Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rietsuiker gebruiken bij het bottelen

Gestart door dopert3, 15-03-2015 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

dopert3

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik zocht het internet af met een vraag over rietsuiker en kwam hier terecht.
Alleen vond ik niet meteen een antwoord op mijn vraag.
Ik ben bezig 20 liter Brewform Pils te brouwen. Vorige keer had ik daarvoor bietsuiker. Dit keer heb ik rietsuiker gebruikt. Zoals aangegeven op het Brewform etiket heb ik 5% extra suiker gebruikt. Binnenkort ga ik bottelen. Hier gaat mijn vraag ook over. Moet ik daar ook 5% extra suiker toevoegen? Ik ben namelijk een beetje huiverig voor exploderende flessen. Ik ga het trouwens bottelen in champagneflessen.

Alvast bedankt voor de hulp!

BdeB

Hoeveel gram per liter adviseert Brewferm als bottelsuiker?

Brouwers

Welkom op het forum. 5% extra geeft je niet ineens exploderende flessen. Je gaat dan bv van 5 naar  5.25 gram per liter. Maar verwacht niet ineens een heel ander bier, zal wel iets anders smaken. Een ander gist of koudhop toevoegen doet meer.

dopert3

Citaat van: BdeB op 15-03-2015  18:56 uHoeveel gram per liter adviseert Brewferm als bottelsuiker?

165 gram totaal (op 20 Liter)

@Brouwers dankjewel!

Meteen een andere vraag. Er staat op dat je na 10 dagen (optioneel) kan overhevelen naar een schone emmer. Nu is dat morgen, maar mijn waterslot is nog steeds aan 1 helft gevuld (door de druk uit de emmer). Moet ik dan nog wachten tot dat wat zakt of maakt dat voor het verder gisten niet uit?

BdeB

Het is juist aan te bevelen om over te hevelen voordat de gisting helemaal stilgevallen is. Het gist zal de bijkomende zuurstof en resterende suiker verwerken, waardoor er minder oxidatie optreedt.

HermanH

Ik heb eens een proefje gedaan, batch in 3 gedeeld vòòr het bottelen, een deel met gewone suiker, de andere 2 delen met bruine suiker en rietsuiker. Geen noemenswaardig verschil kunnen ontdekken, het gaat trouwens ook maar om +/- 8 à 8,5 gram suiker per liter bier. 5% meer nemen voor rietsuiker heb ik ook gedaan, geen bommen gehad, dus enkel de bekomen grammen suiker x 1,05 gedaan...

Brouwers

Ik zou de moeite niet nemen. Laat het nog een paar dagen in het vat zitten en hevel het over naar het ander vat om vanuit daar te bottelen. Dan ben je de meeste gist kwijt en heb je ook geen problemen met oxidatie. Als je nu gaat overhevelen heb je kans op oxidatie omdat er geen of bijna geen beschermend koolzuurdeken. Als je gaat overhevelen doe dat dan wanneer er nog activiteit is, ik houd zelf 4 dagen aan.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.