Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De ideale werkwijze voor weinig gist in het flesje

Gestart door Laurent1, 09-05-2015 09:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Laurent1

Hallo medebrouwers,

Toen ik begon te brouwen was er steeds te veel gist in het flesje. Nu ben ik wat aan het experimenteren voor de "ideale" manier van werken.
Laatst had ik een stout een week laten gisten, dan twee maal overgeheveld over twee extra weken. Na drie weken dus pas gebotteld.
Gek genoeg zie ik nu (een week later) dat er toch een gistlaag aanwezig is, die groter is dan verwacht. (misschien lijkt het gewoon zo omdat de witte gist afsteekt tegen de zwarte stout  ;D )

Mijn laatste techniek is:

Hoofdvergisting - 7 dagen
Lageren - 7 dagen
2de lagering (als het een zwaar alcoholisch/donker bier is) - 7 dagen
Coldcrashen - 2 dagen

Nu is mijn vraag aan jullie, hoe doen jullie het?

William

Hoofdgisting in emmer (3 tot 7 dagen)
Hevelen naar mandfles - emmer een uur van te voren schuin zetten (20°) en laten rusten.
Nagisting (1 tot 3 weken)
Koud zetten (paar dagen voor bottelen) - gist wordt daardoor compacter en vlokt beter uit
Hevelen naar bottelemmer
Bottelen

Ik hevel alles met zo'n plastic hevel.

Laurent1

Er is wel iets dat ik me een tijdje afvraag...
Bij het coldcrashen dalen ook de eiwitten. Heeft dit enige impact op de stabiliteit/hoeveelheid van de schuimkraag?
Mijn schuimkraag is vaak zwak en van korte duur. Ik denk wel dat dit ook te maken heeft met de onstabiele vergistings-& lagertemperatuur.

Ansius

Laurent1

William

Citaat van: ANSIUS op 09-05-2015  10:19 uMisschien hevel je te enthousiast.

Belangrijk punt: durf je verlies te nemen. :)

ZwartGoud

Citaat van: Laurent1 op 09-05-2015  09:59 uLaatst had ik een stout een week laten gisten, dan twee maal overgeheveld over twee extra weken.

Volgens mij zorgt die extra heveling er niet voor dat er minder gist in de fles komt, alleen wel dat er meer zuurstof in het bier komt wat weer voor gistgroei kan zorgen. Als je de gist de tijd geeft om uit te zakken maakt het niet uit of het in een schoon vat zakt, of op de slurrie neerkomt.
Ik hevel soms helemaal niet, alleen naar het bottelvat, en heb toch geen overmatige gist in de fles.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je bij het hevelen geen gist van de bodem meeneemt.
Volgens mij maakt het ook uit hoe vol je je flesjes doet. Ik vul ze redelijk vol af, tot ongeveer 2 cm onder de rand. Op die manier is er minder zuurstof in de flesjes die voor gistgroei kan zorgen.

Ik heb ook het idee dat sinds ik brouwzouten gebruik, mijn bieren helderder zijn. Misschien dat ze helpen om de gist neer te slaan? Maar dat weet ik niet zeker...

William

Citaat van: ZwartGoud op 09-05-2015  10:46 uIk heb ook het idee dat sinds ik brouwzouten gebruik, mijn bieren helderder zijn. Misschien dat ze helpen om de gist neer te slaan? Maar dat weet ik niet zeker...

Dat helpt zeker. Alle ionen helpen daarbij maar vooral calcium is belangrijk. Zorg ervoor dat de calciumconcentratie boven de 60 ppm zit, of hoger als je veel carbonaat in het water hebt. Carbonaten slaan neer met calcium waardoor er effectief minder calcium overblijft tijdens de vergisting.

ZwartGoud

Citaat van: William op 09-05-2015  10:53 uDat helpt zeker. Alle ionen helpen daarbij maar vooral calcium is belangrijk. Zorg ervoor dat de calciumconcentratie boven de 60 ppm zit, of hoger als je veel carbonaat in het water hebt. Carbonaten slaan neer met calcium waardoor er effectief minder calcium overblijft tijdens de vergisting.

Nou, dat is dan dus een dikke tip!  ;D

Laurent1

Vrij moeilijk om in te schatten wel want ik heb gemerkt dat als ik ze echt heel vol doe ze meestal niet genoeg CO2 bevatten.
En als ze minder gevuld zijn, zit er weer meer gist in haha.
Maar erg bedankt voor de tips! Brouwzouten heb ik nog niet gebruikt tot nu toe, dus daar ook eens in verdiepen

Laurent1

Ik heb net eens nagekeken hoe mijn flesjes gevuld zijn van mijn laatste batch.
Die waar er minder dan standaard hoeveel bier in zitten hebben inderdaad veel meer gist!
In feite was ik dus redelijk goed bezig maar moet ik ze correct vullen :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.