties:
- Fermentis WB06, mijn ervaring (en van anderen) is dat het wel een weizen karakter geeft maar uiteindelijk niet veel body geeft
- Gozdawa Bavarian wheat, is nog weinig gebruikt maar de eerste ervaringen lijken erop dat dit gist een volle banaan weizen geeft
- Mangrove Jack's M20 Bavarian Wheat, nog geen verhalen over gehoord
- Danstar Munich wheat, weet niet wat de ervaringen met dit gist zijn. Gaf dacht ik geen Weizen banaan
- Wyeast 3068, de Weihenstephan gist

arluijen

Citaat van: Brouwers op 06-05-2015  13:57 uBrewferm blanche is een witbier gist en geen weizengist.
Omdat de weizen smaak voor een belangrijk deel door de gist wordt bepaald is het aan te raden toch een andere gist te nemen.
Voor een beter weizen karakter heb je een paar opties:
- Fermentis WB06, mijn ervaring (en van anderen) is dat het wel een weizen karakter geeft maar uiteindelijk niet veel body geeft
- Gozdawa Bavarian wheat, is nog weinig gebruikt maar de eerste ervaringen lijken erop dat dit gist een volle banaan weizen geeft
- Mangrove Jack's M20 Bavarian Wheat, nog geen verhalen over gehoord
- Danstar Munich wheat, weet niet wat de ervaringen met dit gist zijn. Gaf dacht ik geen Weizen banaan
- Wyeast 3068, de Weihenstephan gist

Helemaal mee eens, de gist maakt erg veel uit. Ik heb zelf ervaring met de WB06 (werkt prima, maar niet heel spannend, weinig body inderdaad) en de Wyeast 3068. Met die laatste heb ik, mits warm vergist, best wel goede weizens gebrouwen. Moet je wel een starter maken en rekening houden met een heftige hoofdvergisting... veel schuim en zo...

arluijen

O ja, en de danstar Munich hoor ik zeer matige verhalen over. Zo erg dat ik hem maar niet gebruikt heb tot nu toe...

hobbybob

- Mangrove Jack's M20 Bavarian Wheat

Ondanks de enorme putlucht die er vanaf kwam, geweldige banaan in het eindresultaat :biersmile:

arluijen

Citaat van: hobbybob op 06-05-2015  14:37 uOndanks de enorme putlucht die er vanaf kwam, geweldige banaan in het eindresultaat :biersmile:

Hahaha, dat heb ik altijd met ondergisters. Dat je die tijdens de gisting ruikt en je niet kan voorstellen dat er iets drinkbaars uit kan komen....

Maar serieus, wat me ook altijd sterk opvalt bij weizens is dat je tot het bottelen nog een sterke biscuitsmaak proeft en nauwelijks de banaan. Staat ie 2-3 weken op fles dan kan het plotsklaps ineens een echte weizen geworden zijn. Heel grappig.

Op welke temperatuur had je die Mangrove Jack's vergist?

bert braadslee

Citaat van: arluijen op 06-05-2015  14:33 uO ja, en de danstar Munich hoor ik zeer matige verhalen over. Zo erg dat ik hem maar niet gebruikt heb tot nu toe...

Ik heb er net een Weizenbock mee gebrouwen...
Danstar Munich is wat mij betreft geen weizengist, de karakteristieke smaken die bij een weizen horen zijn met deze gist niet terug te vinden (@19 ºC).
Mag uit het rijtje dus  ;)

arluijen

Citaat van: bert braadslee op 06-05-2015  17:30 uDanstar Munich is wat mij betreft geen weizengist, de karakteristieke smaken die bij een weizen horen zijn met deze gist niet terug te vinden (@19 ºC).

Kijk, daar kunnen we wat mee. Hoe viel de weizenbock dan uit?

hobbybob

Citaat van: arluijen op 06-05-2015  14:40 uOp welke temperatuur had je die Mangrove Jack's vergist?

23 graden

CiteerUsage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. Ferment at 18-30 degrees C (59-86 degrees F) for best results. - See more at: http://mangrovejacks.com/products/bavarian-wheat-10g-coming-soon#sthash.h5Fflq54.dpuf

arluijen

Citaat van: hobbybob op 07-05-2015  12:58 u23 graden

Bedankt, het valt mij namelijk op dat de banaan in het algemeen pas doorkomt bij meer dan 21 graden.

EvdBroek

Citaat van: arluijen op 07-05-2015  13:19 uBedankt, het valt mij namelijk op dat de banaan in het algemeen pas doorkomt bij meer dan 21 graden.
Banaan krijg je inderdaad bij 23 a 24 graden.

Citaat van: bert braadslee op 06-05-2015  17:30 uIk heb er net een Weizenbock mee gebrouwen...
Danstar Munich is wat mij betreft geen weizengist, de karakteristieke smaken die bij een weizen horen zijn met deze gist niet terug te vinden (@19 ºC).
Ik heb toch een prima weizen gebrouwen met de Danstar Munich.

Chilobrachys

Citaat van: arluijen op 07-05-2015  13:19 uBedankt, het valt mij namelijk op dat de banaan in het algemeen pas doorkomt bij meer dan 21 graden.

Ik heb 2 weizen brouwsels gebrouwen met de WB06, beide nog in het vergistingsvat. Deze staan niet temperatuur gecontroleerd te vergisten maar op ongeveer 18-19 graden in een vrij kleine kamer. Tijdens de hoofdvergisting rook de hele kamer toch wel heel erg sterk naar bananen!

Brouwers

Citaat van: Chilobrachys op 07-05-2015  15:58 uIk heb 2 weizen brouwsels gebrouwen met de WB06, beide nog in het vergistingsvat. Deze staan niet temperatuur gecontroleerd te vergisten maar op ongeveer 18-19 graden in een vrij kleine kamer. Tijdens de hoofdvergisting rook de hele kamer toch wel heel erg sterk naar bananen! 

Dat kan best kloppen, was bij mijn weizen met WB-06 ook. Maar tegen de tijd dat hij op fles zat waren de bananen verdwenen

bert braadslee

Citaat van: arluijen op 07-05-2015  11:39 uKijk, daar kunnen we wat mee. Hoe viel de weizenbock dan uit?

Bijna geen banaan, bijna geen kruidnagel, bijna geen frisheid. Het had net zo goed een bakkersgist of zo kunnen zijn.
 :(

tdp

Heb een weizen gebrouwen met de Danstar Munich. De eerste keer dat ik een flesje lostrok, was de geur echt niet prettig. Geen banaan of een specifieke weizengeur. Beetje weeïge geur, kan het slecht omschrijven. Smaakt verder wel prima, maar die geur (wat ook van wat anders kan komen natuurlijk) verknalt de hele beleving.

Ik ga de volgende keer gewoon weer voor de WB06, deze bevalt mij goed!

Groet,
de TDP

EvdBroek

De beste Weizen geeft naar mijn mening toch altijd de Wyeast 3068.
Of probeer een de gist op te kweken van een flesje St. Georgen Bräu Weiß Bier, daar heb ik een prima Weizen mee gebrouwen. Het schijnt verder dat Maisel ook op te kweken is.

swaminasibami

Nou, ik denk dat ik er uit ben. Kort koken, andere gist, beetje meer water, schepje bloem, schepje suiker.
Ik ga eerst een nieuwe hydrometer aanschaffen want die liet ik net kapot vallen :/ ook nieuwe batterijen voor de weegschaal, dan kan ik beginnen.

Trouwens, het eerste wat bij me opkwam toen ik het eerste flesje opentrok was: goh, het lijkt wel alsof het naar banaan ruikt. Dat dan weer wel...

Vergelijkbare Topics (7)

43801

Reacties: 15
Gelezen: 2188

32873

Reacties: 4
Gelezen: 1812

16644

Gestart door Croch

Reacties: 15
Gelezen: 8494

37548

Reacties: 13
Gelezen: 3187

23149

Reacties: 3
Gelezen: 2084

2206

Reacties: 58
Gelezen: 21229

40317

Reacties: 0
Gelezen: 903

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.