Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tijd voor thee(bier)

Gestart door Jerome, 26-03-2015 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Jerome

Na ongeveer 1.5 jaar niet meer gebrouwen te hebben ivm verblijf in het buitenland, wordt het hoog tijd om weer aan de slag te gaan  :brouwen:

In Australië heb een bier van Two Birds gedronken, met Earl Grey thee erin. Het idee sprak me eerst helemaal niet aan, maar na geproefd te hebben... wat een bier! Eerst smaakte het redelijk hoppig, fruitig, voldoende body, maar de afdronk was duidelijk earl grey thee, ice-tea wel te verstaan, maar niet zoet. Wat een verassing! De brouwers vertelde me dat het moeilijkste het evenwicht vinden in het bier was. Er moet een duidelijke thee smaak zijn, maar wel nog genoeg mout en hop om het een pale ale te houden. Er moet dus ook voldoende bitter en body zijn. Tijd voor een kloonpoging!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTea Time
KenmerkEarl Grey Pale Ale
Brouwdatum26/03/2015
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1055 (5.9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater17.3 liter
Maischdikte3.5 l/kg
Maischwater9.7 liter
Spoelwater7.6 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur24 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid42 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80.0 %2.182 kg3 EBC
Carabelge10.0 %0.273 kg30 EBC
Viennamout10.0 %0.273 kg6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Centennial11.5 %10 gr60 minuten27 EBU
Willamette6.0 %5 gr30 minuten5 EBU
Willamette5.0 %5 gr15 minuten3 EBU
Styrian Golding6.0 %5 gr15 minuten4 EBU
Willamette6.0 %10 gr5 minuten3 EBU
Styrian Golding5.0 %5 gr5 minuten1 EBU

Kruiden
Naam kruidToevoegenMassaKooktijd
Earl GreyTijdens koken15 gr0 Min.

OpmerkingenEarl Grey
1.5oz op 7gal
42g op 26L
16g op 10L
Thee toevoegen na flame out, 8 min laten trekken, dan koelen
Thee in ei/zak toevoegen ivm hevelen/filteren

Voeg iers mos toe.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort2450 Denny's Favorite 50
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C75 minuten3.5 l/kg
277°C10 minuten3.5 l/kg

Wat denken jullie? Wordt dit bier niet te hoppig, gaat de hop overheersen zodat de thee niet genoeg naar voren komt? Eerst had ik 15 g bitterhop en zat op 55 IBU, maar dat leek me misschien iets te veel? Heb ik teveel late hopgiften? En, de carabelge vervangen voor carahell van 15 EBC? Ik denk zelf van niet maar zit een beetje in dubio...

Oscar

Citaat van: Jerome op 26-03-2015  11:47 uWat denken jullie?

Ik denk dat dit weer een afgeleide is van de EarlGrey IPA van Emelisse, waarom geen andere thee gebruiken?

Citaat van: Jerome op 26-03-2015  11:47 uWordt dit bier niet te hoppig,

Huh? Dat kan toch niet... :biersmile:

dennisbier

Te bitter voor het recept voor de bierstijl?  ;)

Shaka

Misschien is het een idee om de thee tijdens de nagisting of lagering toe te voegen.

Jerome

Citaat van: dennisbier op 26-03-2015  13:32 uTe bitter voor het recept voor de bierstijl?  ;)

Nee, te bitter zodat de thee smaak niet naar voren komt. Ik hou van bitter, maar ik probeer ook nog een andere smaak te cultiveren in dit bier.

Citaat van: Shaka op 26-03-2015  13:32 uMisschien is het een idee om de thee tijdens de nagisting of lagering toe te voegen.

Zat ik ook eerst aan te denken, maar ik denk niet dat je dan een betere smaak krijgt. Aangezien je thee met heet water maakt leek me dit een betere oplossing.

Bart LJ

Jerome ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ik wil ook een earl grey ipa gaan brouwen maar ik twijfel heel erg over de beste methode om de thee toe te voegen.

Ik lees internationaal de volgende opties:

1. Thee meekoken aan het eind
2. Thee na vlam uit
3. Koudtheeën
4. Bergamot olie toevoegen voor het bottelen
5. Bergamot schillen meekoken
6. Bergamot schillen toevoegen tijdens de nagisting
7. Sterk getrokken thee toevoegen aan het gistvat

Ben erg benieuwd hoe jouw methode is uitgepakt. Ik lees overal recept ideeën maar nergens of het goed uitpakt! :-)

Met groet,

Bart

William

IK heb goede ervaringen met samen - 2 + 3 + 4. Was zelfs een prijswinnend bier

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26757.msg412647.html#msg412647.

Shaytan

Ik heb Grolsch' Twee Zwaluwen van 18 jaar geleden nagebrouwen en heb de vijf bloesemtheeën bij het bottelen toegevoegd. Hete thee zetten (vijf verschillende, duurde wel een uurtje of 2-3, maakt niet uit dat die dan ondertussen afkoelt. Die dan bij het cold crashed bier gemikt met de bottelingssuiker. Nadeel van het cold crashen was dat er te weinig gist in de flessen zat om voor een mooie schuimkraag te zorgen (het is psvr een pils).

Enige creativiteit vereist voor het doseren van de theeën (ietsje makkelijker bij 1 Earl Grey), maar als ex-kok heb ik wel een aardig goed ontwikkeld idee van wat een hoeveelheid ingrediënt met de smaak doet.

Jerome

Ik ga dit bier morgen of overmorgen brouwen. Is er nog niet van gekomen.

Voor de thee heb ik Earl Grey met korenbloem en sinaasappelschil geselecteerd in de lokale theewinkel hier. Deze thee is ook hoog in bergamotolie volgens de verkoopster. Het bloemige/fruitige in de thee vind ik wel lekker, en heb mijn hopgiften hier wel aan aangepast.

Ik wou eerst 1.0-1.5 g/L thee toevoegen en die 8 minuten laten trekken na vlam uit. Niet koken, want dat doe je volgens mij nooit met thee. Maar, thee die lang trekt geeft veel tannines af, dan krijg je van die bittere donkere thee. Dus misschien verdubbel ik de hoeveelheid en halveer ik de tijd (2g/L 4 min laten trekken). Op de thee zelf staat 3min bij 95C vermeld, dus daar zal ik me aan proberen te houden.

Als er na de hoofdgisting niet genoeg theesmaak in zit, zal ik wel gaan koudtheeën. En zeer waarschijnlijk zal ik wel nog koudhoppen met Amarillo, maar dat ik ook even afwachten hoe alles zich ontwikkeld.  Ik zal jullie laten weten wat het geworden is.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTea Time
KenmerkEarl Grey Pale Ale
Brouwdatum26/03/2015
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters7
Gewenst begin SG1055 (5.9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement67.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater15.8 liter
Maischdikte3.5 l/kg
Maischwater7.6 liter
Spoelwater8.2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur25 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid48 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80.0 %1.719 kg3 EBC
karamel pils (WM)10.0 %0.215 kg5 EBC
Cara-red10.0 %0.215 kg45 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Centennial11.5 %6 gr60 minuten21 EBU
Tettnang (Dld)4.2 %7 gr30 minuten7 EBU
Willamette6.3 %4 gr15 minuten4 EBU
Amarillo9.2 %4 gr15 minuten6 EBU
Pacifica5.6 %5 gr15 minuten4 EBU
Willamette6.3 %6 gr5 minuten2 EBU
Amarillo9.2 %6 gr5 minuten3 EBU
Pacifica5.6 %7 gr5 minuten2 EBU

Kruiden
Naam kruidToevoegenMassaKooktijd
Gagel9 gr0 Min.

OpmerkingenEarl Grey
16g op 10L
Thee na flame out, 4 min laten trekken
Thee in ei/zak toevoegen ivm hevelen/filteren

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale US-05
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C45 minuten3.5 l/kg
272°C15 minuten3.5 l/kg
378°C10 minuten3.5 l/kg

Jerome

Dus, 10-11 g earl grey toegevoegd na flame-off en 4 min later trekken. Hoofdvergisting is afgelopen, zojuist eerste sample genomen. Er is een minieme thee smaak. Hoparoma's overheersen. Dus zojuist 3 g thee droog toegevoegd, zal na een paar dagen weer eens proeven, en als het nodig is weer 3 g  toevoegen.

Miekelt

Hoeveel gram thee heb je uiteindelijk toegevoegd en op welke manieren? En proefde je toen thee of bleef het wat achter qua smaak?
Ben benieuwd! Ik wil zaterdag een Earl Grey Pale Ale gaan maken. Maar twijfel nog over de hoeveelheid etc. omdat ik nergens een idee krijg van wat alle mogelijkheden voor een resultaat hebben gebracht..

Ingewikkeld

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het resultaat :)

Jerome

Bij flame-off 11 g toegevoegd, 4 min laten trekken. Na de hoofdvergisting 6 g toegevoegd, 3 dagen laten weer 8 g toegevoegd en 5 g amarillo.

De smaak was in het begin zeer goed aanwezig, maar zeker niet te overheersend. Na verloop van tijd, eigenlijk best snel na een paar maanden al was de smaak van de thee minder prominent, maar wel nog steeds op de achtergrond. Je proeft het zeker nog, maar als je niet weet dat het thee is zal misschien niet iedereen de smaak herkennen. Je ruikt het wel nog goed.

Waarschijnlijk iets meer bij flame off toevoegen en iets langer laten trekken? Maar over het algemeen was ik zeer tevreden met het resultaat.

Let op: wel maar 7L van gebrouwen.

RienP

Citaat van: Jerome op 15-06-2016  09:33 uWaarschijnlijk iets meer bij flame off toevoegen en iets langer laten trekken? Maar over het algemeen was ik zeer tevreden met het resultaat.

Let op: wel maar 7L van gebrouwen.

Vooral het eerste (meer toevoegen). Bij langer trekken krijg je ook het risico dat je meer bitterheid uit de thee gaat halen.
Ik heb goede ervaringen met enkel thee tijdens het lageren laten trekken.

Jerome

Citaat van: RienP op 15-06-2016  09:58 uBij langer trekken krijg je ook het risico dat je meer bitterheid uit de thee gaat halen.

Klopt! Nu herinner ik weer waarom ik maar 4 min had laten trekken! :P Dus meer toevoegen, niet langer laten trekken!

Markiej87

Citaat van: RienP op 15-06-2016  09:58 uIk heb goede ervaringen met enkel thee tijdens het lageren laten trekken.
Hoeveel heb je toen toegevoegd?

RienP

30 gram op 5 liter tijdens het lageren en elke 12 uur geproefd om de voortgang te volgen. Na 48 uur heb ik toen gebotteld.
Dit was voor de brouwdag bij Brouwerij Kees en hiervoor had ik een rookthee gebruikt. Het gaf veel rooksmaak, maar zonder bitterheid. Ondertussen ook een keer herhaald bij een Bockbier en dat werkte ook heel goed.

Mocht ik in de toekomst dit nog een keer herhalen, bijvoorbeeld met een andere theesoort, dan zou ik dezelfde werkwijze hanteren.

Wallie

Citaat van: RienP op 15-06-2016  12:52 u30 gram op 5 liter tijdens het lageren en elke 12 uur geproefd om de voortgang te volgen. Na 48 uur heb ik toen gebotteld.
Dit was voor de brouwdag bij Brouwerij Kees en hiervoor had ik een rookthee gebruikt. Het gaf veel rooksmaak, maar zonder bitterheid. Ondertussen ook een keer herhaald bij een Bockbier en dat werkte ook heel goed.

Mocht ik in de toekomst dit nog een keer herhalen, bijvoorbeeld met een andere theesoort, dan zou ik dezelfde werkwijze hanteren.

Heb je alleen tijdens het lageren wat toegevoegd? Verder niets tijdens het koken, vlam uit, of koud thee-en?
Ben wel benieuwd, vind dit een leuk experiment met verschillende smaken thee.

RienP

Alleen tijdens het lageren. Dat is dus een vorm van koud thee-en

Zie hier mijn recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32327.0.html

Dit geeft meer dan voldoende smaak en aroma.

Vergelijkbare Topics (7)

42324

Reacties: 11
Gelezen: 1745

21734

Reacties: 50
Gelezen: 23458

28812

Reacties: 18
Gelezen: 6684

9423

Reacties: 10
Gelezen: 2869

28070

Gestart door orangeloo

Reacties: 3
Gelezen: 2693

01-03-2015 11:20 u
door orangeloo
35422

Reacties: 26
Gelezen: 5485

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.