Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nederlands Speciaalbier Festival 2015

Gestart door Jacques, 03-05-2015 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Dit was het meest beroerde festival dat ik ooit bezocht heb. Na ongeveer een uur in de rij te hebben staan was uitgerekend toen wij bijna aan de beurt waren de glazen op. Ondanks de regen ongekend druk. Door het lange wachten zijn mijn vrouw Ria en ik er bijna niet toe gekomen om bier te drinken. Bijzonder leuk was het ontvangst in de Brand stand van Café Paternoster. Op uitnodiging ook nog even in de kroeg geweest.
Toch wel veel bekenden gesproken maar er waren ook veel anderen die ik van een afstand gezien omdat het veel te druk was om door de mensenmassa heen te gaan. Ik denk dat als de zon geschenen had de Markt afgezet had moeten worden omdat er niemand meer bij kon... Volgend jaar moeten ze dit festival toch anders organiseren! Misschien in een grote hal waarbij entree betaald moet worden. De hal moet wel voldoende groot zijn om nog meer Nederlandse bierbrouwerijen een plekje te geven.

Lange rij voor glazen en muntjes.

Na een lange wachttijd in de regen blijken de glazen op te zijn!

Bij de Brand stand nog even proosten op het succes van Brand Zwaar Blond.

Adrie en Martin druk aan het schenken.

Druk en nat.

De Roerstok is ook present.

In allerlei glazen werd er getapt.

Een Bouwers onderonsje.

Ondanks het slechte weer is het plein van de Markt helemaal vol.

Oscar met zijn bieren.

William

Ik was er om 12.30 hr en had binnen 2 minuten mijn glas en munten maar een half uurtje later waren de rijen al enorm. Ik vernam dat er op het eind geen glazen en meer munten meer waren...

Door de rijen voor de kassa's werden veel van de kraampjes ook nog eens geblokkeerd.

Wel een paar lekkere bieren gehad. De UK IPA van Oldskool verraste me positief net zoals de Columbus Red Ale van Eanske. Natuurlijk was de Muifel IPA weer als vanouds.

Jacques

Citaat van: William op 03-05-2015  21:01 uIk was er om 12.30 hr en had binnen 2 minuten mijn glas en munten maar een half uurtje later waren de rijen al enorm. Ik vernam dat er op het eind geen glazen en meer munten meer waren...

Dat de glazen op waren was niet op het eind. Na zo'n klein uur in de rij te hebben waren om 14:30 uur alle glazen op. Je kon nog wel muntjes kopen... Eerlijk gezegd was al ons plezier op dat moment verdwenen. Waardeloos gewoon!

Later hoorde ik dat er geen meer glazen mochten zijn van de gemeente. Dat werkt natuurlijk niet. Overal werden glazen vandaan gehaald. De winkels waren gewoon open en de Hema deed goede zaken. Maar ook uit de omliggende kroegen verdwenen glazen. Ik zag allerlei biermerken voorbij komen. Er werd zelfs bier gedronken uit theeglazen. Het was heel druk ondanks de regen. Dit festival is duidelijk uit zijn voegen gegroeid.

Adrie

Het was inderdaad krankzinnig druk. Van 1 tot half 7 hebben we non-stop staan tappen. Martin was door al zijn bier heen en hij had zijn hele bus vol gestouwd. Nadeel: ik heb geen druppel bier gedronken en dat komt niet vaak voor op een bierfestival.  :P

ciesvandekwis

Waar was dit ergens?

Dan was het gisteren op Tour de Geuze ook wel druk maar een heel stuk vlotter georganiseerd.
Wij zijn met de bus vanuit Gent met 35 dorstigen vertrokken en hebben met stijgend enthousiasme volgende etablissementen aangedaan:
- Mort Subite
- Timmermans
- Lindemans
- Oud Beersel
- De Cam (was niet officieel deelnemer, maar wou ons wel even rondleiden en laten proeven): was voor mij de topper van de dag.
Flesje Megablend 2015 gaat een jaartje of twee in de kast.

Jerome

Aan de foto's te zien was dit in 's-Hertogenbosch.

De Cam was inderdaad de topper van de dag. Ik vond zijn Faro echt goed! Wat ik wel een beetje raar vond was zijn houding tegenover de grotere brouwers en stekers en hun commercieele labieks/geuzen. Hoewel ik zeker voor het behouden van traditie ben, en zijn werk zeker respecteer en aanmoedig (mede omdat hij dit naast zijn baan in de avond uren doet), vind ik wel dat hij moet toegeven dat hij ook wel op het succes van deze commerciële bieren meelift. Hij gaf zelf al aan dat het de voorgaande jaren erg slecht ging met de bekendheid en verkoop van lambieks en geuzen. Ik denk juist dat initiatieven zoals bv een kriek maxx of of white lambiek wat we bij mort subite zagen de bekendheid en toegankelijkheid van deze bieren vergroot, waar hij uiteindelijk indirect baat van heeft. Ik verkies denk ik wel zijn artisanale karakter, maar moet ook toegeven dat zonder een beetje naamsbekendheid van het bier, hij ook veel minder zou verkopen waarschijnlijk.

Hai

Het festival was fantatisch ook wij waren rond 17.00 uur door al ons bier heen :proost:
Super veel positieve reacties gehad.
Inderdaad weinig tijd gehad om een praatje te maken en zelf een biertje te proeven :huilen:

Ja het was ongekend druk.  Vele gezellige mensen

Helaas waren er lange wachtrijen bij de glasverkoop en de munten, dit moet beter georganiseerd worden.
Voor de rest was de organisatie prima.

Lekker op de markt houden, binnen is voor mij de lol eraf.

Eelke

Klinkt inderdaad niet zo goed georganiseerd... ook wel raar van de gemeente om een max aan het aantal glazen te zetten, want daar zijn inderdaad simpel andere opties voor te bedenken...

Citaat van: ciesvandekwis op 04-05-2015  10:49 uWaar was dit ergens?

Dan was het gisteren op Tour de Geuze ook wel druk maar een heel stuk vlotter georganiseerd.
Wij zijn met de bus vanuit Gent met 35 dorstigen vertrokken en hebben met stijgend enthousiasme volgende etablissementen aangedaan:
- Mort Subite
- Timmermans
- Lindemans
- Oud Beersel
- De Cam (was niet officieel deelnemer, maar wou ons wel even rondleiden en laten proeven): was voor mij de topper van de dag.

Hier hadden we een 9 persoonsbusje, en zijn we langs Hanssens, Oud Beersel, Timmermans, De Trog, Tilquin, en Boon geweest. Was nog best aanpoten om ze allemaal aan te kunnen doen.
Wat wij wel erg onhandig vonden was dat je bijna overal met verschillende consumpties moest betalen, en daar een enorm verschil tussen zat. Zo waren de fruitbieren bij de trog 80 cent maar bij Boon 3,60 of zo. Bij de ene moest je wel borg betalen voor het glas, bij de andere weer niet...soms moest dat gewoon met geld, soms met consumptiebonnen en ook daar nog best enorme rijen. Oké, meestal een 10 min wachten maar dat wel keer 6... en dan nog in de rij voor de bar... zeker met een groep met een gezamenlijke pot niet handig. Zeker niet als de de pech hadden dat er net voor ons een aantal touringbussen gestopt waren... consumptiebonnen voor alle deelnemende brouwerijen zou al veel handiger zijn.
Verder weer erg leuk. Weekend weg er aan vast geplakt, en op zaterdag vast naar Oud Beersel en de 3 Fonteinen geweest om de biervoorraad voor in het huisje te halen.

Oh, en ik kan het niet laten, maar het is Toer he  ;D ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 03-05-2015  20:52 uDit was het meest beroerde festival dat ik ooit bezocht heb. Na ongeveer een uur in de rij te hebben staan was uitgerekend toen wij bijna aan de beurt waren de glazen op. Ondanks de regen ongekend druk. Door het lange wachten zijn mijn vrouw Ria en ik er bijna niet toe gekomen om bier te drinken. Bijzonder leuk was het ontvangst in de Brand stand van Café Paternoster. Op uitnodiging ook nog even in de kroeg geweest.

Adrie en Martin druk aan het schenken.

Die Martin is wel een zuipschuit, of staat hij voor iemand anders te tappen?

HHopbier

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 04-05-2015  10:49 uWaar was dit ergens?

- Mort Subite
- Timmermans
- Lindemans
- Oud Beersel

In 's Hertogenbosch, of voor niet Boschenaren: Den Bosch.  :)

Cis,
Graag een nieuw topic aanmaken als je een geheel ander onderwerp aansnijdt...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.