Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Orval KLOON hulp nodig bij innoculatie Brettanomyces

Gestart door -Japster-, 15-02-2015 09:33 u

Vorige topic - Volgende topic

-Japster-

Beste Hobbybrouwers,

Heb onlangs het brouwsoftware BrouwHulp geïnstalleerd. Het programma bevat ook allerlei recepten met onder andere een Orval kloon. Deze heb ik gisteren gebrouwen (circa 40 L wort) en geïnoculeerd met 2 smackpacks 3522 Belgian Ardennes.

Maar om een Orval te krijgen moet natuurlijk de Brettanomyces nog toegevoegd worden, ik weet alleen niet zo goed wanneer en hoeveel. In het recept staat dat deze tijdens de lagering moet toegediend worden, maar tijdens het lageren is de temperatuur veel te laag voor deze gist. Ik zou hem zelf eerder na de hoofdgisting (4 a 7 dagen), tijdens de nagisting toevoegen. En na ongeveer 7 a 10 dagen beginnen lageren. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee en ben nog maar een beginnende brouwer, wat zijn jullie voorstellen?

Eerst dacht ik dan om 1 smackpack Brettanomyces te innoculeren, maar zouden dit er dan mss toch 2 moeten zijn? En is het beter dan om na de hoofdgisting al over te hevelen voor de inoculatie?

Graag snel reageren want ik moet mijn Brettomyces nog bestellen en weet dus niet of dat ik 1 of 2 pakken moet bestellen.

mvg,
Jasper

Brouwers

Ben zelf ook van plan dit biertje te brouwen dus volg het topic met interesse.

Volgens mij maakt het helemaal niet zoveel uit dat je koud lagert en het gist toevoegd, als het even snel werkt als bij gewone Orval moet het zijn werk doen als het op fles zit en niet tijdens de paar dagen dat je lagert. Als je niet te lang koud lagert zal de gist het gewoon overleven. Maar je hoeft bier natuurlijk niet koud te lageren  ;D

Denk verder dat 1 pakje genoeg moet zijn. Het gist hoeft niet zo heel zwaar werk leveren aangezien hij over lange tijd maar een paar punten (10?) eraf moet snoepen. Maar dit is dus niet op ervaring gebasseerd.

seed7