Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alleen binnenzakje van Smackpack al gezwollen

Gestart door orangeloo, 26-02-2015 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Vandaag kreeg ik mijn bestelling binnen. Daarbij zat een smackpack bij (Wyaest 3463 Forbitten frt)
Helaas was het geen verse maar met datum 04 dec 14, maar wat mij nog het meest irriteert is dat de binnenzak al helemaal bol staat.
Eigenlijk heel raar, echt alleen het binnenzakje voelt keihard aan. Iemand dit al eens mee gemaakt? ???

En wat zou dit doen met de vitaliteit van de gist? ???

(ps om te voorkomen dat er een reacties komt in de trant van: hij probeert via de rug van het forum een nieuwe verpakking te scoren bewust de naam van de leverancier niet vermeld.)

Tjardo

Ik heb slechts een keer zo'n smackpack gebruikt maar die had hetzelfde... buitenzak stond een beetje bol en binnenin voelde ik een hard rond balletje, gelukkig kwam alles wel goed toen ik het binnenzakje (balletje) 'smackte' na een dag stond de buitenzak helemaal stijf, ik heb de gist gebruikt met een blikbrouwsel, is een redelijk goed bier geworden

MICMAC

Het is dit, hard rond balletje dat je moet stuk slaan, en dan goed mengen met de rest.
In het harde ronde balletje zit de gist gescheiden van de voeding van het smackpack. Door deze beiden te mengen word de gist actief.

orangeloo

Citaat van: MICMAC op 26-02-2015  14:35 uHet is dit, hard rond balletje dat je moet stuk slaan, en dan goed mengen met de rest.
In het harde ronde balletje zit de gist gescheiden van de voeding van het smackpack. Door deze beiden te mengen word de gist actief.

Leuk dat je even uitlegt hoe het hoor te zijn....
Maar na 5 jaar en 94 brouwsessies weet ik dit gelukkig al  ;)

Maar het binnenzakje is normaal niet opgezwollen en keihard. En bij mij nu dus wel.

Albertus

Citaat van: MICMAC op 26-02-2015  14:35 uIn het harde ronde balletje zit de gist gescheiden van de voeding van het smackpack. Door deze beiden te mengen word de gist actief.

Andersom, het pack bevat de gistslurry en in het binnenzakje zit de gistvoeding.

Bert

orangeloo

Citaat van: Albertus op 26-02-2015  15:49 uAndersom, het pack bevat de gistslurry en in het binnenzakje zit de gistvoeding.

Bert

Juist daarom vind ik het zo raar dat juist het binnen zakje keihard is opgezwollen.....  :weetniet:
Ik kan mij namelijk alleen een infectie bedenken waarom juist het binnenzakje is opgezwollen.
Of er moet tijdens de verpakking per ongeluk iets van gist bij de voeding zijn gekomen.  :weetniet:

Albertus

Lijkt er op dat er bij de productie wat teveel vloeistof in terecht gekomen is.
Kan op zichzelf geen kwaad lijkt me.

Bert

orangeloo

Citaat van: Albertus op 26-02-2015  16:36 uLijkt er op dat er bij de productie wat teveel vloeistof in terecht gekomen is.
Kan op zichzelf geen kwaad lijkt me.

Bert

We gaan het gewoon proberen. :brouwen:

De leverancier nam mijn opmerking ook niet echt serieus, al vraag ik mij af of deze ooit zelf wel eens een bier heeft gebrouwen. Maar dat doet verder ook niet te zaken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Orangeloo op 26-02-2015  17:00 uWe gaan het gewoon proberen. :brouwen:

De leverancier nam mijn opmerking ook niet echt serieus, al vraag ik mij af of deze ooit zelf wel eens een bier heeft gebrouwen. Maar dat doet verder ook niet te zaken.
Het binnenzakje bevat zoals gezegd alleen gistvoeding (wort) of die echt 'gezwollen' kan raken is maarde vraag. Wellicht te ver afgevuld of te kort dichtgesealed. Wie zal het zeggen je hem smackt en het pak bolt netjes op, en vervolgens ruik je bij uitschenken ook geen zeer onaangename geuren zou ik het best aandurven.

Drents Hopbier

Citaat van: Orangeloo op 26-02-2015  14:17 uVandaag kreeg ik mijn bestelling binnen. Daarbij zat een smackpack bij (Wyaest 3463 Forbitten frt)
Helaas was het geen verse maar met datum 04 dec 14, maar wat mij nog het meest irriteert is dat de binnenzak al helemaal bol staat.
Eigenlijk heel raar, echt alleen het binnenzakje voelt keihard aan. Iemand dit al eens mee gemaakt????

En wat zou dit doen met de vitaliteit van de gist?

Leg de vraag eens voor aan Wyeast. Mijn ervaring is dat je netjes antwoord krijgt.

Hopbier

brucero

Alles open snijden zou ik zeggen en op de roerder. Dan weet je het meteen. Een tijdje terug ook voorgehad ik dacht dat ik het gesmackt had tot wanneer ik de verpakking open deed en zag dat er helemaal niets gesmackt was, toen heb ik alles opengesneden en op de roerder geplaatst en drie uurtjes erna bij het wort gekieperd.

Herman

Citaat van: Orangeloo op 26-02-2015  14:17 uEigenlijk heel raar, echt alleen het binnenzakje voelt keihard aan. Iemand dit al eens mee gemaakt????

Ja, heb ik ook wel meegemaakt. O ja, bij meerdere leveranciers. Bier is gewoon netjes vergist, zonder afwijkingen.

Vergelijkbare Topics (7)

30835

Gestart door leo18

Reacties: 2
Gelezen: 1952

35448

Reacties: 13
Gelezen: 1525

43454

Reacties: 2
Gelezen: 840

23377

Reacties: 3
Gelezen: 1885

13223

Reacties: 17
Gelezen: 6065

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.