Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ervaringen met Engelse Wyeastgisten

Gestart door TJ, 26-01-2015 12:49 u

Vorige topic - Volgende topic

TJ

Een volgende stap die ik wil maken in mijn brouwcarrière is het gaan gebruiken van vloeibare gist. En waar dit enerzijds veel keuze geeft geeft deze keuze ook veel keuzestress ;) .

Ik heb twee brouwsels gepland staan voor een simpele ordinary/best bitter met MO/Crystal en alleen bitterhop. Het doel is uiteindelijk mijn "huisgist" vinden :brouwen: . Nu zijn het alleen bijna 10 gisten, daar wordt mijn zoektocht nogal langdurig van, ook omdat je in Nederland lastig aan commercieel Engels bier kunt komen om een gist eens te kunnen proeven.

Nu kan ik me inbeelden dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem en dat het handig kan zijn om een topic te hebben waarin je een en ander handig kan nazoeken. Om even mijn zoekproces tot nu toe te schetsen:

- S-04 vind ik een lekkere gist, is dezelfde stam als Whitbread (1099), dus die hoef ik niet te proberen. Die kan ik immers als korrels krijgen.
- De 1968 van Fuller's kan ik proeven in bier van Fuller's dat redelijk goed verkrijgbaar is. Dus die sla ik eerst nog even over. Ik wil 'm wel een keer proberen :) .
- Ik heb op mijn lijstje om te proberen de 1275, de 1318 en 1469. Uit wat ik zie lijkt de 1469 echter geschikter voor donker bier, dat wil ik eerst echter niet maken. Misschien in een brown ale voor komende herfst.

Nu mijn vraag aan jullie: wat voor Engelse gisten gebruiken jullie graag? En voor wat voor bieren? Of welke zijn vooral weinig interessant en kan ik beter overslaan? Ik begrijp heel goed dat zelf proberen het beste werkt, maar een beetje voorsorteren kan naar mijn idee geen kwaad. Ik ben vooral op zoek naar een mooi complex profiel dat niet te esterig wordt. Misschien moet ik de 1098 ook nog op mijn lijstje zetten :) .

Hoppenbrouwers

Citaat van: TJ op 26-01-2015  12:49 u- S-04 vind ik een lekkere gist, is dezelfde stam als Whitbread (1099)
Voor wat nu bekend is zou het gaan om de British Ale. Die is weliswaar wel van Whitbread maar dat is de 1098.

William

De London Ale III (1318) geeft een heel mooi moutig profiel. Succesvol gebruikt in Engelse IPA, Barley Wine en Stout.

seed7

Momenteel heeft WhiteLabs de WLP022 Essex Ale Yeast en WLP037 Yorkshire Square Ale Yeast als "Platinum Strain". Zag ze echter nog niet bij vdKooi.

Ingo

toon van den broek

Hallo,

Heb redelijk goede ervaringen met de Thames Valley gist.
De beste ervaringen echter met English Old Ale Blend, maar die is helaas voorlopig nog niet leverbaar (en daar moet je wel van houden, want iets aparts).

Groet, Toon.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.