Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbel: eerste zelf samengestelde recept

Gestart door JeroenLin, 24-12-2013 15:18 u

Vorige topic - Volgende topic

JeroenLin

Goedendag collega hobbybrouwers,

Een maandje of 3 geleden heb ik mijn eerste blikbier gebrouwen. Ik raakte enthousiast en wilde meer. Na veel research (alle actieve forumleden bedankt!) had ik anderhalve maand later de spullen bij elkaar gesprokkeld en geknutseld om volledig met mout aan de slag te kunnen. Het eerste brouwsel gaat inmiddels bijna gebotteld worden (blond recept uit boek Adrie Otte).

Nu zit ik te denken om bij het volgende brouwsel helemaal de stoute schoenen aan te trekken en zelf een recept samen te stellen: een dubbelachtig bier. Het doel is om een moutige volmondige dubbel te brouwen met een kruidig aroma en een goed vleugje karamel. De hop mag ook aanwezig zijn. Conclusie: er mag best wat smaak aan zitten :).

Ik houd ervan om lekker te experimenteren maar het zou jammer zijn als ik een stomme fout maak en het brouwdagje voor niets is geweest. Wat is jullie mening over onderstaande recept? De gist is trouwens bewust nog een korrelgist. Starters, beluchten e.d. is een projectje voor een volgende brouwsel.

Alvast dank voor de reacties!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptDubbelachtig
Brouwdatum24-12-2013
BiertypeDubbel
Volume15,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen8,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC57,5 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC23,0 %
0,300 kgCara 120Dingemans120 EBC6,9 %
0,200 kgSpecial BDingemans350 EBC4,6 %
0,100 kgChocolademoutDingemans900 EBC2,3 %
0,250 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.40 min.3,7 l/kg
72,0 °C1 min.30 min.3,7 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gNorthern Brewerbellen8,5%90 min.25,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,025 SG
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte6,4 vol.%

Jacques

Een betrekkelijk nieuwe mout is de Abby Malt van Weyermann. Met deze mout kun je uitstekend een dubbel maken.
Ik zou de Special B en de chocolademout uit het recept halen en deze samen met 700 g pilsmout vervangen door deze mout. Dat komt dus neer op 1 kg in totaal. De mout geeft veel kleur zonder een gebrande smaak en is daardoor heel erg geschikt voor een dubbel.
De cara 120 zou je kunnen vervangen door de Cara Belge ook van Weyermann. Ook die mout geeft een volle ronde smaak.

William

Citaat van: Jacques op 25-12-2013  20:59 uEen betrekkelijk nieuwe mout is de Abby Malt van Weyermann. Met deze mout kun je uitstekend een dubbel maken.

Dat is inderdaad een hele mooie mout. Ik heb hem in een dubbel en een quadrupel gebruikt. Deze geeft wat meer het caramel-achtige en wat minder het drop-achtige.

luftie

En waarom doe je er geen aroma hop in, je gaf aan dat je best een beetje smaak wilde.

JeroenLin

Dank voor de suggesties! De Abbey malt klinkt interessant en ga ik zeker overwegen. Minder dropsmaak klinkt sowieso oke ;-). De chocolademout had ik om 2 redenen in het recept opgenomen: kleur en smaakcontrast voor het zoete caramel geweld. Dat eerste maak ik me niet zo druk over. Qua smaak: gaat het zo niet iets te zoet uitvallen? Zo mierzoet als een Leffe dubbel zou ik jammer vinden. Wellicht nog iets spelen met het maischschema? Of esters minimaliseren door een wat lagere vergistingstemperatuur?

Aromahop is een goede suggestie. Ik zat zelf al te denken aan bijvoorbeeld een hallertauer, Perle of Saaz i.v.m. de kruidigheid. De geadviseerde bierstijlen bij deze hopsoorten kwamen echter niet in de buurt van een dubbel. Stiekem toch gewoon doen? :-).

Jacques

Een dubbel mag best wat esters hebben. Verlaag de vergistingstemperatuur daarom niet te veel.
Een extra maischstap bij een temperatuur tussen de 63 en 67 ºC is misschien geen verkeerd idee. Alhoewel met 40 minuten bij 62 ºC heb je al redelijk veel vergistbare suikers.

JeroenLin

Op basis van jullie voorstellen heb ik het recept hieronder wat aangepast.

Special B en Chocolademout zijn samen met 700 gram Pils vervangen door de Abbey mout van Weyermann (45 EBC). Ik zat ook nog eens te bladeren in 'brew like a monk'. Blijkt dat meerdere van mijn favoriete bieren een donkere candi sugar siroop bevatten. Leek mij een prima vervanger voor de gewone suiker in iets grotere hoeveelheden (10% hoeft nog niet te veel te zijn als ik he zo bench met andere Belgische bieren). Bijkomend voordeel is dat dit de kleur ook nog eens wat donkerder maakt. Ook is de aroma hop Hallertau Hersbrucker  toegevoegd voor wat extra smaak.

Dit zou hem weleens kunnen worden!  :biersmile: Iemand die er toevallig nog een domme beginnersfout of iets dergelijks in ziet?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptDubbelachtig
Brouwdatum28-12-2013
BiertypeDubbel
Volume15,0 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)49 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen8,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,800 kgPilsmoutDingemans3 EBC39,5 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC21,9 %
1,000 kgAbbeyWeyermann45 EBC21,9 %
0,300 kgCara 120Dingemans120 EBC6,6 %
0,460 kgCandi sirup D-90 darkCandi sirup inc.180 EBC10,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.40 min.3,7 l/kg
72,0 °C1 min.30 min.3,7 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,4 gNorthern Brewerbellen8,5%90 min.24,4 IBU
25,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%15 min.3,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,025 SG
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte6,8 vol.%

JeroenLin

Afgelopen weekend is het na een week gisten overgeheveld naar de mandfles. SG was 1025. Smaak was nu al heel niet verkeerd moet ik zeggen :-). Wel hopen dat de SG tijdens de nagisting nog wat verder kan zakken. De eerste dagen komt er zo om de 2 minuten een blubje voorbij. Geduld, geduld.. ;-).

JeroenLin

Deze zit alweer een maandje of 2 op fles. Ik dacht ik geef nog even door wat het geworden is. Wonderbaarlijk exact wat ik gehoopt had! Een volle moutige dubbel met een tikkeltje meer dan gemiddelde hop punch. Inmiddels is de helft al op... goed teken lijkt me. Omdat ik benieuwd ben wat een 'professioneel proefpanel' ervan vindt heb ik me aangemeld voor het ONK :-). Eens kijken wat dat wordt hehe.

Iedereen nogmaals dank voor de tips!

JeroenLin

Beter laat dan nooit: ik dacht ik laat nog even weten hoe deze uiteindelijk is geworden. Ik vond het zelf uiteindelijk een heerlijke dubbel met een complexe moutsmaak. Het gebruik van net ietsje meer hop maakte hem net wat spannender dan gemiddeld. Wat ik iets minder vond was het snoep-zoetje dat de gist mee gaf.

Op het ONK van vorig jaar heeft deze een 7,3 gekregen. Opmerking was dat dit een mooi gebrouwen bier was. Belangrijkste verbeterpunt vond de keurmeester dat de geur en smaak iets beter in balans hadden kunnen zijn. Daarnaast iets te hoppig voor een dubbel, maar dat was nou juist net de bedoeling  :brouwen:

seed7

Citaat van: Jacques op 25-12-2013  20:59 uEen betrekkelijk nieuwe mout is de Abby Malt van Weyermann.

Is dat niet gewoon een Aromatic (50) mout?

Ingo

RienP

Nee, want ik heb beiden gisteren in een recept gebruikt en er zit echt behoorlijk verschil in de smaakt tussen beiden. Aromatic 50 vind ik meer "brodig" smaken en de Abbey Malt meer notig, wat caramel nog iets wat ik niet helemaal kon plaatsen. Ik moet nog eens op de korrels gaan kauwen om het exact te plaatsen.

Vergelijkbare Topics (7)

36027

Reacties: 1
Gelezen: 1193

30101

Reacties: 15
Gelezen: 4374

20959

Reacties: 3
Gelezen: 2274

8232

Reacties: 5
Gelezen: 1951

43062

Reacties: 9
Gelezen: 935

31585

Reacties: 1
Gelezen: 1646

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.