Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opnieuw een discussie over hydrateren gist

Gestart door Jacques, 05-01-2015 22:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander van Dijk

Citaat van: ciesvandekwis op 14-01-2015  09:44 uIk blijf de extra handeling met extra kans op besmetting en extra afwas + deel gist dat aan het glas blijft plakken (= minder gist) wel een bezwaar vinden.
Daarom hydrateer ik de korrel nu al een tijd rechtstreeks in het gistvat zelf. Zo'n half uurtje voor einde koelen: glaasje water op bodem gistvat, daarop de korrel strooien, die verdeelt zich perfect over het oppervlak, heeft maximaal watercontact en geeft minimale kans op klonters.
Tegen dat het gekoelde wort erop klettert, is de gist al mooi opgelost én neemt hij ook nog es direct de zuurstof op van het kletteren. Handige compromisoplossing die voor mij goed werkt.

Ik heb de tip van ciesvandekwis  zaterdag toegepast. Ik heb T58 gebruikt. Ik heb 115 ml water van ca 33 ºC in het gistvat gegoten en daaroverheen heb ik het zakjs gist gestrooid. Een 25 minuutjes later heb ik het afgekoelde wort in het vat laten kletteren. Dit werkt erg makkelijk moet ik zeggen.

Ik had het idee dat de gist sneller was begonnen dan anders. Tot nu toe heb ik de gist altijd gewoon over het wort gestrooid. Ik heb het wort rond 01:00 uur in het vat gedaan en de volgende ochtend rond 08:30 uur was de boel al volop aan het gisten. Er stond stond al flink schuim op. Normaal duurde dit wel wat langer.

hansHalberstadt

Inmiddels heb ik een klein proefje gedaan om het verschil tussen hydrateren en niet hydrateren te kunnen zien.
hiervoor heb ik de korrelgist mangrove Jack M44 gebruikt.

2 reageerbuisjes steriele wort SG=1040, 10ml en 2 reageerbuisjes gekookt water ca 2 ml.

Gistingskastje op 32 ºC ingesteld en alles een half uurtje op temperatuur laten komen.

Toen 2 x 60 mg gist afgewogen.
-60 mg gist in 1 reageerbuisje met water en 60 mg in andere buisje met water en daar direct de 10 ml wort bij. Dopjes erop en schudden om eea te mengen dus 1 buisje met 12 ml wort ca 1033 en 1 buisje met 2 ml water.

Daarna beiden 3 kwartier laten staan op 32 ºC dus 1 buisje met gist toegevoegd aan wort, dus niet hydrateren en 1 buisje hydrateren.

Daarna de andere 10 ml wort toegevoegd aan het gehydrateerde buisje, dus dan 2 buisjes met zelfde samenstelling en zelfde temperatuur. Temperatuur verlagen naar 22 ºC en afwachten.

Resultaat was dat ik geen verschil kon zien in start van de gisting bij beide buisjes. Gisting begon na ca 12 uur en na 18 uur vrijwel gelijke activiteit.

Op basis van dit proefje kan ik dus niet concluderen dat hydrateren snellere/betere start van de gisting oplevert.

William

Citaat van: hansHalberstadt op 25-02-2015  12:13 uOp basis van dit proefje kan ik dus niet concluderen dat hydrateren snellere/betere start van de gisting oplevert.

Moet je de Mangrove gist ook eerst over het oppervlak sprenkelen en dan eerst gedurende 10 minuten laten bevochtigen en dispergeren?

Bij andere gisten wordt dat in ieder geval altijd aanbevolen. Ik denk dat is om de gist aan het luchtoppervlak uit elkaar te laten vallen (voorkomt klontvorming en er kan direct zuurstof uit de lucht worden opgenomen).

Nu is dat in jouw reageerbuisproef misschien wat lastiger door het relatief kleine oppervlak hoewel 60 mg gist natuurlijk ook niet veel is.

hansHalberstadt

Het buisje is wel geschud tijdens het hydrateren. Je zag de gist ook goed uit elkaar vallen en snel oplossen zonder te klonteren en door het schudden zal er zeker behoorlijke wat zuurstof in zijn gekomen.

wilbertd

Heeft iemand deze twee studies hier al geplaatst en/of gelezen?

Eentje over wijngist 'Effect of Rehydration Temperature of Active Dried Yeast on Wine Production and quality'.
http://www.sawislibrary.co.za/dbtextimages/19951.pdf

En wellicht nog interessanter 'Rehydration of Active Dry Brewing Yeast and its Effect on Cell Viability'.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.2011.tb00482.x/pdf

Beiden komen tot de conclusie dat hydrateren zeker lijdt / kan lijden tot meer vitaal gist en een betere fermentatie.

Citaat:
'These results may indicate that directly pitching Active dried yeast  into wort (particularly cooler, lager type worts) could potentially result in viability loss and negatively influence fermentation performance'.

Maar interessant is ook wel om te lezen dat met name de temperatuur waarop je hydrateert van belang is.
Citaat:
'The optimum rehydration temperature for cell viability of active dried yeast was on average higher than the optimum rehydration temperature for maximum fermentation rate'.

William

Citaat van: wilbertd op 25-02-2015  20:26 uEn wellicht nog interessanter 'Rehydration of Active Dry Brewing Yeast and its Effect on Cell Viability'.

Beiden komen tot de conclusie dat hydrateren zeker lijdt / kan lijden tot meer vitaal gist en een betere fermentatie.

Leuk artikel. Dank je.

hansHalberstadt

Als alles uitgegist is zal ik nog eens de eindbrix waarde meten en de hoeveelheid gist vergelijken na bezinken. Als hydrateren werkt dan zul je toch op zijn minst daar iets van terug moeten zien bij zo'n proefje waar je alles gelijk houdt behalve het hydrateren.

Jacques

Citaat van: wilbertd op 25-02-2015  20:26 uEn wellicht nog interessanter 'Rehydration of Active Dry Brewing Yeast and its Effect on Cell Viability'.

Ja, dat artikel ken ik. Ik heb heel veel tests gedaan maar geen verschillen gevonden in vergistingsgraad. Daarnaast leidt het hydateren van gedroogde gist niet tot een betere smaak is uit smaaktests gebleken.

Maar iedereen die een beter gevoel heeft bij hydateren moet dat zeker doen. Doe het dan wel op een goede manier en zeker niet te koud. En zorg er voor dat er niet te veel gist achterblijft in het kommetje of glas waarin je hydrateert want dan span je het paard achter de wagen en heb je uiteindelijk minder gist bij je wort. Goed naspoelen is een vereiste als je hydrateert.

broeder

Citaat van: Jacques op 25-02-2015  22:33 uDaarnaast leidt het hydateren van gedroogde gist niet tot een betere smaak is uit smaaktests gebleken.

Maar iedereen die een beter gevoel heeft bij hydateren moet dat zeker doen.

Hoi,
Volledig mee eens. Hoewel ik meestal Wyeast gebruik, doe ik uit nieuwsgierigheid de laatste tijd ook regelmatig korrelgisten gebruiken. Die zijn (vind ik) de laatste jaren in kwaliteit enorm verbeterd.
Hydrateren heeft niet mijn voorkeur om risico's met onjuiste behandeling en infectie te vermijden.
Wel uitgeprobeerd om te ontdekken en vergelijken, maar heb daar geen betere en ook niet slechtere resultaten mee geboekt.
Dus waarom zou ik dan nog wel gaan hydrateren?

Groet,
broeder Willem
.

wilbertd

Citaat van: Jacques op 25-02-2015  22:33 uJa, dat artikel ken ik. Ik heb heel veel tests gedaan maar geen verschillen gevonden in vergistingsgraad.

Na het lezen van 'Effect of Rehydration Temperature of Active Dried Yeast on Wine Production and quality' waarin geconcludeerd wordt dat elk gist zijn eigen specifieke rehydratie temperatuur nodig heeft voor een optimale kwaliteit (hoeveelheid levende cellen), een temperatuur die gemiddeld een stuk hoger ligt dan de optimale vergistingstemperatuur, vraag ik me af of je hier ook rekening mee hebt gehouden.

Want ik kan me zo voorstellen dat je het effect van hydrateren teniet kunt doen als je niet de juiste temperatuur aanhoudt.
Of wel; fout hydrateren is wellicht net zo effectief als niet hydrateren.

hansHalberstadt

Zou het niet zo kunnen zijn dat het vooral gaat om de temperatuur, dus het feit dat je de gist hydrateert in water van 30+ ºC levert een positief effect, omdat al ergens geconcludeert was dat de gist hogere temperatuur nodig heeft om de cellen te kunnen regenereren vanuit gedroogde toestand maar dat zou je ook gewoon kunnen doen met een beetje van je wort op 30+ ºC. Dat zou dan kunnen verklaren waarom ik helemaal geen verschil zie met mijn proefje, immers de ene helft van de gist heeft als eerste 32 ºC water gezien en de andere helft 32 ºC wort van 1035. dus beide zelfde hoge temp.

Als dat waar is zou je dus simpel je gist bij het wort kunnen doen als deze bv nog 35 ºC is terwijl je aan het koelen bent met bv een dompelkoeler.     

Jacques

Citaat van: wilbertd op 26-02-2015  17:25 uNa het lezen van 'Effect of Rehydration Temperature of Active Dried Yeast on Wine Production and quality' waarin geconcludeerd wordt dat elk gist zijn eigen specifieke rehydratie temperatuur nodig heeft voor een optimale kwaliteit (hoeveelheid levende cellen), een temperatuur die gemiddeld een stuk hoger ligt dan de optimale vergistingstemperatuur, vraag ik me af of je hier ook rekening mee hebt gehouden.

Want ik kan me zo voorstellen dat je het effect van hydrateren teniet kunt doen als je niet de juiste temperatuur aanhoudt.
Of wel; fout hydrateren is wellicht net zo effectief als niet hydrateren.

In een ander topic heb ik vanavond het volgende geschreven
Citaat van: Jacques op 26-02-2015  23:01 uIk heb mij bij mijn experimenten geheel gehouden aan de aanwijzingen van de leveranciers van de gisten. Het is zelfs zo dat deze per leverancier verschillen... En is klopt dat de aanbevolen hydratatietemperatuur een stuk hoger is dan de aanbevolen vergistingstemperatuur.

Ondanks dat exact volgens de instructies de gisten gehydrateerd zijn was er geen verschil in vergistgingsgraad tussen wel of niet hydrateren. Mijn conclusie dat hydrateren niet per se noodzakelijk is komt niet uit de lucht vallen...

Overigens ben ik het wel met je eens dat niet goed hydrateren wel eens negatief kan uitvallen. Uit het Grote gedroogd gist onderzoek bleek dat gehydrateerde gist net wat minder scoorde qua vergistingsgraad dan niet-gehydrateerde gist. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat het bij het hydrateren regelmatig fout gaat.

wilbertd

Tja, als je je houdt aan de specifieke richtlijnen (waaronder temperatuur) voor hydratatie van een gist, en ervan uitgaande dat de voorgeschreven richtlijnen ook de idealen zijn, en daarnaast de testresultaten van een proef uitgevoerd op hobbybrouw-niveau ook geen positief effect laten zien, mag je ook van mij de voorzichtige conclusie trekken dat, hoewel laboratoria test uitwijzen dat optimaal hydrateren resulteert in meer levende cellen, er op hobbybrouw-niveau weinig voordeel te behalen is.

:)

bierhenkie

Citaat van: wilbertd op 27-02-2015  13:30 uTja, als je je houdt aan de specifieke richtlijnen (waaronder temperatuur) voor hydratatie van een gist, en ervan uitgaande dat de voorgeschreven richtlijnen ook de idealen zijn, en daarnaast de testresultaten van een proef uitgevoerd op hobbybrouw-niveau ook geen positief effect laten zien, mag je ook van mij de voorzichtige conclusie trekken dat, hoewel laboratoria test uitwijzen dat optimaal hydrateren resulteert in meer levende cellen, er op hobbybrouw-niveau weinig voordeel te behalen is.

:)
Exact dat is de teneur van de meeste onderzoeken die (in ieder geval op hobbyniveau) gedaan zijn.
Ik heb zelf ook enkele malen geprobeerd te hydrateren, maar dat loopt op een klonterfestijn uit, met tragere start van de vergisting tot gevolg.
Sindsdien strooi ik eender welke gist gewoon over het wort, met prima resultaten, qua vergisting in ieder geval.

Ansius

Laatste brouwsel gehydrateerd volgens voorschrift.
Gist BRY-97.
Volgens mij staat deze gist bekend als een slome starter.
Dus hydrateren maar.
Wat denk je?
Start de vergisting nog later.

Gestart 18,2 Brix.
Overgeheveld na een week 10,6 Brix.
Suiker toegevoegd.
Vergisting gaat lekker door.

Vandaag, na 2 weken,  gezien dat de activiteit afneemt.
Volgende week waarschijnlijk bottelen.
Ben nieuwsgierig.

Dit is geen sterk onderbouwd verhaal maar goed hydrateren heeft me in dit geval geen snellere start opgeleverd.
Wel kan de SVG hoger of lager zijn dan zonder hydrateren.
Dat weet ik volgende week omdat ik tussen door nooit meet behalve bij overhevelen.

Ansius

Maakt deze keer geen bal uit!
Eind SG is precies hetzelfde als de vorige keer toen er niet gehydrateerd was.

Dit is natuurlijk geen steekhoudend bewijs maar als overtuigd hydrateerder ga ik lichtjes twijfelen aan het nut er van voor de hobbybrouwer.

Smaak is dik in orde, evenals de vorige keer, en dat is mooi meegenomen.

Jacques

Citaat van: ANSIUS op 16-03-2015  16:56 uMaakt deze keer geen bal uit!
Eind SG is precies hetzelfde als de vorige keer toen er niet gehydrateerd was.
...
Smaak is dik in orde, evenals de vorige keer, en dat is mooi meegenomen.

Dat is precies hetgeen ik steeds gezien heb bij de meervoudige testjes die ik heb uitgevoerd...

Hydrateren mag, maar is niet per se noodzakelijk.

Ansius

Ervaringen met BRY-97 gist.

Brouwsel ongehydrateerd, langzame start vergisting.
Brouwsel gehydrateerd, zo mogelijk nog tragere start.
Laatste brouwsel een starter gemaakt.
De start van de vergisting is nu veel sneller aangevangen.

Bij de eerste 2 brouwsels hetzelfde eind sg.
Wat zal het derde brouwsel geven?
Gokje van mijn kant is hetzelfde eind sg.

Vergelijkbare Topics (7)

30521

Reacties: 14
Gelezen: 5915

14907

Reacties: 32
Gelezen: 10758

5697

Reacties: 8
Gelezen: 3834

37331

Gestart door Joreb

Reacties: 3
Gelezen: 1512

21455

Reacties: 4
Gelezen: 3478

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.