Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH waarde en hardheid water

Gestart door Laurent1, 20-02-2015 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Laurent1

Brouwersvrienden,
Recent ben ik verhuisd, waardoor ik een compleet ander leidingwaterprofiel heb.
In het algemeen ben ik op zoek naar hoe ik met dit water moet omgaan:

parameter naam                       gemiddelde   eenheid
Aluminium (Al)                                       < 20   µg/l
Calcium (Ca)                                         117   mg/l
Chloride (Cl)                                        41   mg/l
Fluor (F)                                            < 0.4   mg/l
Ijzer (Fe)                                           < 20   µg/l
Geleidbaarheid                                       712   µS/cm
Kalium (K)                                           2,9   mg/l
Magnesium (Mg)                                       14,2   mg/l
Mangaan (mijn)                                         < 5   µg/l
Ammonium (NH4)                                      < 0.3   mg/l
Nitriet (NO2)                                        < 0.015   mg/l
Nitraat (NO3)                                        20   mg/l
Natrium (Na)                                         17,5   mg/l
Zuurstof (O2)                                        8,2   mg/l
Lood (Pb)                                            < 5   µg/l
Sulfaat (SO4)                                        66   mg/l
Totale Hardheid (TH)   34,6   °F

Zoals jullie kunnen zien is dit zéér hard water, met een gemiddelde pH-waarde van 7.5
Eerst over de hardheid:

BITTER      MILD   PORTER/ LAGER   STOUT
Calcium             200      100      100         50
Magnesium         15      10      10         2
Bicarbonate         25      50      100         <25
Chloride                  200      300      300         10
Sulphate         400      150      100         10
Nitrate    As low as possible

==> dit zouden de ideale waarden zijn (als deze min of meer correct zijn)
Nu was ik toevallig van plan om een sterk bitter bier te brouwen, dus zijn mijn waarden wel goed. Maar als ik bvb een stout zou willen maken, was ik van plan om spa of zo toe te voegen (10 liter batches, dus dit valt nog mee). Tips? Hoe gaan jullie hier mee om?

Over de pH waardes van maischwater:
Ik heb het product Desacid gekocht (neerslagkalk/ Calciumcarbonaat/ E170), waarop staat dat 6.5gram/10 liter Desacid de zuurtegraad in wijn verlaag met 1g/liter.
Is dit bruikbaar in bier? Zoja- is dit nuttig voor mij? Ik vind de term zuurtegraad nogal verwarrend (0-7 pH =  zuur en 7-14pH = base, waardoor zuurtegraad verlagen kan betekenen meer pH, of juist minder!). Wat kan ik gebruiken als om mijn pH waarde te verlagen?

Duizend liters dank!

Oscar

Citaat van: Laurent1 op 20-02-2015 &nbsp;22:59 uRecent ben ik verhuisd, waardoor ik een compleet ander leidingwaterprofiel heb.

Lekker belangrijk

Citaat van: Laurent1 op 20-02-2015 &nbsp;22:59 uIn het algemeen ben ik op zoek naar hoe ik met dit water moet omgaan:

pH meten tijdens maischen en aanzuren...

Vaar op ervaring door er mee te brouwen zonder al te moeilijk te doen en ellenlange discussies te voeren waar je uiteindelijk niet zo heel veel aan hebt. Het komt toch weer aan op je eigen ervaring en e.e.a hangt ook van van het bier wat je gaat brouwen... ;)

William

Bij brouwwater kijk ik vooral naar calcium en carbonaat.

Calcium is bij jou vrij hoog maar dat hoeft niet zo erg te zijn. Goed voor het maischen en gistuitvlokking
Carbonaat kan ik niet zo uit jouw getallen destilleren. Juist carbonaat kan een wat vervelende wrangheid geven.

Mocht jouw water veel meer carbonaat dan calcium bevatten dan zou je het brouwwater 40/60 of 60/40 kunnen verdunnen met demi-water.

Naast deze twee getallen probeer ik de sulfaat/chloride verhouding af te stemmen op het te brouwen bier.

Kijk vooral eens naar brouwsoftware zoals BrouwHulp. Hier kun je de brouwwatersamenstelling en doelwatersamenstelling invullen inclusief gewenste doel pH. De software rekent uit hoeveel zuur je nodig hebt en hoeveel zouten je moet toevoegen aan het startwater of hoeveel je moet verdunnen met demiwater.

Monkey

Citaat van: Oscar op 20-02-2015 &nbsp;23:02 uLekker belangrijk

Lekker kort door de bocht.
De zuurgraad van het water is niet zo van belang, het gaat om wat het water met de mout doet, dus de zuurgraad tijdens het maischen. Wat ik mis in je waterprofiel is de bicarbonaat. Als daar veel van is moet je veel aanzuren tijdens het maischen. Voor de smaak is de verhouding chloride/sulfaat belangrijk. Met jouw water kan je daarmee alle kanten op.

Laurent1

Citaat van: William op 20-02-2015 &nbsp;23:11 uBij brouwwater kijk ik vooral naar calcium en carbonaat.
Calcium is bij jou vrij hoog maar dat hoeft niet zo erg te zijn. Goed voor het maischen en gistuitvlokking
Carbonaat kan ik niet zo uit jouw getallen destilleren. Juist carbonaat kan een wat vervelende wrangheid geven.
=> hoe kan ik het carbonaatgehalte achterhalen?
En wat houdt demiwater juist in? :)

Tjardo

Citaat van: Laurent1 op 21-02-2015 &nbsp;14:14 u=> hoe kan ik het carbonaatgehalte achterhalen?
En wat houdt demiwater juist in? :)

Het waterleidingbedrijf zal het carbonaatgehalte wel weten denk ik... Misschien een mailtje sturen of eens opbellen?
Demiwater is gedemineraliseerd water (water met zeer weinig of zonder ionen/deeltjes, o.a. te koop in bouwmarkt of benzinepomp)

homoeccentricus

Voor wie echt met de waterhuishouding bezig wil zijn is hier een site met een  (ingewikkelde) spreadsheet: https://sites.google.com/site/brunwater/

Er zijn twee hulpmiddelen om de materie en de spreadsheet te helpen begrijpen:

1. Hier is een youtube filmpje:
2. Hier een walkthrough: http://accidentalis.com/archives/275

Allemaal niet gemakkelijk, maar voor mij loont het echt de moeite om mij er door te worstelen. Eens je de gegevens eenmaal hebt ingevuld kan je bierstijlen kiezen om de wateraanpassing uit te voeren.

homoeccentricus

Citaat van: Laurent1 op 20-02-2015 &nbsp;22:59 uOver de pH waardes van maischwater:
Ik heb het product Desacid gekocht (neerslagkalk/ Calciumcarbonaat/ E170), waarop staat dat 6.5gram/10 liter Desacid de zuurtegraad in wijn verlaag met 1g/liter.
Is dit bruikbaar in bier? Zoja- is dit nuttig voor mij? Ik vind de term zuurtegraad nogal verwarrend (0-7 pH =  zuur en 7-14pH = base, waardoor zuurtegraad verlagen kan betekenen meer pH, of juist minder!). Wat kan ik gebruiken als om mijn pH waarde te verlagen?

Desacid is een ONTzuurder, dus vermindert het zuurgehalte en verhoogt de pH. Kan nuttig zijn om donkere bieren te brouwen. Maar ik zou je toch aanraden om indien je dit soort producten wil gaan gebruiken, je eerst grondig in te werken in de materie.

Roelof

Citaat van: homoeccentricus op 21-02-2015 &nbsp;17:21 uVoor wie echt met de waterhuishouding bezig wil zijn is hier een site met een  (ingewikkelde) spreadsheet: https://sites.google.com/site/brunwater/

Er zijn twee hulpmiddelen om de materie en de spreadsheet te helpen begrijpen:

1. Hier is een youtube filmpje:
2. Hier een walkthrough: http://accidentalis.com/archives/275

Allemaal niet gemakkelijk, maar voor mij loont het echt de moeite om mij er door te worstelen. Eens je de gegevens eenmaal hebt ingevuld kan je bierstijlen kiezen om de wateraanpassing uit te voeren.
Zijn je bieren hier door heel veel beter geworden?
Ik doe nu, al een poos, aan temperatuur gecontroleerde vergisting. Hierdoor zijn mijn bieren echt beter geworden.

homoeccentricus

Citaat van: Roelof op 21-02-2015 &nbsp;17:33 uZijn je bieren hier door heel veel beter geworden?
Ik doe nu, al een poos, aan temperatuur gecontroleerde vergisting. Hierdoor zijn mijn bieren echt beter geworden.

Twee weken mijn eerste bier gebrouwen met behulp van de spreadsheet. Dus we zullen binnen een paar weken zien. Ik ben er wel zeker van dat gecontroleerde vergisting een veel grotere invloed op de kwaliteit heeft. Maar goed, we proberen het bier zo goed mogelijk te maken, en eens die spreadsheet ingevuld is, is de aanpassing heel gemakkelijk.

Ik heb laag-mineraal flessenwater gebruikt, de spreadsheet ingevuld, en  op 11 liter 0.9 gram gypsum, 2.8 gram calcium chloride en 1.2 gram baking soda toegevoegd. De pH is daarmee opgetrokken tot 5.4.

Eigenlijk moet je dus het bier 2x brouwen, 1x met en 1x zonder aanpassingen, en dan een standaard driehoekstest uitvoeren om het verschil vast te stellen.

homoeccentricus

Citaat van: Tjardo op 21-02-2015 &nbsp;16:40 uHet waterleidingbedrijf zal het carbonaatgehalte wel weten denk ik... Misschien een mailtje sturen of eens opbellen?
Demiwater is gedemineraliseerd water (water met zeer weinig of zonder ionen/deeltjes, o.a. te koop in bouwmarkt of benzinepomp)
Ik heb het ook apart moeten vragen voor Antwerpen. Wel nuttig want het gehalte blijkt erg hoog te zijn. Dat maakt het water minder geschikt voor lichtere bieren.

Jacques

Citaat van: Roelof op 21-02-2015 &nbsp;17:33 uZijn je bieren hier door heel veel beter geworden?

Door te sturen op chloriden en sulfaten kun je smaak van je bier in belangrijke mate beïnvloeden. Chloriden geven een voller en rondere smaak. Sulfaten een meer drogende en bittere smaak. Door brouwzouten te gebruiken (die ook de pH naar beneden brengen) kun je de verhoudingen tussen de chloriden en sulfaten veranderen. De beleving van de bitterheid wordt daardoor behoorlijk anders.

Vergelijkbare Topics (7)

35671

Reacties: 6
Gelezen: 1508

32989

Gestart door Edwarff

Reacties: 10
Gelezen: 2787

26863

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 0
Gelezen: 2284

26-09-2014 21:21 u
door homoeccentricus
24086

Gestart door Robert S

Reacties: 1
Gelezen: 1583

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.