Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Foutje bij het bottelen

Gestart door focusCB, 04-04-2015 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

focusCB

Goedendag Brouwers,

Ik heb een zak Simply Lager aangeschaft een tijdje terug en gebrouwen, gelagerd en gebotteld.
Nu ben ik bij het bottelen vergeten om suiker toe te voegen. Dat heb ik één dag later alsnog gedaan.
Zou het nu nog goed kunnen komen? De rest heb ik netjes volgens het boekje gedaan.
In de handleiding stond een afgestreken theelepel suiker, andere deel van de suiker toegevoegd voor het lageren.
Ik heb gisteren (3 dagen later) een fles opengemaakt en er zat heel weinig koolzuur in en de smaak was ok.
Hetzelfde merk maar dan een Yorkshire Bitter volgens een advies van lid van dit forum en niet volgens de handleiding van Simply.
Daar zit nu al veel koolzuur in maar ik ook 5 dagen ervoor gebotteld met suiker wat normaal bij lageren moest worden toegevoegd.
Hopelijk komt het goed.

Groeten Chris.

Tjardo

Komt goed, heb geduld...

focusCB

Ik heb geduld, maar ik gewoon bang dat ik het verpest heb.
Geduldig zal ik afwachten.
Bedankt voor je reactie.  :duimop:

Brouwers

Citaat van: focusCB op 04-04-2015  21:36 uIk heb geduld, maar ik gewoon bang dat ik het verpest heb.
Geduldig zal ik afwachten.
Bedankt voor je reactie.  :duimop:

Het is natuurlijk niet de meest ideale manier van bottelen (kans op wat extra oxidatie), maar het zal wel meevallen allemaal. Gewoon geduld hebben.  Verder is het zonde van je bier om na 3 dagen na bottelen het al te proeven. Mijn advies is altijd om het minimaal 2-3 weken te laten staan voordat je er eentje opentrekt. Als je echt je geduld niet kan bewaren dan trek op zijn vroegst na 1 week pas een fles open.

focusCB

Citaat van: Brouwers op 04-04-2015  21:50 uHet is natuurlijk niet de meest ideale manier van bottelen (kans op wat extra oxidatie), maar het zal wel meevallen allemaal. Gewoon geduld hebben.  Verder is het zonde van je bier om na 3 dagen na bottelen het al te proeven. Mijn advies is altijd om het minimaal 2-3 weken te laten staan voordat je er eentje opentrekt. Als je echt je geduld niet kan bewaren dan trek op zijn vroegst na 1 week pas een fles open.

Ik wacht normaal ook gewoon twee weken. Maar omdat ik het vergeten ben wou ik het proberen.
Die Yorkshire Bitter en de Gallia die nu gebotteld zijn wacht ik ook langer. Ik heb nu de Yorkshire alleen geprobeerd omdat de andere niet volgens het boekje is gegaan. :(

Oscar

Citaat van: focusCB op 04-04-2015  22:20 uomdat de andere niet volgens het boekje is gegaan. :(

Jouw bier leest geen boekjes... En zeker je gist niet... ;)

focusCB

Citaat van: Oscar op 04-04-2015  23:19 uJouw bier leest geen boekjes... En zeker je gist niet... ;)

Whaaaahahaha  ;D ik hoop het.  ;)
Het stelt mij op de één of andere manier toch wel gerust.  :groots:

bastiaanD

Ik vind zelf mijn bieren het lekkerste na een maand of 3 a 4 op de fles. Geduld dus...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.